ماهان شبکه ایرانیان

گرمازدگی (۲)

بخش دوم- با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان، تغییرات خاصی در وضعیت جسمانی ایجاد می‌شود؛ مثل کم‌آبی و گرمازدگی.

گرمازدگی (2)

 

بعد یک ملحفه نازک و مرطوب روی بدن وی بکشید تا به تدریج بدنش خنک‌تر شود و سپس به او مایعات خنک بدهید و تا رسیدن دمای بدنش به حالت معمولی، مرطوب کردن ملحفه‌ها را ادامه دهید. گرمازدگی از بیماری‌های مخصوص فصل تابستان است. تولید گرما در بدن به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در رفع حرارت، ایجاد گرمازدگی می‌کند.

گرمازدگی بیشتر در سنین بالا و در افرادی که مشکل قلبی- عروقی دارند و از بیماری‌های مزمن و روانی رنج می‌برند،‌ ایجاد می‌شود و گاه در اثر فعالیت و ورزش سنگین در آب و هوای گرم (مثل بازیکنان فوتبال) و در شرایط کمبود آب بدن اتفاق می‌افتد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که گرمازدگی در سنین بالای 50 سال و در فصل گرم اتفاق می‌افتد و دمای مرکزی بدن به بیش از 40 درجه می‌رسد.

کودکان، سالمندان، بیماران مزمن قلبی، دیابتی و مبتلایان به نارسایی کلیه بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند. به این افراد توصیه می‌شود که در ساعت اوج گرما (16-10) از خانه خارج نشوند. سعی کنید در روزهای بسیار گرم، خصوصا هنگام سفر در تابستان، لباس‌های خنک و نخی و پنبه‌ای نازک با رنگ روشن به تن کنید. 

همچنین از خوردن غذاهای چرب و سنگین بپرهیزید. افرادی که ناگزیر به فعالیت‌های ورزشی هستند، باید برای سازگاری بدن از نرمش‌های سبک آغاز کنند. با چکاندن چند قطره آب لیمو در آب آشامیدنی و مقدار کمی نمک، ترکیب مناسبی به دست می‌آید که می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از بروز گرمازدگی کند. به خاطر داشته باشید که در صورت فعالیت فیزیکی بیشتر، حتماً مایعات بیشتری بنوشید.

اگر در هنگام مسافرت، نوزادتان نیز با شما همراه است، رعایت نکات ایمنی ضروری است. اشیا و وسایل ضروری برای سفر نوزاد عبارتند از: پوشک اضافی، قطره آب نمک برای گرفتگی بینی، ساک حمل نوزاد (در صورت تمایل)، لباس راحت و گشاد، کلاه آفتابی، پماد ضد سوختگی، لباس‌های اضافی که نوع و تعداد آن با توجه به نوع آب و هوا و تعداد روزهای سفر شما تغییر می‌کند.

در مسیر سفر هرگز برای شستشو و آشامیدن از آب جوی یا رودخانه استفاده نکنید و قبل از حرکت چند ظرف دردار مناسب جهت ذخیره آب همراه داشته باشید. آب میوه‌ها را در لیوان‌های یکبار مصرف بنوشید. در طول سفر، آرامش روحی خود را حفظ کنید و کودکان خود را نیز آرام نگه دارید.

داخل اتومبیل خود کپسول ضد حریق، کیف کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید. در حین سفر، داخل ماشین سعی کنید بیشتر به مناظر روبه‌رو نگاه کنید.

نگاه کردن به طرفین موجب ایجاد تهوع و خستگی می‌شود. آفتاب سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید، پوست شما را می‌سوزاند. هر چه پوست شما روشن‌تر باشد، سریع‌تر و دردناک‌تر می‌سوزید و پوست‌تان به محافظت بیشتری نیاز دارد. اگر در هوای گرم فعالیت زیادی کرده و خود را خسته کنید، عرق زیادی می‌کنید و بدن‌تان آب و نمک بسیاری از دست می‌دهد که می‌تواند باعث سردرد و گیجی شود.

خوردن نمک اضافی، نوشیدن مقدار زیادی مایعات و پوشیدن لباس گشاد و سبک که ترجیحاً از جنس پنبه یا سایر نخ‌های طبیعی باشد، از ایجاد چنین حالاتی جلوگیری می‌کند. در گرمای زیاد محیط اطراف، خصوصاً وقتی که سوار خودروی در حال مسافرت هستید، ممکن است دمای بدنتان از 39 درجه نیز بالاتر برود.

در این شرایط پوست، خشک، گرم و قرمز می‌شود، ادرار تیره می‌شود، مردمک‌ها کوچک‌تر می‌شوند و نبض سریع و ضعیف می‌زند. ضعف، تشنج، اختلال حواس و گیجی نیز از علائم بعدی هستند. گرمازدگی علاوه بر کودکان و سالمندان و بیماران، در افراد چاق نیز به مراتب آزاردهنده‌تر است. بنابراین اگر چاق هستید و یا همسفران‌تان این وضعیت را دارند، توجه بیشتری به وضعیت جسمانی او یا خودتان داشته باشید و به محض اینکه علائم گرمازدگی ایجاد شد، اقدامات اولیه و اساسی را انجام دهید.

 

 

برای خواندن بخش اول- گرمازدگی – اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان