حیوانات خانگی هدیه‌ای فوق‌العاده برای کودکان هستند. یک حیوان خانگی که درست انتخاب شده باشد، می‌تواند سال‌ها خوشی را به خانه بیاورد. علاوه براین نگه‌داری از یک موجود زنده می‌تواند برای کودک فرصتی باشد تا مسؤولیت‌پذیری را بیاموزد. همین طور بعضی از حیوانات خانگی محبتی که کودک به آنها می‌دهد را پاسخ می‌دهند، که این موضوع تأثیر مثبتی بر روحیات او دارد. این مطلب را بخوانید تا بتوانید بهترین حیوان خانگی را برای کودک‌ دلبندتان انتخاب کنید.

ماهی‌ها

نگه‌داری از یک ماهی زیبا که به درستی انتخاب شده باشد، می‌تواند شروع خوبی برای کودک باشد. اما نوع ماهی مهم است. ماهی قرمز مناسب‌ترین گزینه به نظر می‌آید، اما درواقع نگه‌داری آن سخت‌تر از بزرگ کردن یک ماهی جنگجو است. این ماهی می‌تواند به سادگی در انزوا و در مقدار کمی آب زندگی کند و نیازی به فیلتر، گرم‌کننده و مواد شیمیایی هم ندارد.

ماهی

خزندگان

ممکن است زیبایی این حیوانات نسبت به حیوانات پشمالو مثل سگ کمی کمتر باشد، اما بعضی خزندگان حیوانات ارزشمندی هستند. گروهی از لاک‌پشت‌ها می‌توانند بیش از 50 سال زندگی کنند. بعضی از مارهای غیرسمی هم حیوانات خانگی بسیار مناسبی هستند.

نکته: لاک‌پشت‌ها آلرژی‌زا نیستند. اما طبق تحقیقات انجام شده، نباید در دسترس کودکان خردسال قرار بگیرند، زیرا ممکن است بیماری‌ سالمونلا را به کودک انتقال دهند.

لاک پشت

پرندگان

پرندگان حیوانات خانگی بسیار خوبی هستند. اما نگه‌داری از یک پرنده بسیار سخت‌تر از لاک‌پشت یا ماهی است. بعضی از پرندگان بسیار باهوش و اجتماعی هستند. همه پرندگان نیاز به توجه روزانه دارند. طوطی‌های کوچک ارزان‌قیمت و قناری‌ها می‌توانند حیوان خانگی مناسبی برای کودکانی که تا به حال از هیچ پرنده‌ای نگه‌داری نکرده‌اند، باشند.

پرنده

جوندگان

نگه‌داری پستان‌داران کوچک‌تر مثل همستر، خوکچه هندی و موش صحرایی نسبتاً آسان است. اکثراً می‌توانند در یک فضای کوچک زندگی کنند و به مراقبت کمی نیاز دارند. همسترها که بهتر است به صورت جفت اما از یک ‌جنس نگه‌داری شوند. اگر به صورت معمولی به آنها رسیدگی شود و با مهربانی با آنها رفتار شود، رابطه دوستانه‌ای با کودک برقرار می‌کنند. البته جوندگان اگر احساس خطر کنند، گاز می‌گیرند (به خصوص همسترها).

جوندگان

گربه‌ها

بچه گربه‌ها محبوب کودکان هستند. گربه‌ها نسبت به سگ‌ها به توجه و مراقبت کمتری نیاز دارند، اما مانند آنها به معاینه دامپزشک و واکسیناسیون مرتب نیاز دارند. اگر خانه کوچکی دارید، انتخاب گربه نسبت به سگ عاقلانه‌تر است.

گربه‌ها

سگ‌ها

توله سگ معمول‌ترین حیوان خانگی برای کودکان است اما انتخاب سگ ایده‌آل اهمیت زیادی دارد. بعضی از نژادها ممکن است برای کودکان مناسب نباشند. نگهداری و زمانی که به هر نژادی باید اختصاص داده شود، متفاوت است. توله سگ‌ها باید تربیت شوند و نیاز به تمرین روزانه، معاینه مرتب دامپزشک، واکسیناسیون و محبت زیاد دارند.

سگ‌ها

حشرات و بندپایان

موجودات 6پا معمولاً جزو اولین گزینه‌های ما برای خرید حیوان خانگی برای کودکان نیستند. اما داشتن یک مزرعه مورچه می‌تواند تجربه‌ای جالب و آموزنده برای کودک باشد. حتی از خرچنگ‌ها هم می‌توان به عنوان حیوان خانگی نگه‌داری کرد.

بندپایان