فصل سرما آغاز شده و باید به سراغ لباس‌های گرم خود برویم. اما باید بدانیم که چگونه از این لباس‌ها مراقبت کنیم تا همیشه ظاهری مناسب و نو داشته باشند. پس با ما همراه باشید تا در این مطلب راه‌های محافظت از لباس‌های زمستانی را بیاموزید.

در هنگام خرید لباس‌های زمستانی...

اگر فکر می‌کنید خریدن لباس‌های زمستانی کار سختی‌‌ست، سخت در اشتباه هستید! فقط کافی‌ست جنس الیاف را به خصوص در پارچه‌های پشمی و کشمیر بررسی کنید. تار و پود این پارچه‌ها باید ریز بافت و متراکم باشند. هرچه الیاف  شل و سست‌تر باشند، پارچه زودتر تل تل می‌شود.

لباس زمستانی

 قبل از شستن لباس‌ها...

در ابتدا به برچسب راهنمای شستشو (که به لباس‌ها متصل هستند)، توجه کنید! این برچسب‌ها شما را به خوبی راهنمایی کرده و نشان می‌دهند که چگونه لباس‌هایتان را در ایمن‌ترین حالت ممکن بشویید و برای محافظت بیشتر، آن را با دست شسته یا به خشک‌شویی تحویل دهید. اگر لباس‌هایتان را می‌توانید در ماشین لباس‌شویی بشویید، با این ترفندهای ساده آشنا شوید:

  • لباس‌های بافت را با دور تند ماشین نشویید: شستشو با دور تند باعث می‌شود بافت پارچه از هم گسسته شده و فرم (حالت) اولیه را از دست می‌دهد.
  • بهترین حالت برای شستن لباس‌هایی مانند جین، بافت و سوئی شرت در ماشین لباس‌شویی، پشت و رو کردن لباس‌هاست. همچنین هرگونه دگمه یا زیپ را جدا کرده تا هنگام شستشو کنده نشوند و پارچه را پاره نکنند.

 هنگام شستشوی لباس‌ها...

همیشه از دور آهسته ماشین استفاده کنید و لباس‌هایی که از نظر رنگ و جنس پارچه مشابهند را باهم بشویید. اگر پارچه‌های ضخیم مانند جین را با لباس‌های پشمی داخل ماشین بیاندازید، پارچه‌ی جین باعث تل تل شدن لباس پشمی می‌شود.

همچنین استفاده از نرم‌کننده‌ی لباس برای پارچه‌های کش‌بافت باعث لطافت پارچه هنگام شستشو می‌شود و از کرک شدن و پرزدادن آن جلوگیری می‌کند.

برای محافظت بیشتر، می‌توان لباس‌‌های پشمی را در کیسه‌های توری قرار داده و سپس آن را در ماشین بیاندازید تا کم‌ترین تماس را با پارچه‌های دیگر داشته باشد.

 زمانی که لباس‌ها خشک می‌شوند...

حتی اگر در برچسب راهنمای لباس نوشته شده باشد که مجاز به خشک کردن با خشک کن ماشین هستید، بهتر است برای خشک کردن سوئی شرت‌ها از خشک‌کن استفاده نکنید و به‌جای آن سوئی شرت را روی یک سطح صاف پهن کرده و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود که این امر از آب‌رفتن و تل تل شدن لباس جلوگیری می‌کند.

هیچ‌وقت برای خشک کردن لباس‌های بافت، آن‌ها را آویزان نکنید، این کار باعث شل شدن بافت پارچه می‌شود و حالت اولیه خود را از دست می‌دهد. (مخصوصا زمانی که بسیار خیس هستند و آب زیادی دارند.)

 چگونگی احیای پارچه...

اگر سوئی شرت شما کهنه و تل تل شده‌است، نگران نباشید، با استفاده از دستگاه بخارشوی لباس، می‌توانید به آسانی تل‌های لباس را از بین ببرید، بدون‌ آن‌که به تار و پود پارچه آسیبی برسد.