بررسی فوت و فن: داستان دوربین‌های هواوی آنر ۹

این هفته فوت‌وفن مطالب متنوعی درباره آنر ۹ داشت و به جوانب مختلف این اسمارت‌فون پرداختیم که به «به صرفه‌ترین موبایل دهه» مشهور شده است

بررسی فوت و فن: داستان دوربین‌های هواوی آنر 9

این هفته فوت‌وفن مطالب متنوعی درباره آنر 9 داشت و به جوانب مختلف این اسمارت‌فون پرداختیم که به «به صرفه‌ترین موبایل دهه» مشهور شده است. اما برخی جزئیات و قابلیتهای این اسمارت‌فون چنان چشم‌گیرند که بد نیست به شکل اختصاصی آنها را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که در بررسی آنر 9 و همچنین مقایسه آن با گلکسی اس 8 دیدید، دوربینهای دوگانه این موبایل هوشمند یکی از جذابیت‌های مهم آن به شمار می‌روند. لذا در این مقاله به شکل دقیق‌تری به داستان عکاسی با آنر 9 می‌پردازیم.

آنر 9 هم مانند بسیاری از اعضای خانواده Honor در بخش دوربین اصلی از دو لنز بهره گرفته است که به طور همزمان یک تصویر واضح و پر از جزئیات ثبت می‌کنند. که البته این رویه اکنون به خانواده میت و پی هم سرایت کرده است. همان‌طور که می‌دانید یکی از این دوربین‌ها 20 مگاپیکسلی مونوکروم است و دوربین اصلی هم از سنسور 12 مگاپیکسلی RGB رنگی بهره می‌برد. لذا به خوبی از پس وظیفه جمع‌آوری تمام جزئیات رنگی سوژه و محیط عکس‌تان برخواهد آمد.

مشخصات دوربین آنر 9

دوربین‌های این اسمارت‌فون نسبت به نسل قبلی بهبود یافته‌اند و دقیقا همان چیزی هستند که هواوی در پی 10 هم به کار گرفته است. شما در قسمت پشتی دو لنز متصل به دوربین 12 مگاپیکسلی رنگی و 20 مگاپیکسلی سیاه و سفید دارید و در بخش جلویی هم دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی قرار گرفته است،

دوربینهای آنر 9 نسبت به نسل گذشته بهبودهای چشم‌گیری داشته‌اند و سطح جزئیات بسیار بیشتری را ثبت می‌کنند. برای مثال در حالت زوم تصاویر واضح‌تری در اختیار دارید و در وضعیتهایی 200 درصد روشن‌تر از توان دوربین نسل قبلی آنر قادر به عکاسی هستید.

پس از آزمون حالت عکاسی جذاب و کارآمد پرتره در پی 10 و پی 10 پلاس هواوی، اکنون نوبت خانواده آنر است که این قابلیت جذاب را تجربه کنند. علاوه بر این آنر 9 از قابلیت ضبط ویدیو و فیلم همزمان هم بهره می‌برد که آن را moving pictures نام نهاده است.

اپلیکیشن و تجربه کاربری دوربین آنر 9

هنگامی که اپلیکیشن دوربین آنر 9 را باز می‌کنید تغییرات چندانی نسبت به نسل پیشین به چشم نمی‌خورند. همچون گذشته با یک رابط کاربری مملو از امکانات روبرو هستید که دکمه‌ها و گزینه‌های زیادی را در صفحه اصلی جای داده است.

این بدان معنی است که شما می توانید از همان صفحه اصلی و با لمس گزینه‌های متفاوت، فیلترها را به عکس اضافه کنید، حالت عکاسی ضروری و لازم‌الاجرای beauty را فعال کنید. یا اینکه از امکانات حالت عکاسی پرتره و دیافراگم عریض لذت ببرید.

حالت عکاسی پرتره از گزینه‌های جدیدی است که ان را در نسل قبلی آنر مشاهده نمی‌کنید و پیش از این تنها در محصولات خانواده میت و پی به چشم می‌خورد. با استفاده از حالت پرتره یا دیافراگم باز قادر به ثبت تصاویری با عمق و فاصله لازم میان سوژه و پس زمینه خواهید بود و همچنین با کیفیتی عالی می‌توانید افکت بوکه را با دستکاری جذاب رنگها ایجاد کنید.

حالت جدید دیگر در این اپلیکیشن، moving pictures است. با فعال کردن آن، همراه با ثبت هر عکس، چند ثانیه ویدیو از قبل و بعد از زمان فشردن دکمه شاتر هم ثبت و ضبط می‌شود. و اینگونه است که عکسهای‌تان جاندارتر خواهند شد. این قابلیت تقریبا شبیه امکان living images است که پیش از این در آیفون‌ها دیده‌ایم.

با زدن دکمه شاتر برای ثبت عکس، فوکوس خودکار چست و چابک آنر کارش را به خوبی انجام می‌دهد و بدون معطلی تصاویر عالی ثبت می‌کند. البته سرعت‌عمل فوکوس خودکار چهار مرحله‌ای آنر 9 بستگی مستقیمی به نور محیطی دارد و در صورت کاهش نور این زمان اندکی طولانی می‌شود. البته در صورتی که تبحری در عکاسی داشته باشید، امکان استفاده از تنظیمات کاملا حرفه‌ای با تمام جزئیات برای هر عکس را هم خواهید داشت. برای دست‌یابی به این بخش تنها کافی است از صفحه اپلیکیشن دوربین را به سمت راست سوایپ کنید.

آنر 9 در منوی حالات عکاسی خود modeهای بسیار گوناگون و کارآمدی را لیست کرده است. برای مثال با قابلیت عکاسی پانوراما می‌توانید بخش عریضی از محیط را در یک عکس جا دهید یا اینکه با استفاده از امکان تبدیل رنگهابه حالت نقاشی، تصاویر جذابی ثبت کنید. با استفاده از دوربین آنر 9 عکاسی  و فیلمبرداری به صورت تایم لپس و اسلوموشن هم کاری جذاب و ساده است.

اگر از بخش فیلمبرداری دوربین موبایل‌تان هم تنها ضبط خاطراتی با کیفیت استاندارد را خواستار هستید، مطمئنا دوربین اصلی آنر 9 تنها با فشردن یک دکمه این کار را انجام می‌دهد. شما می توانید با کیفیت فول اچ‌دی و سرعت 30 فریم و 60 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازید. اگر هم به دنبال جزئیات بیشتر در فیلمهای‌تان هستید، بهتر از از قابلیت فیلمبرداری 4K‌ ان بهره و لذت ببرید.

کیفیت عکس

جای شگفتی نیست که دوربین کارآمدی همچون گزینه مورد استفاده در اسمارت فون آنر 9 در نور مناسب عکسهایی عالی و با کیفیت و جزئیات کامل ثبت می کند. با توجه به اینکه دو لنز به صورت همزمان عمل می‌کنند، جزئیات تصویر بسیار بیشتر می‌شود و بازتولید رنگها دقت بالاتری پیدا می‌کند. سرعت شاتر این دوربین هم بسیار بالا است و حتی در عکاسی از سوژه‌های متحرک هم بسیار دقیق و کارآمد عمل کرده و عکسهایی واضح ضبط می کند. البته در سرعتهای بالا ممکن است مقداری تاری در گوشه‌های عکس دیده شود،

حالت عکاسی ماکرو آن هم بسیار شگفت‌آور است. علیرغم نزدیکی فراوان به سوژه، لنز به خوبی عمل کرده و زیاد شما را معطل نمی‌گذارد و کوچکترین جزئیات را به شکلی زنده و واضح ثبت می‌کند.

