اصول اولیه اصول تعلیم و تربیت سگ

سگ‌ها بر اساس خلق‌وخوی طبیعی خود تمایل دارند که رضایت صاحبانشان را کسب کنند، اما آن‌ها از رفتارهایی که باعث رضایت و خشنودی شما می‌شود آگاهی ندارند و این وظیفه شماست که این موارد را به آن‌ها بیاموزید.

اصول اولیه اصول تعلیم و تربیت سگ

سگ‌ها بر اساس خلق‌وخوی طبیعی خود تمایل دارند که رضایت صاحبانشان را کسب کنند، اما آن‌ها از رفتارهایی که باعث رضایت و خشنودی شما می‌شود آگاهی ندارند و این وظیفه شماست که این موارد را به آن‌ها بیاموزید.

انتخاب مهارت‌هایی که می‌خواهید به سگ خود بیاموزید با توجه به شرایط زندگی شما متفاوت خواهد بود، اما آنچه در اینجا می‌خوانید اصول اولیه تربیت سگ‌ها و حداقل مهارت‌هایی است که هر سگ باید بیاموزد.

آموزش دستشویی کردن:

اگر سگ را در داخل منزل نگه می‌دارید، واضح است که این آموزش برای شما یک امر مهم و ضروری بوده و موفقیت در آن‌یکی از چالش‌های مهم و پر‌استرس برای شما خواهد بود؛ اما اطمینان داشته باشید اگر با روش درست و با صبر و حوصله اقدام به این آموزش کنید قطعاً درنهایت سگ شما این مهارت را به‌خوبی خواهد آموخت.

زمان مناسب برای شروع آموزش سن سه تا چهارماهگی است. در سن کمتر از سه‌ماهگی حیوان هنوز توانایی کنترل ارادی بر روی عضلات مثانه و مقعد را ندارد و نمی‌تواند ادرار و مدفوع خود را کنترل نماید. (دقیقه مانند همان حالتی که برای نوزاد انسان در سنین پایین وجود دارد.) اگر آموزش را در سنین بالاتر شروع کنید، حیوان سخت‌تر این مهارت را خواهد آموخت و باید زمان بیشتری را صرف آموزش او نمایید.

برای شروع یک مکان مشخص و محدود برای نگهداری و تردد او در نظر بگیرید، مثلاً در گوشه یکی از اتاق‌های منزل یک جعبه برای او قرار دهید و به‌تدریج که مهارت او در این زمینه افزایش یافت به او اجازه تردد به سایر نقاط منزل را بدهید.

در زمان‌های مشخص به حیوان غذا داده و در بین وعده‌های غذایی هیچ میان وعده‌ای به او ندهید. همچنین در بین وعده‌های غذایی هیچ غذایی نباید در دسترس حیوان باشد.

هر 30 تا 60 دقیقه یک‌بار و همچنین پس از بیدار شدن حیوان از خواب باید او را برای دستشویی کردن به فضای خارج از منزل ببرید. در خارج از منزل یک مکان مشخص را در نظر بگیرید و هر بار حیوان را به سمت آن مکان هدایت کنید. حیوان بوی ادرار و مدفوع قبلی خود را شناسایی خواهد کرد و مجدداً در همان مکان دستشویی خواهد کرد و کم‌کم این مکان برای او به یک جای مشخص برای دستشویی رفتن تبدیل خواهد شد و در جای دیگر این کار را انجام نخواهد داد.

زمانی که حیوان را به خارج از منزل می‌برید، با او بمانید و او را به حال خود رها نکنید. در کنار او بمانید تا دستشویی کند یا اینکه مطمئن شوید که او در حال حاضر نیازی به این کار ندارد.

برای هر بار دستشویی کردن در خارج از منزل به او جایزه بدهید، مثلاً یک خوراکی خوشمزه یا بازی ‌که او به آن علاقه‌مند است را به‌عنوان جایزه برای او در نظر بگیرید.

آموزش اطاعت و فرمان‌برداری:

هر سگ باید تا حدودی حالت اطاعت و فرمان‌برداری را نسبت به صاحبش داشته باشد. همان‌طور که داشتن یک سگ مطیع لذت‌بخش و باعث اطمینان خاطر است، داشتن یک سگ نافرمان می‌تواند آزار‌دهنده باشد. دستو‌ر‌هایی که سگ شما باید اطاعت کردن از آن را بیاموزد شامل موارد زیر است:

– فرمان نشستن: این فرمان به شما کمک می‌کند که در مواقع ضروری او را وادار به نشستن کنید و او را از انجام کار‌های نامناسب دور نگه دارید.

– فرمان انداختن: با این فرمان سگ باید هر چیزی که در دهان خود دارد را به زمین بیندازد. اطاعت حیوان از این فرمان به شما کمک می‌کند زمانی که حیوان وسیله ای سمی و خطرناک را با دهان برداشته است او را از خطر دور کنید.

– فرمان توقف: هنگامی‌که سگ شما به سمت کار‌های خطرناک یا افراد غریبه می‌رود این فرمان به شما کمک می‌کند تا بتوانید جلوی حرکت سگ خود را بگیرید و او را وادار کنید تا آرام و بی‌حرکت در یک مکان بایستد.

– فرمان همراهی و قدم زدن با شما: این فرمان به شما کمک می‌کند که بدون قلاده و به‌راحتی بتوانید با سگ خود قدم بزنید و او در کنار شما حرکت کند و به اطراف سرک نکشد.

– فرمان آمدن: از زمانی که سگ شما توانست اسم خود را تشخیص دهد باید آموزش این فرمان را شروع کنید. به‌زودی سگ یاد خواهد گرفت که بلافاصله پس از شنیدن فرمان «بیا» به سمت شما بیاید و از خطر یا انجام کار‌های نامناسب دوری کند.

راه‌های زیادی برای آموزش به سگ‌ها وجود دارد اما بهترین و مؤثرترین راه این است که شما با صبر و حوصله بارها و بارها این موارد را با حیوان تمرین کنید و زمانی که حیوان رفتار مورد‌نظر شمارا انجام می‌دهد با دادن جایزه او را تشویق نمایید، به‌این‌ترتیب اطاعت از فرمان در او نهادینه خواهد شد. نتایج تحقیقات نشان داده است که پاداش دادن بیشتر از تنبیه کردن در تربیت و آموزش سگ‌ها مؤثر است و از طرف دیگر با پاداش دادن رابطه عاطفی بهتری بین شما و سگتان برقرار خواهد شد.

درصورتی‌که قصد دارید مهارت‌های بیشتری به سگ خود آموزش دهید، ابتدا از آموزش‌ مهارت‌های ساده شروع کنید و وقتی حیوان متوجه شود که یادگیری و اطاعت باعث رضایت شما و دریافت پاداش است، در یاد‌گیری مهارت‌های پیچیده‌تر نیز تلاش ‌خواهد کرد.

داشتن یک سگ تربیت‌شده هم برای خود شما لذت‌بخش است و هم ‌زمانی که مهمانی را به خانه دعوت می‌کنید یا در مکان‌های عمومی هستید، نگران رفتار نامناسب سگ خود نخواهید بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر