ماساژ درمانی با سنگ داغ؛ مزایا و معایب

یک متخصص ماساژ درمانی از تکنیک و روش‌های مختلفی برای ریلکس کردن عضله‌های اسکلتی بدن استفاده می‌کند. او می‌تواند از حرکات زیادی مانند ماساژ معمولی، ماساژ ضربه‌ای، حرکات دایره‌ای و ورز دادن استفاده کند

ماساژ درمانی با سنگ داغ؛ مزایا و معایب

یک متخصص ماساژ درمانی از تکنیک و روش‌های مختلفی برای ریلکس کردن عضله‌های اسکلتی بدن استفاده می‌کند. او می‌تواند از حرکات زیادی مانند ماساژ معمولی، ماساژ ضربه‌ای، حرکات دایره‌ای و ورز دادن استفاده کند

در این مطلب نگاه کوتاهی به نوعی از ماساژ به نام “ماساژ با سنگ داغ” می‌انداریم و نشان خواهیم داد که این نوع ماساژ چگونه کار می‌کند و مزایا و خطرات احتمالی آن را بر خواهیم شمرد.

ماساژ درمانی با سنگ داغ چیست؟

در طول این نوع ماساژ درمانی، متخصص علاوه بر تکنیک‌های یک ماساژ معمولی همچنین از سنگ‌های خاصی استفاده می‌کند که در مناطق مخصوصی از بدن گذاشته می‌شوند. این سنگ‌ها صاف و هموار و نوعی از سنگ‌های کوه‌های آتشفشانی هستند که “مازالت” نام دارند. سنگ های مازالت به دلیل حفظ گرما در خود برای ماساژ درمانی مناسب هستند.

در ابتدا این سنگ‌ها را در آب داغ می‌گذارند تا به خوبی گرم شوند و سپس بر مناطق خاصی از بدن مانند کمر، معده، صورت، دست‌ها و پاها گذاشته می‌شوند.

برخی متخصصان این سنگ‌ها را در دست خود می‌گیرند و با آن شروع به ماساژ دادن می‌کنند. این کار به او اجازه می‌دهد تا با سنگ بدون فشار زیادی به عمق عضله‌ها نفوذ کند و فرد تحت ماساژ احساس لذت بیشتری از این نوع ماساژ ببرد.

گاهی اوقات، از سنگ‌های سرد نیز برای صورت یا بعد از اعمال سنگ داغ، استفاده می‌شود. سنگ سرد به آرام کردن رگ‌های خونی متورم شده کمک می کنند و  پوست داغ شده را تسکین می‌دهد.

“ماساژ درمانی با سنگ داغ” حدود 2000 سال پیش توسط چینی‌ها اختراع شد. از آن زمان به بعد از این تکنیک در بسیاری از فرهنگ و تمدن‌های مختلف مانند آمریکا، آفریقا، مصر و هند استفاده شد.

منافع

علاوه بر ریلکسیشن و تمدد اعصاب عمیق، ماساژ درمانی با سنگ داغ دارای مزایای بسیاری است:

1- تسکین درد‌های عضلانی

مشخص شده است که این نوع ماساژ درمانی می‌تواند بسیاری از علائم درد‌های عضلانی مانند فیبرومیالژیا ( نوعی سندروم درد اسکلتی– عضلانی مزمن) ، آرتریت روماتوئید ( التهاب و درد مفاصل) و حتی بیماری‌های خود ایمنی ( حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به خود) را تسکین دهد.

2- کمک به کاهش و درمان استرس

ماساژ یکی از متد‌های موثر برای تسکین استرس است. تحقیقات زیادی نشان داده است که ماساژ باعث کاهش استرس و اضطراب و همچنین مشکلات قلبی و عروقی می‌شود.

3- افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل

گرفتگی عضلات باعث درد و دشواری حرکت مفاصل می‌شود. ماساژ به آرام کردن عضلات، و انعطاف‌پذیری مفاصل  و حرکت راحت‌تر شخص کمک می‌کند. ماساژ درمانی با سنگ داغ به خصوص برای افراد با اختلالات مفصلی خاص، بسیار مفید است.

4- کاهش گرفتگی و اسپاسم عضلات

عضلات گرفته و پرتنش درد زیادی را بوجود می‌آورند که می‌توانند در زندگی روزانه ما تداخل ایجاد کنند. کاهش التهاب و تنش در عضله‌های اسکلتی، باعث کاهش درد و اسپاسم عضلانی می‌شود و همانطور که گفته شد، ماساژ و استفاده از سنگ داغ باعث ریلکس شدن عضلات و مفاصل بدن و کاهش درد و گرفتگی می‌شود.

5- خواب بهتر

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مردم نمی‌توانند خواب راحتی داشته باشند. عوامل زیادی از جمله استرس، اینسومنیا ( بی خوابی غیرعادی در شب)، مشغله ذهنی و کاری باعث می‌شود تا بسیاری از افراد در شب کمتر از مقدار توصیه شده ( 7-8 ساعت) خواب داشته باشند.

طبق همین تحقیقات مشخص شده است که ماساژ، مخصوصا در افراد بزرگسال می‌تواند باعث ترویج آرامش و خواب راحت در شب شود.

خطرات

با وجود مزایای بسیار زیاد، ماساژ درمانی با سنگ داغ برای همه افراد مناسب نیست.

افرادی وجود دارند که نباید ماساژ درمانی (مخصوصا با سنگ داغ) را انجام دهند. در ادامه به برخی از موارد منع مصرف یا عواملی که نشان می‌دهد یک فرد نباید این درمان خاص را داشته باشد، اشاره می‌کنیم:

1- صدمه رساندن به پوست‌های آسیب دیده

افرادی که زخم یا جراحتی بر روی پوست خود دارند، تا زمانی که خوب نشدند نباید این درمان را انجام دهند.

این نوع ماساژ بر روی پوست‌های کبود، بریده و خراش دیده، آفتاب سوخته یا رگ‌های واریسی، ریسک صدمه و آسیب به بافت‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین ماساژ با سنگ داغ یا روغن، احتمال عفونت‌های باکتریایی بر روی چنین پوست‌هایی را بالا می‌برد.

2- عفونت یا بیماری

افرادی که تب، سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند نیز تا زمانی که بهبود نیافتند، باید از این نوع ماساژ خودداری کنند. سنگ داغ برای افراد بیمار و افرادی که تب دارند می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد.

3- بیماری قلبی

بیماری قلبی می‌تواند باعث تورم یا مشکلات دیگری در رگ‌ها یا عروق خونی پاها شود. ماساژ می‌تواند بر روی این رگ‌ها اثر منفی بگذارد. اگر قصد دارید نزد یک متخصص ماساژ درمانی بروید، حتما قبل از ماساژ در مورد شرایط سلامتی خود با او صحبت کنید تا بتواند از خطر‌های بالقوه احتمالی آگاه شود.

4- دیابت

دیابت بر روی عملکرد اعصاب و رگ‌های خونی انگشتان دست و پا تاثیر می‌گذارد. افرادی که دیابت دارند ممکن است احساس در دست و پاهایشان را از دست بدهند و قادر نباشند که میزان فشار و داغی سنگ بر روی دست و پاهایشان را احساس کنند.

5- بارداری

ماساژ دادن در زمان بارداری می‌تواند برای بسیاری از زنان مفید و آرام‌بخش باشد. با اینحال برخی پزشکان توصیه می‌کنند که استفاده از ماساژ درمانی با سنگ داغ بر روی مادران باردار ممکن است خطرناک باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان