۷ راه برای خوش‌بین شدن

۱. سپاسگزاری- هر روز سپاسگزاری‌های خود را یادداشت کنید مثل یک خوش‌بین زندگی کنید و به خاطر تمام هدایا و استعدادهایتان جشن بگیرید و به آنچه از دست داده‌اید فکر نکنید

7 راه برای خوش‌بین شدن
برخی افراد به سادگی می‌توانند خوش‌بین باشند؛ اما برخی در این زمینه دچار مشکل هستند. شاید بهتر است بگوییم با میزان زیادی خوش‌بینی به دنیا نمی‌آییم یا شاید چالش‌های زندگی مقداری از اشتیاق را از بین می‌برند. اگر این طور باشد، چه باید کرد؟ در این صورت بایستی چند مهارت به خود یاد دهیم که کمک می‌کنند حس خوش‌بینی و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشیم. این جنبه ذهنی را می‌توان یاد گرفت، همان‌طور که می‌توان رژیم غذایی سالم یا حفظ تندرستی را یاد گرفت. کافی است کمی تمرین کنید و برنامه‌ای برای این کار داشته باشید.
در ادامه چند روش برای افزایش خوش‌بینی معرفی شده که می‌توانید به کار بگیرید.

1. سپاسگزاری- هر روز سپاسگزاری‌های خود را یادداشت کنید
مثل یک خوش‌بین زندگی کنید و به خاطر تمام هدایا و استعدادهایتان جشن بگیرید و به آنچه از دست داده‌اید فکر نکنید. در آغاز یا پایان روز، در یک دفترچه خاطرات یا روی تقویم 3 چیز را که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید، یادداشت کنید، مهم نیست اهمیت چیزهایی که یادداشت می‌کنید کم باشد یا زیاد. سپس به صورت دوره‌ای نگاهی به این فهرست که هر روز طولانی‌تر می‌شود، بیندازید تا ارتباط خود با حس سپاسگزاری را در رابطه با تمام اتفاقات مثبتی که در زندگی‌تان می‌افتد، حفظ کنید.

2. مشکلات کوچک را بزرگ نکنید
کمی حس همدردی داشته باشید، از رفتار راننده‌های دیگر خشمگین نشوید، فروشنده کافی‌شاپ را به دلیل تأخیر در تحویل سفارشتان سرزنش نکنید، زمانی که نوبت دهم به پرواز شما تعلق دارد، خشمگین نشوید. برای این که مثل یک فرد خوش‌بین رفتار کنید، یاد بگیرید صبور باشید و آزردگی‌های کوچک را نادیده بگیرید. تنها در موارد اورژانسی، عصبانی و خشمگین شوید، حتی در این مواقع هم سعی کنید عصبانیت خود را بیهوده خرج نکنید.

3. به دنبال چیزهای مثبت باشید
حتی زمانی که شرایط سخت می‌شود، یک فرد خوش‌بین به دنبال یک چیز مثبت است. شما هم همین ‌کار را بکنید. زمانی که به دنبال نکات مثبت و درس‌های آموزنده از موقعیت‌های دشوار هستید، کمتر عصبانی می‌شوید و یاد می‌گیرید انعطاف‌پذیر باشید. خم می‌شوید؛ اما نمی‌شکنید. بدن طریق چالش‌های آینده را در قاب «من می‌توانم» ذهن می‌بینید و به هنگام مواجهه با آن‌ها به جای ترس و پشیمانی، صبور و هوشیار خواهید بود.

4. باور داشته باشید که مشکلات را پشت سر خواهید گذاشت
زمانی که با چالشی روبرو می‌شوید، دیدگاه خوش‌بینانه داشته باشید. به خود یادآوری کنید که تاکنون از طوفان‌های بسیاری عبور کرده‌اید و به احتمال زیاد، از طوفان بعدی نیز به سلامت عبور خواهید کرد. شاید چالش بعدی اصلاً طوفان نباشد؛ بلکه یک غروب آفتاب شگفت‌انگیز یا یک لحظه فوق‌العاده مهم باشد که زندگی شما را تغییر می‌دهد. در ته قلب خود بدانید که پیروز خواهید شد و در ذهن خود به نتیجه‌ای زیبا بیندیشید، نه به ابرهای تیره.

5. رسانه خود را عاقلانه انتخاب کنید
همه انسان‌ها در زندگی خود مشکلاتی دارند؛ اما افراد خوش‌بین به سوی پیشرفت حرکت می‌کنند. عکس‌های زیبا، فیلم‌های الهام‌بخش، آهنگ روح‌نواز، ویدئوها و برنامه‌های تلویزیونی بامزه از دیدگاهی مثبت حمایت می‌کنند. در نتیجه یاد می‌گیرید خوش‌بین باشید و جریان تصویرهای منفی در زندگی خود را محدود کنید. در این که بخواهید در جریان اخبار باشید تا این که در اخبار وحشتناک و ناراحت‌کننده پر از شایعه غرق شوید، تفاوت بارزی وجود دارد.

6. با افراد همفکر وقت بگذرانید
با افراد خوش‌بین وقت بگذرانید و از وقت‌گذرانی با افراد بدبین خودداری کنید. البته لازم نیست رابطه خود را کلاً قطع کنید؛ اما اگر می‌خواهید دیدگاه خود را تغییر دهید، کمتر با افراد بدبین وقت بگذرانید.

7. خود را باور کنید
افراد خوش‌بین با خود صحبت می‌کنند و به قابلیت‌های خود اعتماد دارند. این موضوع باعث می‌شود به نتایج مثبتی دست یابند. حتی اگر برنامه‌ای درست پیش نرود، دیدگاه خوش‌بین این افراد به آن‌ها کمک می‌کند با موانع راحت‌تر مواجه شوند. این افراد این موانع را فاجعه نمی‌نامند و تسلیم نمی‌شوند. زمانی که پروژه‌ای جدید و ترسناک برایتان پیش آمد، آن را یک ماجراجویی، فرصت، راه‌حل و تجارب جدید در نظر بگیرید. در این صورت مثل یک فرد خوش‌بین رفتار خواهید کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان