اهمیت تخلیه و تمیز نگه داشتن کیسه‌های مقعدی در بهداشت و سلامت سگ‌ها

اگر سگ خود را دوست دارید، باید اطلاعات کافی درباره کیسه‌های مقعدی و نحوه تخلیه و تمیز نگه داشتن آنها کسب کنید تا همیشه سگی سالم و شاداب داشته باشید.

اهمیت تخلیه و تمیز نگه داشتن کیسه‌های مقعدی در بهداشت و سلامت سگ‌ها

اگر سگ خود را دوست دارید، باید اطلاعات کافی درباره کیسه‌های مقعدی و نحوه تخلیه و تمیز نگه داشتن آنها کسب کنید تا همیشه سگی سالم و شاداب داشته باشید.

اکثر صاحبان سگ‌ها حتی نمی‌دانند که کیسه های مقعدی چه هستند. اما بهتر است بدانید مشکلات و بیماری‌های مقعدی در اکثر سگ‌ها وجود دارد و می‌تواند در طول عمر سگ بروز کرده و باعث بروز درد و ناراحتی برای حیوان شود.

کیسه‌‌‌های مقعدی در واقع غده‌های کوچکی هستند که در مجاورت ناحیه مقعد قرار دارند. این کیسه‌ها دراکثر پستانداران وجود دارند. سگ‌ها با استفاده از کیسه‌های مقعدی و بوی مواد ترشح شده‌ از آن، قلمرو خود را علامت گذاری می‌کنند. برای تامین بهداشت و سلامتی حیوان لازم است این کیسه‌ها به طور مرتب تخلیه شوند.

چه زمانی کیسه‌های مقعدی مشکل ساز می‌شوند؟

در اکثر سگ‌ها در صورت عدم تخلیه به موقع این کیسه‌ها میتواند مشکلات جدی را برای حیوان بوجود آورند. این مشکل در سگ‌های نژاد کوچک بیشتر دیده میشود.

به طور طبیعی این کیسه‌ها در هنگام دفع مدفوع خود‌بخود تخلیه می‌شوند.اما با توجه به اینکه حیوانات خانگی ما در شرایط زیست محیطی طبیعی خود زندگی نمی‌کنند و در اکثر موارد (مخصوصا نژادهای کوچک) تخلیه این کیسه‌ ها به خوبی آنجام نمی‌شود و در صورت عدم رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر کافی و عدم تخلیه به موقع، این کیسه‌ها مستعد تورم و عفونت می‌شوند.

چگونه متوجه شویم که کیسه مقعدی سگ دچار مشکل شده است؟

علایم آن کاملا مشهود است و شما با کمی دقت می‌توانید به آن پی ببرید. اگر مشاهده کردید که سگ ناحیه مقعد خود را روی سطوح مختلف مانند فرش، زمین، کاناپه یا لباس شما میمالد، مطمین باشید که این کیسه‌ها دچار مشکل شده اند. علامت دیگر این است که حیوان در طول روز به طور مرتب خود را لیس بزند. در این حالت شما با بررسی بیشتر احتمالا خواهید توانست تورم در ناحیه مقعد را مشاهده کنید. خارش و درد و تورم در این کیسه‌ها می‌تواند برای حیوان بسیار آزار دهنده باشد. اگر در ناحیه اطراف مقعد تورم مشاهده کردید هر چه سریع تر به دامپزشک مراجعه کنید.

تورم ودرد در ناحیه کیسه‌های مقعدی خطرناک نبوده و نیازی به نگرانی نیست، اما در صورت عدم رسیدگی به موقع می‌توانند عفونی و مسیله ساز شوند.

اگر اولین بار است که حیوان شما با مشکل عدم تخلیه کیسه‌های مقعدی مواجه شده است، به یک دامپزشک مراجعه کنید و از او بیاموزید که چگونه خودتان این کار را به صورت دوره‌ای انجام دهید. اگر چه انجام این کار برای شما و برای سگ شما رضایت بخش نخواهد بود، اما برای سلامتی حیوان ضروری است. آموختن روش صحیح تخلیه این کیسه‌ها شما را از مراجعه به دامپزشک بی‌نیاز می‌کند. در بعضی از سگ‌ها نیاز به تخلیه کیسه‌ها به صورت مداوم وجود دارد وبا فواصل زمانی لازم باید انجام شود. اما توجه داشته باشید فقط در مواقعی که نیاز است به این کار اقدام کنید، زیرا فشار زیاد و تخلیه غیر ضروری باعث ناراحتی حیوان خواهد شد. اگر حیوان شما به صورت مکرر و مزمن تورم و درد در این کیسه‌ها را دارد، باید فیبر بیشتری به غذای حیوان اضافه کنید.

عوارض عدم تخلیه به موقع کیسه‌های مقعدی:

اگر این کیسه‌ها به موقع تخلیه نشوند،  مجرای خروج ترشحات مسدود شده و کیسه دچار عفونت می‌گردد. اگر خودتان در منزل اقدام به تخلیه کیسه‌ها می‌کنید‌، در زمانی که پس از فشار دادن هیچ مایعی خارج نمی‌شود، یا مایع خارج شده چسبناک وغلیظ است، یا هنگام تخلیه حیوان زوزه می‌کشد و درد دارد، هر چه سریع تر به دامپزشک مراجعه کنید. علایم فوق نشان می‌دهند که مجرای خروجی کیسه‌ها مسدود شده است و این حالت می‌تواند برای حیوان خطرناک باشد. در صورت شدید بودن علایم دامپزشک مجبور به برداشتن کیسه‌های مقعدی خواهد بود.

رعایت یک رژیم غذایی پر فیبر، بهترین راه پیشگیری و درمان مشکلات مربوط به کیسه‌های مقعدی در سگ‌ها است. ورزش و داشتن وزن مناسب نیز بسیار حایز اهمیت است.

تمام افرادی که قصد نگهداری از سگ به خصوص نژادهای کوچک را دارند، باید اطلاعات کافی در مورد کیسه‌های مقعدی داشته باشند و به صورت دوره‌ای به دامپزشک مراجعه کنند یا نحوه تخلیه این کیسه ‌ها را بیاموزند ودر منزل آنرا انجام دهند تا همیشه حیوانی سلامت و شاداب داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر