از بین بردن اشتباهی گل‌ها به جای علف‌های هرز، کاشت گونه‌های مهاجم و بذر ریختن بیش از حد از اشتباهات معمول شما در پرورش گل و گیاه هستند. شما برای پرورش گل و گیاه باید به نوع خاک، میزان آب و نور و خیلی موارد دیگر دقت کنید.

اشتباه ششم: توجه نکردن به حیواناتی که ممکن است محصولات‌مان را از بین ببرند

«من و دخترم 200 پیاز گل را در حیاط‌مان کاشتیم تا در بهار شکوفه بدهند. اما همان‌طور که می‌ترسیدیم پیش آمد و سنجاب‌ها شب به باغچه‌مان حمله کردند و همه را خوردند. آن بهار ما فقط 4 نرگس زرد داشتیم و چند سنجاب چاق!»

کاشت گیاه

چه باید کرد تا این اتفاق نیافتد؟

دلیلی وجود دارد که سنجاب‌ها به نرگس‌های زرد دست نزدند؛ نرگس‌های زرد حاوی ذرات سمی هستند. گیاهان دیگری هم وجود دارند که در مقابل خورده شدن مقاوم‌اند. حیواناتی مثل راکون، گوزن یا حتی حیوانات خانگی‌تان دوست دارند محصولات‌تان را بخورند، و تنها راه حل برای حفاظت از گیاهان‌ ایجاد یک نرده در اطراف باغچه‌تان است. می‌توانید برای سگ‌تان در باغچه چند اسباب‌بازی جویدنی بگذارید تا آنها را از گیاهان‌ دور کنید.

اشتباه هفتم: در نظر نگرفتن نور کافی برای گیاهان

«من در قسمت شرقی حیاطم گوجه‌فرنگی کاشتم. آنها شکوفه دادند، اما گل‌ها بعد از مدتی ریختند. فهمیدم گوجه‌فرنگی‌ها به نور صبح‌گاهی نیاز دارند، اما نرده‌های من جلوی رسیدن این نور به آنها را می‌گیرند. از کجا باید می‌دانستم؟»

کاشت گیاه

واقعاً از کجا باید بدانید؟

گوجه‌فرنگی گیاهی‌است که به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. گیاهان به حداقل 6 ساعت نورگیری مستقیم نیاز دارند. همینطور، سبزیجاتی مثل فلفل و بادمجان باید در آفتاب‌گیرترین قسمت حیاط‌تان کاشته‌شوند. دیگر گیاهان مثل کاهو و  نخودفرنگی، می‌توانند در قسمت‌های سایه‌دار هم دوام بیاورند.

اشتباه هشتم: بذر ریختن بیش از حد

«من یک باغچه کوچک کدو‌حلوایی می‌خواستم، بنابراین مقداری دانه آن را داخل باغچه کاشتم. اما کدوها همه‌ جای حیاط پخش شدند و همسرم مجبور شد همه را از خاک درآورد.»

کاشت گیاه

 چه مقدار بذر برای ما کافی است؟

گیاهان بوته‌ای مثل کدوحلوایی، طالبی و هندوانه خیلی سریع و زیاد رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند. شما می‌توانید قبل از کاشت هر گیاهی در اینترنت درباره رشد آن تحقیق کنید.

اشتباه نهم: استفاده بیش ازحد از آفت‌کش

«در اولین سالی که خواستم باغچه‌ای برای خودم درست کنم، قسمتی را برای کاشت گل‌ها در نظر گرفتم. اما مشکلم چمن‌ها بودند. برای از بین بردن آنها از ماده ازبین‌برنده چمن استفاده کردم. توانستم تمام چمن‌ها را از بین ببرم، اما متأسفانه باغچه دیگر برای کاشت هیچ‌ چیز دیگری مناسب نبود.»

کاشت گیاه

پس چه باید کرد؟

آفت‌کش‌های شیمیایی خاک را مسموم می‌کنند و خاک می‌تواند سال‌ها بی‌ثمر بماند. به جای این کار، به مدت چند روز روی محل رشد چمن‌ها و علف‌های هرز مقداری محلول طبیعی آب گرم و سرکه بریزید. تا وقتی که علف‌های هرز به رنگ قهوه‌ای درآیند، هرروز این کار را انجام دهید. سرکه برگ و ریشه این گیاهان را از بین برده و بیرون کشیدن آنها را آسان می‌کند.

اشتباه دهم: کاشتن نزدیک به هم گیاهان

«من تعداد زیادی گیاه را داخل یک گلدان کاشتم. آنها به شکل‌های عجیبی رشد کردند و قابل خوردن نبودند. سال بعد، دیگر در هر گلدانی یک گیاه می‌کارم.»

کاشت گیاه

در یک گلدان چند گیاه می‌توان کاشت؟

حتماً به دستورالعمل‌های روی پاکت بذر گیاهان توجه کنید. اگرگیاهان بوته‌ای کوتاه مثل ریحان را زیر گیاهان بلندتر مثل گوجه‌فرنگی بکارید، می‌توانید در یک گلدان چند گیاه را جای‌دهید.

,