بررسی راز پنهان اندروید از اولین نسخه تاکنون

ذوق و قریچه گوگل در طراحی و عرضه سیستم عامل اندروید تنها محدود به ویژگی‌های ظاهری آن نمی‌شود، بلکه خصوصیات و ویژگی‌های متنوعی در بطن این اکوسیستم پویا و محبوب تلفن‌های هوشمند کار گذاشته که می‌توان مقاله‌ای را صرف معرفی آن کرد

بررسی راز پنهان اندروید از اولین نسخه تاکنون

ذوق و قریچه گوگل در طراحی و عرضه سیستم عامل اندروید تنها محدود به ویژگی‌های ظاهری آن نمی‌شود، بلکه خصوصیات و ویژگی‌های متنوعی در بطن این اکوسیستم پویا و محبوب تلفن‌های هوشمند کار گذاشته که می‌توان مقاله‌ای را صرف معرفی آن کرد. یکی از جالب‌ترین خصوصیات پنهان در اندروید که از آن با نام‌هایی همچون Easter Egg نیز یاد می‌شود شامل بازی یا تصویری کوچک و ساده است که از روشی خاص و پنهان می‌توانید به آن دست پیدا کنید. این راز از سال 2010 و نسخه نان زنجبیلی یا Ginger Bread در اندروید کار گذاشته شد و از آن زمان تاکنون و در هر نسخه از این سیستم عامل شاهد نسخه جدیدی از آن هستیم که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند.

 

کنجکاو شدید تا این راز پنهان را در تلفن هوشمند اندرویدی خود بررسی کنید؟ تلفن خود را برداشته و به قسمت تنظیمات آن بروید. سپس به قسمت System رفته و وارد About Phone شوید. در این منو بصورت پیاپی برروی قسمت Android Version ضربه بزنید و آن را لمس کنید تا راز پنهان اندروید آشکار شود! (در برخی ورژن‌ها مانند Oreo نیاز است پس از نمایش داده شدن حرف O باز هم به لمس صفحه به صورت مکرر ادامه دهید تا اختاپوس در بالای صفحه نمایان شود!). در ادامه به بررسی تک‌تک رازهای نسخه‌های مختلف اندروید می‌پردازیم و هریک را تشریح می‌کنیم، اگر به دانستن تمام رازهای استفاده شده توسط گوگل در اندروید علاقه‌مندید، تا پایان همراه ما باشید.

Android 2.3 – Gingerbread

همه چیز از اندروید 2٫3 شد! داستان از این قرار بود که سرپرست تیم framework اندروید یعنی Diane Hackborn به یک آرتیست به نام Jack Larson ارتباط داشت. این آرتیست علاقه زیادی به طراحی و کشیدن آرت ورک‌هایی با تم زامبی‌ها داشت و پورتریت‌های بسیاری با این موضوع کشیده بود. Hackborne به این فکر افتاد تا از این تصاویر به نحوی در سیستم عامل اندروید استفاده کند. درنهایت این ایده به صورت یک راز مخفی در قسمت تنظیمات سیستم عامل جای گرفت و تبدیل به یکی از جالب‌ترین خصوصیات اندروید شد.

Android 3.0 – Honeycomb

Honeycomb اولین و تنها سیستم عامل مخصوص تبلیت‌های اندرویدی بود که فوریه سال 2011 و برروی تبلت موتورولا Xoom منتشر شد. با وجود اینکه بسیاری از کاربران فرصت استفاده از Honeycomb را پیدا نکردند اما این نسخه از اندروید توانست برای اولین بار ویژگی‌های جالبی را وارد این اکو سیستم کند. راز مخفی Honeycomb تصویر یک زنبور طراحی شده با سبک فیلم Tron: Legacy بود که با فشردن صفحه در قسمتی که زنبور وجود داشت عبارت REZZZZZ که در واقع صدای زنبور عسل است برروی صفحه نمایش داده می‌شد. از طرفی نیز این صدا الهام گرفته از واژه Rezzing بود که در جهان Tron به معنی ساخت یا ابداع یک جسم جدید می‌باشد.

Android 4.0 – Ice Cream Sandwich

Ice Cream Sandwich بار دیگر نسخه‌های تلفن هوشمند و تبلت‌های اندرویدی را با یکدیگر ترکیب کرد و بدین ترتیب بار دیگر شاهد عرضه یک سیستم عامل واحد برای تمام دستگاه‌های اندرویدی بودیم. راز مخفی Ice Cream Sandwich یک شخصیت جدید برگرفته از لوگوی مشهور اندروید بود که با ظاهری حشره مانند و لباسی از جنس بیسکوییت برروی صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند ظاهر می‌شد. فشردن انگشت برروی این شخصیت و نگه داشتن آن باعث بزرگ‌تر شدن ابعاد آن می‌شد، این کار را آنقدر می‌توانستید ادامه دهید تا ابعاد شخصیت به اندازه تمام صفحه شما شود. در این زمان این حشره اندرویدی به پرواز درمی‌آمد و به سمت آسمان پرواز می‌کرد و می‌رفت! درواقع بخشی از ایده این راز مخفی برگرفته از ویدیو مشهور Nyan Cat بود که در آن زمان اینترنت را از آن خود کرده بود، بخش پرواز کردن و دور شدن شخصیت اندرویدی برگرفته از پرواز شخصیت Nyan Cat بود.

Android 4.1 , 4.3 – Jelly Bean

نسخه Jelly Bean آغازگر ورود تغییرات جدید و گسترده‌ای به اکوسیستم اندروید بود که می‌توان از میان آن‌ها به سیستم جدید ناتیفیکیشن سنتر، قابلیت‌های جدید قفل صفحه، تبدیل شدن کروم به عنوان مرورگر پیش‌فرض و… اشاره کرد. این بار گوگل به سراغ یک راز پنهان جدید رفت و لبخندی شیرین را مهمان صفحه نمایش کاربران کرد. این بار با انجام دادن مراحل مربوط به ظاهر شدن راز پنهان اندروید، شاهد نمایش داده شدن یک Jelly Bean یا آبنبات بزرگ برروی صفحه می‌شدید که لبخندی بزرگ بر لب داشت. با ادامه لمس کردن صفحه بصورت مکرر صفحه پر از آب نبات‌های رنگارنگ و کوچک می‌شد که می‌توانستید آنان را در محیط صفحه تکان داده و به اطراف پرتاب کنید. همچنین نسخه Jelly Bean را می‌توان اولین نسخه از سیستم عامل اندروید دانست که راز پنهان آن استفاده دیگری برای کاربران نیز داشت و کاربران می‌توانستند از آن به عنوان اسکرین سیور خود استفاده کنند که در آن زمان به نام DayDream شناخته می‌شد و امروزه هدست‌های واقعیت مجازی گوگل به این نام شناخته می‌شوند و گوگل از نام ساده اسکرین سیور برای این قابلیت استفاده می‌کند.

Android 4.4 – Kitkat

جدیدترین بروز رسانی گوگل برای سال 2013 انتشار نسخه 4٫4 اندروید یعنی کیت‌کت بود که ویژگی‌های جدیدی مانند حالت همیشه فعال Google Now و Project Svelte (این قابلیت باعث می‌شد تلفن‌های هوشمند قدیمیی‌تر نیز بتوانند به راحتی این نسخه از اندروید را اجرا کنند) نمونه‌ای از آن‌ها هستند. درحالیکه این بروز رسانی وسیع و سنگین نبود اما راز پنهان جدیدی را با خود به دنیای کیت‌کت آورد. با گذراندن مراحل مربوط به مشاهده راز اندروید، شاهد نمایش یک K بزرگ برروی صفحه بودید که می‌توانستید آن را بچرخوانید. لمس مجدد این حرف موجب می‌شد لوگوی کیت‌کت را این بار با حروف اندروید برروی صفحه نمایش خود مشاهده کنید که کار مشترکی از جانب شکلات محبوب کیت‌کت و گوگل محسوب می‌شد. لمس مجدد صفحه شما را وارد یک بازی ساده مانند Candy Crush می‌کرد که در آن خانه‌های کوچکی از بالا وارد صفحه می‌شدند که هریک نمادی از نسخه‌های پیشین اندروید را به همراه داشتند. قرار دادن این خانه‌ها در یک ردیف مشخص باعث می‌شد تا آن ردیف از بین رفته و جا برای وارد شدن خانه‌های بیشتر بازتر می‌شد.

Android 5.0 – Lollipop

در زمان عرضه اندروید 5٫0 یا آب نبات چوبی، بازی ساده اما فوق العاده مشهور Flappy Bird وارد بازار شد و آنقدر در فضای اینترنت غوغا کرد که گوگل راز پنهان پنجمین نسل از سیستم عامل تلفن‌های هوشمند خود را از آن الهام گرفت. انجام کارهای مربوط به ظاهر کارکردن راز اندروید موجب نمایش داده شدن یک آبنبات چوبی بزرگ برروی صفحه می‌شد که با لمس آن می‌توانستید رنگ آبنبات را تغییر دهید. فشردن و نگه داشتن انگشت برروی آبنبات چوبی باعث می‌شد تا بازیی همچون Flappy Bird شروع شود که در آن کاربر می‌بایست با زمان بندی مناسب و لمس صفحه در زمان مورد نیاز، شخصیت اندرویدی بازی را از میان موانعی که در صفحه وجود دارند عبور دهد. این بازی با وجود مکانیزم بسیار ساده‌ای که دارد، بسیار سخت است و برای بسیاری از کاربران تجربه آن و رسیدن به رکوردی چشم گیر امری غیرممکن محسوب می‌شود!