تصاویر با کنتراست بالا هم با کیفیت و دقتی مثال زدنی بر روی حافظه موبایل‌هوشمندتان ذخیره می‌شوند. مثلا می‌توانید از آسمان پرنور و زیبای روز عکاسی کنید و دوربین در کنار ثبت جزئیات برخی بخش‌های آسمان آبی با نوردهی اضافی، بخشی دیگر از عکس را با نور و جزئیاتی کمتر ثبت می‌کند. در مقایسه با بسیاری از میان‌رده‌های بازار، بهترین عکسهای با کنتراست بالا توسط آنر 9 گرفته می‌شوند. در صورت استفاده از حالت کنترل Pro و تنظیمات دستی فوکوس فضای بسیار مناسبی برای خلاقیت و تجربه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

هنگام عکاسی در نور کم هم تقریبا هیچ‌یک از رقبای میان رده بازار به گرد آنر 9 هم نمی‌رسند. سعی کنید در یک اتاق تاریک و کم‌نور بدون استفاده از فلاش عکاسی کنید، آنچه ثبت می‌شود تا حد فراوانی دقیق و قابل استفاده است. البته با بالا رفتن میزان تاریکی، تعداد نویز و نقاط ایجاد شده در تصاویر افزایش می یابند. با استفاده از حالت عکاسی شب (Night Mode) و در واقع استفاده از مدت نوردهی بسیار طولانی می‌توانید جزئیات بسیار بیشتری را در عکس ذخیره کنید. البته در این حالت میزان لرزش دست باید به حداقل برسد.

دیافراگم گشوده این دوربین به شما کمک می‌کند تا در حالت پرتره تصاویری فراتر از انتظار در اختیار داشته باشید. پس زمینه تار  و سوژه شفاف و با جزئیات دقیق و فراوان آن چیزی است که شما را به وجد می‌آورد. به لطف دوربین 20 مگاپیکسلی مونوکروم میزان جزئیات و همچنین عمق میدان تصاویر هم گسترش یافته است. در موبایل‌های هوشمند دیگر برای دستیابی به چنین کیفیتی باید سراغ نمونه‌هایی همچون گلکسی اس 8 بروید که تفاوت قیمتی یک میلیون تومانی با آنر 9 دارد.

کیفیت ویدیو

هنگام فیلمبرداری این دوربین کارایی روان و بدون پرشی را برای‌تان فراهم می‌آورد، البته در مقایسه با پرچمداران بازار و دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری کوچک و بزرگ موجود در بازار، کیفیت ویدیوها خوب، اما نه عالی و بی‌نقص است.

حالت فیلمبرداری پیش‌فرض دوربین روی کیفیت Full HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه است. جزئیات در این ویدیوها کاملا شفاف هستند. پخش این ویدیوها حتی در صفحه بزرگ تلویزیون قابل قبول و با کیفیت مناسبی انجام می‌شود. شما هنگام فیلمبرداری به لطف کمک شایان سیستم لرزشگیر دیجیتال دوربین آنر 9 با دقت بیشتر و تصاویر شفاف‌تری را ثبت خواهید کرد.

اما در حالت فیلمبرداری با کیفیت 4K یا سرعت 60 فریم بر ثانیه باید دقت بسیار بیشتری به خرج دهید، زیرا یار کمکی لرزشگیر دیجیتال غیرفعال خواهد شد. یعنی اینکه فیلمبرداری در حالت ورزش یا راه رفتن با چنین کیفیتی احتمالا چندان لذتبخش و عاقلانه نباشد.

همچون عکاسی، با دوربین آنر 9 امکان فیلمبرداری با تنظیمات کاملا دستی را هم خواهید داشت. این چیزی است که در دوربین موبایل‌ها به ندرت یافت می‌شود و تقریبا هیچکدام امکان کنترل وایت‌بالانس هنگام کار را نمی‌دهند.

فیلمهای 4K آنر 9 با فرمت HEVC ذخیره می‌شوند. در این حالت فضای بسیار کمتری از موبایل‌تان اشغال خواهد شد. و البته کیفیت بدون هیچ تغیر محسوسی حفظ خواهد شد. البته ایراد اینجا است که امکان ارسال مستقیم ویدیوها روی یوتوب را ندارید و لازم است با اپلیکیشنی همچون HandBrake آنها را تبدیل کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان