ماهان شبکه ایرانیان

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت سوم)؛ تویوتا ۲۲۲D

اگر یادتان باشد، مطلب سریالی برایتان تهیه دیدیم تا نگاهی به خودروهای رالی به‌یادماندنی در طول تاریخ داشته باشیم. ماشین‌هایی که سر و صدا نکردند و اتفاقا در خاموشی محض قرار گرفته‌اند تا کم‌تر خودرودوستی آن‌ها را کشف کند. از مزدا RX-۷ مسابقات گروه B گرفته تا آئودی گروه S. حالا در این هفته می‌خواهیم شما را با ماشین ویژه‌ای آشنا کنیم؛ تویوتا ۲۲۲D.

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت سوم)؛ تویوتا 222D
تویوتا 222D
خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت سوم)؛ تویوتا 222D

اگر یادتان باشد، مطلب سریالی برایتان تهیه دیدیم تا نگاهی به خودروهای رالی به‌یادماندنی در طول تاریخ داشته باشیم. ماشین‌هایی که سر و صدا نکردند و اتفاقا در خاموشی محض قرار گرفته‌اند تا کم‌تر خودرودوستی آن‌ها را کشف کند. از مزدا RX-7 مسابقات گروه B گرفته تا آئودی گروه S. حالا در این هفته می‌خواهیم شما را با ماشین ویژه‌ای آشنا کنیم؛ تویوتا 222D.

اسامی عجیب و غریب!

اولین چیزی که احتمالا با شنیدن اسم آئودی Group S و تویوتا 222D به ذهنمان خطور می‌کند، اسم عجیب و کم‌تر شنیده‌ شده‌ی آن‌هاست. 222D ریشه‌ی خودش را وام‌دار تویوتا MR2 است. برای همین بهتر است ابتدا نگاهی کوتاه به MR2 داشته باشیم.

 تویوتا MR2، اسپرت چراغ‌مخفی

تویوتا MR2

سال 1984 میلادی بود. زمانی که تویوتا ماشین اسپرت دو سرنشین موتوروسط خودش را به نام MR2 به روی خط تولید خود برد. این خودرو زبان طراحی ویژه‌ی خودش را داشت و با چراغ‌های مخفی، دل بعضی از عاشقان خودرو را می‌برد.

درحقیقت این ماشین آن‌قدر محبوب و پرطرفدار بود که 3 نسل از آن معرفی شد و تولید آن تا سال 2007 ادامه داشت. در تولید نسل اول این خودرو، تویوتا مدل مسابقه‌ای آن را بازطراحی و با عنوان 222D راهی رالی گروه S و گروه B کرد. چهره‌ی این خودرو چند بار دست‌خوش تغییراتی شد و بیشترین تغییرات تکنیکال هم در قلب پرقدرت این ژاپنی صورت گرفت.

تولد نسخه‌ی قدرتمند

222D یک پروتوتایپ از خودروی مسابقه‌ای رالی به حساب می‌آید. پیش از این تویوتا با Celica TCT تجربه‌ی حضور در مسابقات گروه B را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده بود. با این حال، تلاش این خودروساز با نمونه‌ی بازطراحی شده‌ی MR2 نشان از خیال‌های زیاد برای افتخارآفرینی را نشان می‌داد. گروه B نام یکی از سری مسابقات رالی است که از سال 1982 تا 1986 میلادی برگزار شد.

اطلاعات غیرشفاف

تویوتا 222D

با آن‌که اطلاعات زیادی درمورد این خودرو منتشر نشده اما با کمی جستجو توانستیم متوجه قدرت این ژاپنی جسور شویم. طبق گزارشاتی که منتشر شده بود، به نظر می‌رسد تویوتا برای این ماشین مسابقه‌ای رالی پیشرانه‌های مختلفی را درنظر گرفته بود.

حدس و گمان‌ها

تویوتا ابتدا با پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1٫6 لیتری در مسابقات ظاهر شد اما پس از اعمال تغییرات، از یک موتور 2٫2 لیتری (2140 سی‌سی) توربوشارژ با توان 600 اسب‌بخار استفاده کرد. حتی در بعضی منابع آمده که نمونه‌ی ارتقا یافته نهایی قادر بود تا حداکثر توان 720 اسب‌بخار را در مسابقات به نمایش بگذارد. این عدد و ارقام برای یک موتور 2٫2 لیتری و یک ماشین دهه‌ی 80 میلادی بسیار هیجان‌انگیز و البته، ترسناک است!

توزیع نیرو

تویوتا 222D

نیروی تولید شده در این خودرو به چرخ‌های عقب توزیع می‌شد؛ پس با یک ماشینی روبرو بودیم تا با خروجی فوق‌العاده، قادر بود با رقص دریفت، پیچ‌های مسابقات را به بهترین شکل ممکن رد کند. این نکته را هم اشاره کنیم که در منابعی آمده که تویوتا بعدها مدل دو دیفرانسیل را هم تولید کرد تا حرکات و مانورهای تیزر را فدای شتاب و سرعت بیشتر کند.

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، تویوتا اطلاعاتی را درمورد این خودروی ویژه منتشر نکرد. بنابراین گزارش‌های غیررسمی از مشخصات فنی این خودرو برایمان خبر می‌دهند. سایت تاپ‌گیر، 9 خودروی خاص و تقریبا گمنام را به عنوان خودروهای رالی به‌یادماندنی معرفی کرده تا به این شکل، بتوان سهمی از تلاش دیده نشده‌ی طراحان و مهندسان را جبران کرد.

در ادامه با تصاویر مدل‌های فیس لیفت تویوتا 222D همراه باشید و در کامنت‌ها نظرتان را درمورد این ماشین بگویید.

منبع: TopGear

برای عضویت در خبرنامه و شرکت در قرعه‌کشی از این‌جا ثبت‌نام کنید:

1+
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان