[تهرانگردی] چرخی در مجموعه کاخ نیاوران!

درهمسایگی این نی زار روستای خوش آب و هوایی وجود داشته. بعد ها به دستور فتحعلی شاه قاجار نی زار کنار روستا تخریب می‌شود و باغی به جای آن بنا می‌گردد که در واقع همین مجموعه کاخ نیاوران امروز خودمان است!

[تهرانگردی] چرخی در مجموعه کاخ نیاوران!

مکانی که منطقه و کاخ نیاوران امروزی در آن بنا شده است در گذشته نی‌ زار بزرگی بوده که مردم برای جمع آوری نی به آنجا می‌رفتند و به همین دلیل به منطقه “نی آوران” معروف بوده که با گذشت زمان به نام “نیاوران” تغییر پیدا کرده است.

درهمسایگی این نی زار روستای خوش آب و هوایی وجود داشته. بعد ها به دستور فتحعلی شاه قاجار نی زار کنار روستا تخریب می‌شود و باغی به جای آن بنا می‌گردد که در واقع همین مجموعه کاخ نیاوران امروز خودمان است!



در زمان قاجار ساختمان های مختلفی در این باغ بنا شد که آخرین آنها “کوشک احمد شاهی” بود. در زمان حکومت پهلوی برخی از بناهای کوچک این مجموعه تخریب شد و کاخ نیاوران به سبکی مدرن جهت اقامت خانواده پهلوی دوم ساخته شد.


راه‌های دسترسی

  • نشانی: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • تلفن مجموعه: 5 – 22282012
  • ابتدا خود را از طریق مترو یا تاکسی و اتوبوس به میدان تجریش برسانید، به سمت ایستگاه مترو تجریش بروید، تاکسی‌های نیاوران در همان حوالی و در خیابان شهید با هنر قرار دارند، سوار تاکسی‌های نیاوران بشوید و جلوی مجموعه کاخ نیاوران پیاده شوید.

روز و ساعات کاری و قیمت بلیط مجموعه

کاخ نیاوران همه روزه از شنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح الی 7 عصر باز است (گیشه فروش بلیط تا ساعت 6 عصر باز می‌باشد). برای اطلاع از شرایط بازدید، قیمت بلیط و روزهای تعطیل مجموعه به سایت آن به نشانی  www.niavaranmu.ir مراجعه کنید.

بخش‌های مختلف مجموعه نیاوران

  • کاخ اختصاصی نیاوران
  • موزه جهان نما
  • کوشک احمد شاهی
  • کاخ صاحبقرانیه
  • موزه خودروها
  • کتابخانه سلطنتی
  • باغ کتیبه ها

1- کاخ اختصاصی نیاوران

ساختمان کاخ نیاوران

سقف کاخ از جنس آلومینیوم با قابلیت باز و بسته شدن



احداث کاخ نیاوران در 2 طبقه و یک نیم طبقه در سال 1337 شروع شد و در سال 1346 به پایان رسید. سقف کاخ که از جنس آلومینیوم است به صورت الکترومغناطیسی باز می‌شود و کنار می‌رود.

در طبقه همکف این کاخ اتاق پذیرایی، سالن غذاخوری، سینمای اختصاصی و … قرار دارد.

در نیم طبقه این بنا اتاق کنفرانس، اتاق آرایش فرح دیبا، اتاق خواب لیلا و … جای گرفته است.

در طبقه دوم (یا سوم) هم اتاق ورزش و موزیک فرح دیبا، اتاق استراحت محمدرضا شاه و … قرار دارد.

مجموعه‌های نفیسی از تابلو‌های نقاشی و آثار حجمی از هنرمندان ایرانی و خارجی، اشیا زینتی مثل فرش‌ها، مجموعه‌های ظروف اهدایی کشورهای مختلف و گلوبن‌های فرانسوی زینت بخش اتاق‌های این کاخ هستند.

2- موزه جهان نما

موزه جهان نما در سال 1355 جهت نگهداری اشیا و آثار اهدایی به فرح دیبا یا اشیا خریداری شده توسط وی در ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه احداث شد. در این موزه آثاری از تمدن‌های تاریخی از نقاط مختلف جهان گرد آوری شده که دیدن آن هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند!

3- کوشک احمد شاهی

این کاخ در زمان قاجار خوابگاه ییلاقی احمد شاه بوده است. این بنا که در 2 طبقه و با سقف شیروانی ساخته شده است از هر چهار جهت منظره چشم نواز باغ را دارد. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد کوشک احمد شاهی می‌توان به عبور آب از وسط آن اشاره کرد، آب قناتی که از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گرفته است.

4- کاخ صاحبقرانیه

صاحبقرانیه کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه بوده است. این کاخ هم مانند کاخ گلستان دارای اتاق آیینه است که بازی نور در آن هوش از سر آدم می‌برد! در زمان حکومت رضا شاه دگرگونی‌های اساسی در ساختمان و مبلمان کاخ انجام شد. محمدرضا شاه نیز تغییراتی در این کاخ ایجاد کرد و فضای کاخ را مدرن‌تر کرد.

5- موزه خودروهای اختصاصی

این موزه که در تیرماه 1391 به طور رسمی به بهره برداری رسیده در 1 طبقه بنا شده است. موزه خودروهای سلطنتی آثاری از قبیل خودروهای اختصاصی خاندان پهلوی، ماکت های خودرو و موتور سیکلت‌های کوچک متعلق به فرزندان پهلوی را به نمایش می‌گذارد.

6- کتابخانه سلطنتی

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران در حدود سال 1355 شمسی در 2 طبقه و یک زیر زمین افتتاح شد. وجود آثار هنری و تابلوهای نقاشی از هنرمندان سراسر جهان در این کتابخانه، فضایی موزه مانند و اسرار آمیز به آن می‌دهد! کتاب‌های کتابخانه شامل نسخ کتب چاپی، کتب اهدایی از کشورهای مختلف و کتب نفیس خطی است.

7- باغ کتیبه‌ها

این باغ موزه در شرق محوطه باغ نیاوران قرار دارد و شامل 43 مولاژ از کتیبه‌های صخره ای متعلق به دوران‌های مختلف است.

در آخر این را هم اضافه کنم که در فضای مجموعه کافه رستورانی وجود دارد که اگر هم به خوردن و هم به دیدن مناظر زیبا علاقه دارید، می‌توانید مدتی را هم در این کافه سپری کنید!



تهرانگردی هیجان انگیزی برایتان آرزو می‌کنیم!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر