نعنا پرورش دهید!

این خوشبوهای خوشمزه! کمتر کسی پیدا می‌شود که از خوردن یک لیوان موهیتو خنک، با نعناهای پرورشی خودش، در یک ظهر داغ تابستانی لذت نبرد! دست به کار شوید و نعنای موهیتو تان را پرورش دهید!

نعنا پرورش دهید!

این خوشبوهای خوشمزه! کمتر کسی پیدا می‌شود که از خوردن یک لیوان موهیتو خنک، با نعناهای پرورشی خودش، در یک ظهر داغ تابستانی لذت نبرد! دست به کار شوید و نعنای موهیتو تان را پرورش دهید!

خوشبختانه نعنا گیاهی است که می‌توانید در داخل خانه هم پرورش دهید. نگهداری بسیار ساده‌ای دارد و بسیار سریع رشد می‌کند! البته نعنا هایی که در خانه پرورش می‌دهیم به قوت نعناهای پرورش داده شده در حیاط یا خارج از آپارتمان نیستند اما شما هنوز هم می‌توانید از تازگی برگ های آنها لذت ببرید. حتی در طول زمستان!

پرورش نعنا در آب

به جای استفاده از خاک می‌توانید نعنا را در آب هم پرورش دهید. تمام چیزی که نیاز دارید یک شاخه نعنا به طول 12 تا 15 سانتی متر است. برگ‌های پایینی ساقه را جدا کنید و آن را در لیوانی پر از آب قرار دهید. لیوان را در نقطه تقریبا خنکی از خانه، که نور غیر مستقیم هم دارد، قرار دهید. بعد از چند روز شاخه نعنا برگ های جدید درمی‌آورد و ریشه می‌دهد و برای چند روز باقی می‌ماند. در این زمان می‌توانید آن را در گلدانی پر از خاک بکارید و یا تمام آن را مصرف کنید.

پرورش نعنا درون خانه، نیازها

پرورش نعنا در خانه مزیت‌های فراوانی دارد. اگر تازه می‌خواهید پرورش سبزیجات را در خانه شروع کنید، نعنا بهترین گیاهی است که می‌توانید با آن شروع کنید!

گونه‌های نعنا بسیار متنوع هستند. از بین آنها گونه مورد علاقه خود را برای پرورش انتخاب کنید.

برای کاشت یک گلدان سایز متوسط اتخاب کنید. نعنا را در هر جایی که بکارید به وسیله ریشه‌های هوایی منطقه زیادی از محیط کشتش را اشغال می‌کند پس اگر گلدانی با دهانه بازتر انتخاب کنید برای نعناهایتان بهتر خواهد بود.

مکان

نعنا تا حدی سایه را تحمل می‌کند اما برای رشد خوب به حداقل 3 تا 4 ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارد. مکانی را برای گذاشتن گلدان نعنا انتخاب کنید که علاوه بر داشتن آفتاب مستقیم در چند ساعت از روز، گردش هوای خوبی هم داشته باشد. گلدان را نزدیک پنجره یا در بگذارید و یا در صورت داشتن، در بالکن قرار دهید که مکانی عالی برای پرورش نعناهایتان است.

خاک

ترکیبات گلدانی غیر خاکی بهترین گزینه برای پرورش نعنا هستند. شما می‌توانید آن را خودتان بسازید!

– 4 یا 6 قسمت پیت ماس را با 1 قسمت پرلیت و 1 قسمت ورمیکولیت مخلوط کنید. اگر می‌خواهید خاک را قوی تر کنید با استفاده از کودهای مایع موجود در بازار آن را کوددهی کنید.

یا :

– 1 قسمت پیت ماس یا کوکوپیت را با 1 قسمت پرلیت (در صورت پیدا نکردن پرلیت شن هم گزینه خوبی است) و یک قسمت کمپوست و 1 قسمت خاک استرلیزه باغبانی مخلوط کنید.

آب دهی

نعنا خاک مرطوب را دوست دارد اما به خاطر داشته باشید “خاک مرطوب” نه بیش از حد خیس! در مورد آبیاری نعنا باید دقت کنید (به خصوص در زمستان). گیاه را 2 با در روز آبیاری نکنید (مگر اینکه هوا خیلی گرم باشد و در طول یک روز آب خاک خشک شود). تنها کاری که باید بکنید این است که آن را در هر بار، خوب آبیاری کنید و حواستان باشد خاک اندکی مرطوب باشد. همین!

کوددهی

سبزیجات را نباید بیش از حد کوددهی کرد چرا که طعم و مزه شان عوض می‌شود. نعنا را هر از گاهی با استفاده از کودهای دارای تمام عناصر و قابل حل در آب کوددهی کنید. هم چنین می‌توانید سطح گلدان را با استفاده از کمپوست مالچ پاشی کنید.

– چگونه درون خانه از نعنا نگهداری کنیم؟

هرس کردن

سر شاخه های نعناتان را به طور مرتب هرس کنید تا رشد جوانه های جانبی را تشویق کنید و بوته‌های نعناتان پرپشت تر شوند. شاخه‌های لاغر خشکیده و از ریخت افتاده را مرتب ببرید تا شکل گیاه حفظ شود و سالم بماند.

دما

نعنا هوای متعادل را می‌پسندد و از سرما خوشش نمی‌آید! پس آن را از معرض هوا یا بادهای سرد دور نگه دارید. اگر در محلی با آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید نعناهاتان را از معرض هوای گرم دور نگه دارید و آبیاری را هم منظم تر کنید. دمای داخل خانه باید بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد در روز و 13 تا 15 درجه سانتی گراد در شب باشد.

در آخر … برداشت!

برداشت نعنا بسیار آسان است. هر وقت نیاز داشتید چند شاخه را سر چین کنید! هرگز اجازه ندهید نعناها گل بدهند و بلافاصله قبل از رشد گل‌ها آنها را بچینید چرا که انرژی گیاه‌تان را می‌گیرند و رشد آن را کند می کنند.

با نعناهای پرورش داده خودتان سالاد، موهیتو و دسر درست کنید و از طعم بی‌نظیر آنها لذت ببرید!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان