ماهان شبکه ایرانیان

شواهد تازه‌ در خصوص ضرورت مبارزه با ایدز با رویکردهای متعدد همزمان

شواهد تازه‌ در خصوص ضرورت مبارزه با ایدز با رویکردهای متعدد همزمان
 
این پژوهش خاطرنشان می‌کند که استفاده گسترده از قرصهای یک بار در روز، به همراه آزمایش خون HIV و برنامه‌های درمانی در بین مردان بسیار فعال از نظر جنسی، می‌تواند منجر به کاهش حدود 44 درصدی موارد جدید بیماری تا سال 2020 گردد. 
 
دکتر جیسون کسلر محقق ایدز می‌گوید:  «تحقیقات جدید نشان داده  که روش ترکیبی، حتی اگر در بین جمعیت هدف معین و محدودی نیز اجرا شود، می‌تواند تاثیر قابل توجهی نسبت به مداخلات انفرادی داشته باشد. محققیق این پژوهش با انتشار یک مقاله علمی در Lancet HIV عنوان کردند:  «از بین افزون بر 100 هزار شهروند انگلیسی مبتلا به عفونت HIV در سال 2014، در حدود 43 درصد آنها مردان همجنسگرا و یا دوجنسگرا هستند.» نویسندگان این مقاله خاطرنشان می‌کنند که در بین این جمعیت مبتلا به HIV، تلاش برای کاهش انتقال ویروس ایدز با تمرکز بر استفاده از کاندوم و آزمایش خون مداوم، ناکارآمد است. 
 
داروی جدید عرضه شده به بازار تحت عنوان ترووادا Truvada (حاوی tenofovir disoproxil و emtricitabine) به عنوان یکی دیگر از استراتژیهای پیشگیری مدنظر قرار گرفته است. به جای انتظار برای ابتلا به بیماری، افراد قبل از آلودگی شروع به مصرف ترووادا Truvada نمودند. 
 
تصور می‌شود که ترووادا 90 درصد خطر ابتلا به بیماری مقاربتی HIV را کاهش می‌دهد. برنامه درمان افراد با دارو برای جلوگیری از ابتلای آنها به یک بیماری مسری، تحت اصطلاح عنوان PrEP شناخته می‌شود، که خلاصه عبارت «پیشگیری قبل از در معرض قرارگیری» است.
 
در مطالعه جدید، نرات پنیاچارنسین از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن و همکارانش با استفاده از شبیه‌ساز کامپیوتری تعداد موارد جدید ابتلا به HIV در بین مردان همجنسگرا و دوجنسگرا در انگلیس را تا سال 2020 برآورد کرده و پس از آن به پیش‌بینی تاثیر روشهای مختلف پیشگیری بر تغییر تعداد موارد عفونتی پرداختند.
 
برآورد آنها حاکی از این است که نزدیک به 17 هزار مرد همجنسگرا و دوجنسگرا بین 15 تا 64 سال در بین سالهای 2014 تا 2020 به ویروس HIV مبتلا خواهند شد. 
 
براساس تخمین مدل کامپیوتری، تنها با تعمیم روش درمانی PrEP به همه مردان همجنسگرا و دوجنسگرا در انگلیس، تا 59 درصد از ابتلا به ایدز پیشگیری خواهد شد. حتی تنها با هدف قرار دادن PrEP در افراد با بیشترین خطر ابتلا به عفونت HIV، میزان ابتلا به بیش از نصف تقلیل می‌یابد.
 
محققان می‌گویند: «درصد زیادی از ابتلای عفونت HIV، تنها از طریق کاهش تکرار تعدد شرکای جنسی مردان همجنسگرا و دوجنسگرا و یا کاهش رابطه جنسی حفاظت نشده با شرکای جنسی تکراری، قابل پیشگیری است.»
 
آنها تخمین می‌زنند، درصورتی که PrEP (همراه با تست خون سالانه HIV و برنامه آزمایش و درمان مرتبط) تنها در 25 درصد فعالیتهای جنسی مردان مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند باعث جلوگیری از 7000 مورد جدید تا سال 2020 گردد.
 
در مقایسه با درمان تک تک مردان همجنسگرا و دوجنسگرا در انگلیس، بر اساس گفته‌های محققین هدف قرار دادن افراد بسیار فعال از نظر جنسی امکان پذیر و شدنی است.
 
کسلر، از مرکز پزشکی NYU Langone در شهر نیویورک، معتقد است اولویت‌بندی PrEP «در میان افراد خاص "در معرض خطر زیاد" کارآمدترین روش اجرای طرح خواهد بود». با این حال، وی به رویترز می‌گوید در حال حاضر PrEP به طور گسترده استفاده نمی‌شود.
 
وی گفت: « من فکر می‌کنم که سناریوهای عملی یا محافظه‌کارانه پیشنهاد شده توسط نویسندگان این مقاله به طور بالقوه‌ای در5 تا 10 سال آینده قابل دستیابی است… نتیجه‌گیری کلی این است که استفاده از PrEP به عنوان یک ابزار پیشگیری ایدز، قابل خریداری است» 
 
در ایالات متحده هزینه مصرف ترووادا حدود 1500 دلار در ماه است. البته اکنون برخی از برنامه‌های بیمه آن را پوشش داده‌اند. همچنین طرح‌های بیمه و وام ویژه هم برای این درمان در دسترس افراد در معرض خطر قرار دارد.
 

 
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان