اطراف ما پر از مواردی است که به سلامت بدن آسیب می‌زند؛ فست‌فود، نور آفتاب، اشعه‌‌ی تلفن همراه، آلودگی هوا و حتی کفش! بله کفش. بیشتر مردم حداقل نیمی از روز کفش به پا دارند و اگر کفشی مناسب با شرایط بدن، مدت زمان استفاده، کاربرد و میزان راحتی آن انتخاب نکنند، آسیب‌های جدی به بدن و سلامتی وارد می‌شود که گاهی جبران آن بسیار سخت و نیازمند درمان است. خوشبختانه این روزها تحقیقات زیادی درباره انتخاب کفش مناسب وجود دارد که مطالعه آن می‌تواند به حفظ سلامتی کمک کند.

کفش راحتی

این کفش‌ها همیشگی نیستند!

امروزه کفش‌های کمی لژدار با زیره‌ِ‌‌ای از جنس پلاستیک فشرده رایج است که به کفش پیاده‌روی(Running) معروف هستند و کفش‌های راحت و مناسبی به نظر می‌رسند. اما لازم است بدانید پوشیدن مداوم آن‌ها نه تنها مفید نیست، بلکه آسیب جدی به بدن وارد می‌کند. دکتر دانیل لیبرمن، استاد زیست‌شناسی تکاملی انسان در دانشگاه هاروارد این نظر را مطرح کرده و تحقیقات علمی در این‌باره انجام داده‌است.

کفش‌های پیاده‌روی، به علت داشتن لژ بلندتر از پنجه پا، تاثیر فشار وارد شده بر بدن را کاهش می‌دهد اما الگوی راه رفتن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تغییر در شیوه گام برداشتن می‌شود. این تغییر مناسب شرایط بدن نیست و به همین دلیل نباید برای مدت زمان طولانی از این کفش‌ها استفاده کنید.

کفش پیاده روی

جایگزین کفش پیاده‌روی

کفش پیاده‌روی بدون لژ و با زیره تقریبا صاف مناسب‌تر است. این کفش‌ها سبک و نرم هستند و الگوی راه رفتن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.طبیعی بودن از مهم‌ترین مزایای این مدل کفش است و شرایط داخل کفش متناسب با شرایط بدن است. با پوشیدن این کفش احساس پابرهنه بودن دارید. مدل زنانه، مردانه و حتی بچگانه این کفش در بازار موجود است. این مدل کفش بسیار راحت است ولی به دلیل تماس مستقیم پا با زمین، نمی‌توان همه جا از این کفش استفاده کرد.

کفش راحتی

یکی دیگر از کفش‌های مناسب، کفش‌های پنج انگشتی است که اخیرا وارد بازار شده‌اند. این مدل بسیار سبک و راحت است و شرایط طبیعی و پابرهنه بودن را تداعی می‌کند. فاصله انگشتان پا حفظ می‌شود و خستگی ناشی از فشار کفش کم می‌شود. از نکات منفی این مدل می‌توان به ظاهر نه‌چندان مرسوم و زیبای آن اشاره کرد.

کفش راحتی