Android 6.0 – Marshmallow

بنظر می‌رسد شهرت و محبوبیت Flappy Bird آنقدر زیاد بود که گوگل باز هم راز پنهان خود در اندروید 6 یا مارشملو را از این بازی ساده الهام گیرد. این بار بجای اینکه توجه کنید تا شخصیت اندرویدیتان به موانع موجود در صفحه برخورد نکند، باید از برخورد با مارمشلو‌های به سیخ کشیده شده اجتناب کنید. اما نکته خارث العاده در خصوص این بازی ساده یا راز پنهان اندروید 6 این بود که دوستانتان نیز می‌توانستند به شما بپیوندند و بدین طریق تعداد بازیکن‌هایی که بصورت همزمان با آن‌ها به بازی می‌پردازید را خودتان را بصورت دستی مشخص می‌کردید. بدین طریق شش کاربر مختلف در آن واحد می‌توانستند با یکدیگر بازی کنند. اگر تصور می‌کنید Flappy Bird یا راز پنهان اندروید 5 بسیار سخت و دشوار بودند، کافیست این بازی ساده را بصورت دسته جمعی و با چند کاربر دیگر بصورت همزمان تجربه کنید!

Android 7.0 – Nougat

اندروید 7 یا Nougat دارای دو راز پنهان بود. اولی در نسخه Developr Preview 4 نمایش داده شد و بدین صورت اتفاق می‌افتاد که یک N بزرگ به همراه کلمات Namey Mcmeface برروی صفحه نمایش داده می‌شد. این عبارت اشاره‌ای به شوخی اینترنتی یا میم بسیار مشهور Boaty McBoatface داشت که در سال 2016 در فضای اینترنت پخش شده بود. اما این راز پنهان نتوانست جای خود را ثابت کند و درنهایت پس از عرضه نسخه کامل اندروید 7 مشاهده شد که راز پنهان آن نیز تغییر کرده است و به یک بازی با نام Android Neko تغییر پیدا کرده است. این راز پنهان از بازی مشهور ژاپنی Neko Atsume الهام گرفته بود که مروبط به جمع‌ آوری گربه‌های مختلف می‌شد. شما با نگه داشتن انگشت خود برروی حرف N این راز پنهان را فعال می‌کردید و سپس وارد بازی می‌شدید. برای بازی کردن ابتدا لازم است تا یک Toggle را در در قسمت منوی سریع به نام Android Easter Egg فعال کنید. زمانیکه این کار را انجام دهید هنگام پایین کشیدن نوار مربوط به ناتیفیکیشن‌های تلفن هوشمندتن ظرف غذایی را مشاهده می‌کنید که خالی از غذا است و با لمس آن غذاهای مختلف را به آن اضافه می‌کنید. غذاهایی که به این ظرف اضافه می‌کنید موجب می‌شوند تا گربه‌های مختلفی به سمت آن جذب شوند و درنهایت به کالکشن یا مجموعه شما اضافه شوند. شما می‌توانید این گربه‌ها را جمع آوری کرده، تغییر نام داده و به تعداد دلخواه آنان را افزایش دهید.

Android 8 – Oreo

آخرین نسخه از اندروید نیز رسم قدیمی نسل‌های پیشین خود را حفظ کرده است و همچنان راز پنهانی را در دل خود جای داده است. اگر همیشه علاقه داشتید تا کنترل یک موجود دریایی را به دست بگیرید، اندروید 8 شما را به این آرزو می‌رساند. زمانیکه کارهای لازم برای نمایش راز پنهان را انجام می‌دهید یک O بزرگ برروی صفحه نمایش داده می‌شود که نگه داشتن انگشتتان برروی آن موجب می‌شود یک اختاپوس کوچک و بامزه برروی صفحه ظاهر شود. شما می‌توانید این اختاپوس را در حال شنا مشاهده کنید یا آن را گرفته و به حرکت درآورید. همچنین چرخاندن صفحه به طرفین موجب تغییر اندازه این اختاپوس می‌شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر