حلقه سیاه اطراف چشم، خصوصا زیر چشم، یکی از مشکلات رایج پوستی است که برای خانم‌ها خوشایند نیست و احساس می‌کنند زیبایی‌شان زیر سوال رفته است. گاهی سیاهی زیر چشم حاکی از بیماری خاصی، مانند آلرژی و ضعف بدن است؛ در موارد بسیاری ژنتیکی است و به هر حال راه درمانی برای آن وجود دارد.  با راه‌کارهایی که در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم می‌توانید حلقه سیاه زیر چشم را کم‌رنگ یا برای همیشه محو کنید.

آزمایش خون

اولین گام برای درمان این مشکل، آزمایش خون و مشورت با پزشک است. معمولا حلقه سیاه زیر چشم ارثی است و در صورت مشاهده آن در اطرافیان خود، باید در این خصوص با پزشک خود صحبت کنید تا ریشه آن را پیدا کند.
حلقه سیاه زیر چشم به خاطر رسوب کربن ناشی از کمبود ویتامینB6 (پیروکسین) و اسید فولیک است. اگر ویتامین b6 شما کم است، باید از طریق مصرف دارو این مشکل را رفع کنید.

درمان آلرژی

یکی از نشانه‌های شایع آلرژی یا حساسیت، تغییر رنگ پوست اطراف چشم است. بنابراین با تشخیص و درمان آلرژی، می‌توانید سیاهی زیر چشم را از خود دور کنید.

خواب کافی و مصرف الکل 

خواب ناکافی، یکی از عوامل ایجاد حلقه سیاه زیر چشم است. گاهی سیاهی زیر چشم می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که میزان خواب و استراحت شما کم است. با داشتن خواب کافی (معمولاً 7 تا 9 ساعت در شب) می‌توانید سیاهی زیر چشمتان را کم کنید. الکل و بعضی از داروها، بر کیفیت خواب تاثیر دارند و پرهیز از مصرف آن‌ها باعث تاثیر مثبت در حفظ سلامت شما می‌شود. کمبود خواب موجب جذب کم‌تر ویتامین‌ها در بدن و ضعف عملکرد غده آدرنال می‌شود و در نتیجه ویتامین B6 جذب نمی‌شود و زیر چشم حلقه سیاه ایجاد می‌گردد.

مصرف شیر و ویتامین

منیزیم و کلسیم موجود در شیر یا مکمل‌های غذایی، عملکرد آدرنال را بهبود می‌بخشد. بنابراین اگر می‌خواهید سیاهی زیر چشم را از بین ببرید، ویتامین و مواد معدنی لازم را مصرف کنید تا غده آدرنال تقویت شود.

استفاده از ماسک صورت

استفاده از ماسک صورت هنگام خواب، به کاهش پف و تیرگی زیر چشم کمک می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از ماسک خانگی، این کار را انجام دهید. یک پارچه را با آب سرد مرطوب کنید و کمی قبل از خواب روی چشمان بسته بگذارید. این روش ساده روند درمان را تسریع می‌کند.
همچنین می‌توانید یک پارچه پنبه‌ای را مرطوب کنید و برای مدت کوتاهی در یخچال قرار دهید، سپس زیر چشم بگذارید و  با انگشت این ناحیه را از روی پارچه ماساژ دهید و این کار را چندین بار تکرار کنید.

استفاده از کرم دور چشم

حلقه سیاه گاهی به علت کمبود ویتامین K به وجود می‌آید. استفاده از کرم دور چشم حاوی ویتامین A و K به رفع پف و تیرگی زیر چشم کمک می‌کند و مصرف روزانه و طولانی مدت آن باعث درمان این مشکل می‌شود.

کرم دور چشم

رژیم غذایی سالم

هر روز از مکمل ویتامینی استفاده کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. حلقه سیاه و پف آلودگی معمولا به خاطر کمبود آنتی اکسیدان و ویتامین B12 است، پس حتماً مقدار زیادی میوه و سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی و اسفناج مصرف کنید.

کاهش مصرف نمک

نمک موجب تجمع آب در قسمت‌های غیر معمول بدن مانند دور چشم و در نتیجه پف چشم  می‌شود. مصرف زیاد نمک همچنین در گردش خون خلل ایجاد می‌کند و باعث می‌شود رگ‌های اطراف چشم آبی‌تر و در نتیجه زیر چشم کبود به نظر برسد.

چشم‌ها را نمالید

مالش و اصطکاک چشم گاهی باعث حساسیت می‌شود. مالش، پوست دور چشم را حساس می‌کند و ممکن است باعث شکنندگی مویرگ‌های ریز پوست و در نتیجه تیرگی و پف ‌شود.

عدم استعمال دخانیات

سیگار و دخانیات ظاهر رگ‌های خونی زیر پوست را آبی و برجسته‌تر می‌کند و باعث می‌شود تیرگی ناحیه چشم شما زیاد شود.

از کانسیلر استفاده کنید

کانسیلر یا کرم زیرسازی مخصوص اطراف چشم، راهکاری موقتی برای پوشاندن تیرگی اطراف چشم است و موجب می‌شود چهره شما شاداب و با انرژی به نظر برسد.

کانسیلر