ماهان شبکه ایرانیان

بدترین هدیه چیست؟ و چطور بهترین هدیه را بدهیم؟

بیشتر آدم‌ها هدیه‌های بدی می‌گیرند: یک کیک میوه‌ای که هیچ وقت دلتان نخواسته است یا لباسی که هرگز تنتان نمی‌کنید.

بدترین هدیه چیست؟ و چطور بهترین هدیه را بدهیم؟

بیشتر آدم‌ها هدیه‌های بدی می‌گیرند: یک کیک میوه‌ای که هیچ وقت دلتان نخواسته است یا لباسی که هرگز تنتان نمی‌کنید.

اکنون، گروهی از پژوهشگران بازار تحقیق کرده‌اند تا پی ببرند دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود که یک هدیه بد باشد و چرا مردم چنین هدایایی را برای عزیزانشان می‌خرند.

محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از دلایل برای هدیه بد این است که  فرد هدیه‌دهنده و فردی که هدیه را دریافت می‌کند بر چیزهای متفاوتی متمرکز هستند. هدیه‌دهنده در لحظه خرید به فکر این است که دریافت‌کننده را غافلگیر یا هیجان‌زده کند.اما دریافت‌کننده بر استفاده درازمدت و کاربردی بودن هدیه متمرکز است.

به گفته محققان، هدیه‌دهنده می‌‌خواهد به محض این که دریافت‌کننده هدیه‌اش را باز کرد از دیدن هدیه ذوق‌زده و شگفت‌زده شود اما دریافت‌کننده به هدایایی علاقه‌مند است که به مروز زمان ارزشمندتر شود. این عدم تطابق بین روند فکری و انگیزش‌ها در دریافت‌کننده و هدیه‌دهنده وجود دارد.

مثلاً، زمانی وجود دارد که شاید یک جاروبرقی هدیه خوبی و شگفت‌انگیزی نباشد اما به مرور زمان هدیه خوبی خواهد شد زیرا به مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تحقیقی جدید، پژوهشگان در مورد خطاهای هدیه دادن مطالعه کردند و وجوه اشتراکی را بین آنها یافتند. تحلیل و بررسی‌های آنها نشان داد که تمرکز به نوع هدیه در لحظه خرید در برابر استفاده درازمدت از هدیه بسیاری از خطاها را توضیح می‌دهد. برخی از این اشتباهات عبارت‌اند از:

  • اعطای هدایایی که درخواست‌نشده برای شگفت‌زده کردن: فرد دریافت‌کننده ترجیح می‌دهد چنین هدایایی که در فهرست آرزوهایش هم نیست را دریافت نکند.
  • تمرکز بر هدایای ملموس و حسی که فوراً قابل استفاده باشد: دریافت‌کننده ترجیح می‌دهد هدایایش تجربی باشند. مثلاً بلیت تئاتر و سینما که لذت بیشتری از آن می‌برد.
  • انتخاب هدایای مسئولیت اجتماعی مثل کمک به خیریه به نام فرد دریافت‌کننده: در این موارد فرد هدیه‌دهنده فکر می‌کند که دریافت‌کننده با آغوش باز از هدیه خود استقبال می‌کند اما در واقع دریافت‌کننده دوست دارد هدیه‌ای دریافت کند که بتواند خودش از آن استفاده کند.
  • اعطای هدایای گران‌قیمت برای نشان دادن لطف و مهربانی: قیمت هدیه پیش‌بینی نمی‌کند چقدر دریافت‌کننده از آن استفاده خواهد کرد یا از هدیه‌اش لذت می‌برد.

چطور بهترین هدیه را انتخاب کنید

برای اینکه بهترین هدیه را انتخاب کنید و به عزیزان خود اعطا کنید، محققان توصیه می‌کنند مردم سعی داشته باشند خودشان را جای دریافت‌کننده هدیه بگذارند و به این فکر کنند که آیا شخصاً از استفاده درازمدت از آن هدیه بهره‌مند می‌شوند یا فقط در زمانی که هدیه را دریافت می‌کنند از آن لذت می‌برند.

ما برای عزیزانی که دوستشان داریم هدیه می‌خریم تا آنها را خوشحال کرده و روابط خود را با آنها قوی‌تر کنیم. با خرید هدایای ارزشمند در زمان استفاده از هدیه نسبت به اینکه فقط در لحظه باز کردن خنده بر لب فرد بنشیند، می‌توانیم به این اهداف نایل شویم و هدایایی مفیدی بخریم که مورد استقبال دریافت‌کننده قرار گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان