تحقیقات روانشناسی‌ ثابت کرده است ازدواج‌هایی‌ که در آنها زوج ها با متخصصان روابط خانوادگی یا روانشناسان مشاوره می‌کنند، عمر طولانی‌تری داشته، سالم‌تر پیش رفته‌اند. در اغلب جوامع مثل جامعه ما‌، جوانان آموزه‌های اندکی‌ در مورد نحوه برخورد با اختلافات در زندگی‌ مشترک می‌بینند. همین امر سبب می‌شود که گرفتن کمک حرفه‌ای و علمی، روابط را چند قدم به جلو پرتاب کند.

چه زمانی به مشاور مراجعه کنید؟

هدف از مشاوره آموزش راهکارهایی به زوج‌ها برای حل مشکلات به شکل صحیح است. متأسفانه بیشتر افراد سال‌های اول رابطه را با تحمل گذرانده و وقتی دیگر صبرشان در برابر مشکلات تمام شده، با انباشتی از مشکلات به مشاوران مراجعه می‌کنند اما  اگر بر خلاف این جریان، در  همان ابتدای ازدواج و به موقع به مشاور مراجعه شود، مطمئناً تاثیر بهینه‌ای خواهد داشت.

چه زمانی به مشاور مراجعه کنید

به تنهایی یا با همسر ؟

بهترین حالت گرفتن کمک از مشاوران مراجعه به همراه همسر است. برای هر زوج مدت زمان مشاوره متفاوت است ولی‌ به طور میانگین 12 جلسه در نظر گرفته می‌شود که اصولا پس از جلسات پنجم یا ششم، طرفین باید احساس بهبود در روابط خود کنند. اگر با مقاومت همسر خود برای مراجعه به مشاور روبه رو هستید، هرگز تسلیم نشده و تا قانع کردن او اصرار کنید. به او بقبولانید که رابطه شما برای پایداری نیاز به یک کمک حرفه‌ای دارد.

کدام مشاور ؟

انتخاب مشاور هم بسیار مهم است. بهتر است قبل از انتخاب، پرس و جو کرده و فردی را بیابیم که متخصص در روابط خانواده باشد و قبلا موارد موفقی‌ در کارنامه خود ثبت کرده است. یک مشاور خوب بایستی‌ بتواند به راحتی‌ با هر دو نفر ارتباط برقرار کرده و بی‌طرفانه راهکارهای درست را پیش روی آنها قرار دهد.