بیشتر ما از دوران کودکی آثاری از بیماری آبله مرغان  یا جوش‌های دوران نوجوانی را در صورتمان داریم. برخی‌ هنوز با مشکل آکنه و جوش دست و پنجه نرم می‌کنیم. آرایش و پوشاندن این زخم‌ها راه حالی‌ است که می‌تواند تا حدی اعتماد به نفسمان را نسبت به پوست صورتمان بیشتر کند ولی‌ اگر راه‌های طبیعی و بی ضرری برای به کلی از بین بردن آنها باشد چطور؟ 

جوش شیرین و عسل

ماساژ ماسکی طبیعی از جوش شیرین و عسل بر روی پوست صورت سبب از بین رفتن پوست‌های مرده و ایجاد لایه‌های جدیدی در آن می‌شود. خواص بی‌نظیر عسل و ترکیب آن با جوش شیرین از موثر‌ترین ماسک‌های طبیعی صورت است. سعی‌ کنید، حتما پس از ماساژ پوست خود را با روغنی مثل زیتون چرب کنید.

ماسک خیار

خیار به دلیل داشتن ویتامین سی‌ و منیزیوم سبب بازسازی پوست و ایجاد لایه‌های جدید و سالم می‌شود.

پیاز

آب پیاز را در هفته چند بار به مدت 15 دقیقه بر روی جای زخم‌ها و جوش‌ها بمالید.  به مرور زمان نه تنها تحریک پذیری پوست کم می‌شود بلکه جای آکنه و جوش‌ها به کلی‌ از بین می‌رود. 

روغن نارگیل

این روغن از بهترین و اثر بخش ترین مرطوب کنند و ترمیم کننده‌های طبیعی است. ساده‌ترین راه استفاده از آن‌ به منظور از بین بردن جوش، ماساژ دادن مقدار کمی‌ از آن به صورت روزانه است.

سرکه سیب

یکی‌ از موثر‌ترین برطرف کننده‌های آکنه و جای زخم، سرکه سیب است. مقداری از آن را با تکّه‌ای پنبه بر روی پوستتان بمالید.

آلوئه ورا

از بهترین مرطوب کننده‌های طبیعی که حاوی مقدار زیادی ویتامین‌و مواد معدنی است، می‌توان به آلو ورا اشاره کرد که نه تنها برای از بین بردن جای زخم مفید است بلکه باعثشادابی پوست می شود. می‌توانید آن را به شکل ژل تهیه کرده  یا از برگ آن‌ استفاده کنید.

روغن رز

روغن میوه گل سرخ بسیار سبک، غیر چرب و در عین حال حاوی میزان قابل توجهی‌ ویتامین آ و اسید‌های چرب است. روزی 2 بار این روغن را بر روی پوست خود ماساژ دهید، تا تنها در عرض چند هفته رشد سلول‌های جدید و بهبود جای زخم‌ها را ببینید.

آب سیب‌زمینی

گذاشتن برش‌های نازک و مالیدن آنها بر روی جای زخم و تکرار این عمل روزانه به مدت یک هفته، سبب جذب بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مدنی مورد نیاز پوست شما خواهد شد.