۱۴ موبایل فراموش شده که زمانی کعبه آمال کاربران بوده‌اند

اسمارت‌فونهای امروزی که همه خواهان آنها هستند، بسیار عالی‌اند، اما روی هم رفته، آنها همگی شبیه هم هستند: نمایشگرهای روشن و درخشان، سخت‌افزار قدرتمند، نیمرخ بسیار نازک، دوربین‌های چشمگیر و موثر

14 موبایل فراموش شده که زمانی کعبه آمال کاربران بوده‌اند

اسمارت‌فونهای امروزی که همه خواهان آنها هستند، بسیار عالی‌اند، اما روی هم رفته، آنها همگی شبیه هم هستند: نمایشگرهای روشن و درخشان، سخت‌افزار قدرتمند، نیمرخ بسیار نازک، دوربین‌های چشمگیر و موثر. اما همه پرچمداران مدرن سرگرمی های فراوانی را برای خریداران‌شان فراهم می‌آورند.  اما وقتی آنها را با موبایلهای پرچمدار آغاز دهه 2000 مقایسه می‌کنیم، شاهد تنوع و جذابیت بیشتری در گذشته هستیم.

 

شاید بسیای از کسانی که عصر پیشا-اسمارت‌فونی را تجربه کرده‌اند، با کمی فکر بتوانند مدلهای موبایل فراوانی را نام ببرند که زمانی پرطرفدارترین محصولات بازار بودند. در این مقاله به 14 تلفن‌همراه پیشرو دهه ابتدایی قرن جاری نگاهی خواهیم انداخت.

 

1 Nokia 3310

شاید از زمان ظهور تلفن‌همراه تا رسیدن به اوج محبوبیت این محصول مدت زمانی طول کشید، اما هنگامی نوکیا 3310 در سال 2000 رونمایی شد، همه آن را به عنوان موبایلی نابودنشدنی با عمر طولانی شناختند. این ابزار ارتباطی به لطف طراحی جمع‌وجور و محکمش فروش خوبی را هم تجربه کرد. این موبایل برخی نوآوری‌های ویژه همچون ماشین‌حساب، تایمر و برنامه یادآوری (reminder)‌ را به دنیای تلفنهای همراه آورد.

2 T-Mobile Sidekick

تی‌-موبایل در سال 2002 این موبایل را معرفی کرد. محصولی که در جیب بسیاری از نوجوانان آن سالها قابل مشاهده بود.  سایدکیک از صفحه کلید کامل QWERTY بهره می‌برد و همین امر آن را برای طرفداران اس‌ام‌اس و ایمیل حسابی جذاب کرده بود. علاوه بر این، کاربران می‌توانستند از امکاناتی چون برنامه AIM، مسنجر ام‌اس‌ان، یاهو، ایمیل و حتی مرورگر وب لذت ببرند. البته کاربران در مقایسه با اسمارت‌فون‌های امروزی، تلفن‌همراه سنگینی را در دست داشتند که بیش از 2.5 سانتی‌متر ضخامت داشت. اما ظاهر متمایزش با آن صفحه چرخشی و کیبورد بزرگ چیزی بود که همه خواهان آن بودند.

3 Motorola RAZR

تا قبل از عرضه RAZR، همه موبایلها ضخیم و سنگین بودند، اما موتورولا موبایلی جسور و آینده‌نگرانه را عرضه کرد. این تلفن‌همراه که در سال 2004 رونمایی شد، به لطف امکاناتی چون طراحی نازک، نمایشگر رنگی!، دوربین و مجموعه‌ای جذاب از زنگها محبوب همگان بود. RAZR یکی از  پرفروش‌ترین موبایل‌های تاشو بازار بود که زمانی همه یا ان را در جیب داشتند یا اینکه کسی را می‌شناختند که یکی از آنها خریده است.

4 Motorola Rokr E1

این موبایل در سال 2005 معرفی و رونمایی شد و به لطف یکپارچه‌سازی رابط کاربری با iTunes، اغلب افراد آن را با عنوان «موبایل آیتونز» می‌شناختند. البته این موبایل تنها قادر به ذخیره 100 آهنگ بود، زیرا حافظه داخلی چندانی نداشت. و در مقایسه با محصولات امروزی، زمان بسیار زیادی را برای انتقال این تعداد آهنگ باید صبر می‌کردید. اما راکر ای‌وان دکمه‌ای اختصاصی برای باز کردن برنامه آیتونز و پخش آهنگها داشت. اینگونه بود که طرفداران مشتاق آیپاد دوست  داشتند محصولی بخرند که کارآیی آیتونز و تماس‌های تلفنی را با هم در اختیارشان بگذارند.

5 BlackBerry Pearl

بلک بری پرل که در سال 2006 معرفی شد، راه ساید‌کیک را دنبال کرد و قابلیت پرطرفدار صفحه کلید کامل QWERTY را اضافه کرد. علاوه بر این در نسل قبل از ظهور صفحات لمسی، از یک ترک‌بال برای جابجایی در صفحه بهره می‌برد. همچنین شما در هر مکانی قادر به خواندن ایمیلهای‌تان بودید. این یکی قابلیتی بزرگ و بسیار جذاب و مهم در ان روزگار بود. همچنین این تلفن‌همراه اولین محصول بلک‌بری بود که دوربین داشت و قابلیت انقلابی کاهش صدای مزاحم در مکان‌های شلوغ را در خود داشت.

6 LG Chocolate

شکلات ال‌جی سال 2006 راهی بازار شد و بخاطر بدنه لغزنده‌اش که بالا می‌رفت و دکمه‌های دستگاه را نمایان می‌ساخت، جذابیت فراوانی داشت. علاوه بر این، تلفن همراه ال‌جی یک دستگاه پخش Mp3 کامل هم بود و در رنگهای سفید، مشکی، توت‌فرنگی، نعنایی و گیلاسی عرضه می‌شد! لذا همه کسانی که به دنبال یک موبایل خوش‌استیل می‌گشتند تا با دیگر زیورآلات‌شان ست بوده و البته جدیدترین تکنولوژی روز را در خود داشته باشد، مشتری پروپا قرص شکلات ال‌جی شدند.

7 LG enV

این محصول ال‌جی که در سال 2006 راهی بازار شد، یکی از پیشروهای دنیای تلفن‌همراه بود. این موبایل دارای دو نمایشگر بیرونی و داخلی بود که نمایشگر بیرونی نقش نمایاب دوربین 2 مگاپیکسلیش را هم بازی می‌کرد. این موبایل دارای یک صفحه عددی معمولی به همراه نمایشگر در بخش بیرونی بود و در بخش داخلی هم از نمایشگر دیگری بهره می‌برد که با یک کیبورد QWERTY همراهی می شد. هر دو نمایشگر هم رنگی بودند. دفترتلفن آن هم توانایی نگهداری 1000 نام و شماره را داشت. در کنار زنگهای متنوعی که کاربر می‌توانست انتخاب کند، حالت لرزشی هم در آن تعبیه شده بود. علاوه بر این از قابلیتهای ویژه آن می‌توان به امکان شماره‌گیری با دستورات صوتی، ارسال ایمیل و سینک بیسیم با کامپیوتر اشاره کرد.  این موبایل همچنین از امکان تبدیل متن به صدا هم پشتیبانی می کرد و امکان دانلود اپلیکیشن‌های مختلف ورایزن را هم داشت.

8 iPhone

آیفون اصلی که بزرگترین انقلاب دنیای تلفن‌های همراه محسوب می‌شود، در سال 2007 توسط استیو جابز افسانه‌ای رونمایی شد.  و برای اولین بار به دنیا نشان داد که می توان بدون صفحه کلیدهای فیزیکی هم از موبایل استفاده کرد و به صفحه لمسی  اعتماد نمود. و شاید بتوان گفت که داستان تولید اسمارت‌فون یا تلفن‌هوشمند هم از همینجا آغاز شد. این محصول پس از سالها شایعه و حدسیات درباره وجود یا عدم وجودش راهی بازار گشت و در شروع کار با همکاری AT&T تحت شبکه این اپراتور عرضه می‌شد. با شروع فروش اولین آیفون، دنیا شاهد صفهای طولانی پشت در فروشگاه‌های اپل و AT&T بود.

9 LG Voyager

ال‌جی وویاجر یکی از پرچمداران اپراتور ورایزن بود که در سال 2007 وارد بازار شد. این محصول از صفحه بیرونی لمسی با یک کیبورد مجازی و تعدادی دکمه بهره می‌برد. علاوه بر این یک نمایشگر داخلی با کیبورد کامل QWERTY هم به آن افزوده شده بود. اگر هم در ان زمان برای پیامک، تماس تلفنی، ایمیل، وبگردی، دوربین و یک مدیا پلیر کامل دنبال ابزاری می‌گشتید، شاید این موبایل هوشمند یکی از معدود انتخاب های‌تان بود.

10 Nokia N95

این محصول نوکیا در سال 2007 رونمایی شد و حسابی مورد استقبال بازار قرار گرفت. ان 95 یک موبایل کشابی بود که با حرکت به طرف بالا صفحه کلید عددی را رونمایی می‌کرد و در صورتی که آن را اندکی به پایین می‌کشیدید، دکمه‌های مدیاپلیر آن نمایان می‌شدند. این دستگاه همچنین به GPS  و برنامه maps هم مجهز بود و می‌توانست در مسیر به صورت لحظه‌ای شما را راهنمایی کند. دوربین این موبایل از نوع 5 مگاپیکسلی کارل زایس بود و قابلیت فیلمبرداری را هم در اختیار کاربران می‌گذارد. علاوه بر این به امکاناتی همچون پخش‌کننده موسیقی، رادیو اف‌ام، مرورگر وب و ایمیل هم مجهز بود.

11 Samsung SPH-M620

این محصول سامسونگ که بیشتر با نام UpStage شناخته می‌شود، در سال 2007 رونمایی شد. این موبایل طراحی باریک و نسبتا جمع و جوری داشت و دارای دو بخش اصلی در جلو و پشت بود. بخش رویی این تلفن همراه یک صفحه کلید عددی کامل بود که با دکمه‌های جهت‌نما و تماس  کامل می‌شد و در بالای آن یک نمایشگر رنگی کوچک برای برقراری تماس و ارسال پیامک قرار داشت. در حالی که بخش پشتی آن یک پد حساس به لمس برای گشت و گذار در منوی دستگاه داشت و برای پخش موسیقی و مرور اینترنت بهینه شده بود. برای جابجایی بین دو بخش هم تنها کافی بود کاربر دکمه Flip را بزند تا یک طرف فعال شده و طرف مقابل غیرفعال گردد.

12 Sony Ericsson W800i

اولین موبایل از خانواده واکمن سونی اریکسون، مدل دبلیو 800 آی بود که در سال 2008 رونمایی شد. درحالی که فرم طراحی آجرمانند آن هیچ جذابیتی نداشت و در آن زمان یک مشکل محسوب می‌شد، اما یکپارچگی آن با ابزار پخش موسیقی قدرتمند سونی و همچنین رادیو اف‌ام، همچنین استفاده از دکمه‌های اختصاصی پخش موسیقی، دبلیو 800 را به ابزاری جذاب برای عاشقان موسیقی تبدیل کرده بود.

13 T-Mobile G1

این موبایل که با نام HTC Dream هم شناخته می‌شود، در سال 2008 رونمایی شد. جی وان اولین عرضه رسمی و تجاری سیستم‌عامل هوشمند تازه نفس اندروید بود. یکی از بزرگترین بحث و انتقادهای آن زمان درباره این موبایل، استفاده از سیستم‌عاملی بود که کارایی چندانی نداشت و اپلیکیشنی هم برای نصب روی آن در دسترس نبود. البته ادغام آن با سرویس‌های گوگل و همچنین سیستم اعلان اطلاعیه‌های آن به همراه ماهیت متن‌باز آن توانست توجه‌ها را به خود جلب کند.

14 Motorola Droid

موتورولا دروید در سال 2009 رونمایی شد و در آن زمان یکی از بهترین عرضه‌های سیستم‌عامل اندروید بود. با صفحه‌کلید کشابی کامل QWERTY و استفاده از ارتباط وای‌فای و البته امکان تعویض باتری به همراه جک هدفون و صفحه لمسی، تقریبا جای بحثی را باقی نمی گذارد.  این محصول نه تنها با استقبال گسترده کاربران روبرو شد، بلکه مورد توجه ویژه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان سیستم‌عامل اندروید هم قرار گرفت. دروید همچنین اولین محصولی بود که با نقشه راهنمای Google Maps راهی بازار می‌شد.

 

شما چه موبایل‌هایی را از دهه ابتدایی قرن جاری به یاد دارید و به کدام‌یک علاقه‌مند بوده‌اید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر