بعضی از افراد علاقه زیادی به طبیعت و فضای سبز دارند و به صورت غریزی در پرورش گل و گیاه استعداد دارند. آنها خانه‌شان پر است از گیاهان خانگی و باغچه‌های سبزیجات و ... . اما اگر شما این استعداد را ندارید، نگران نباشید، چون گیاهانی وجود دارند که حتی شما هم می‌توانید آنها را زنده نگه دارید! سرخس بوستون یکی از آن گیاهان است. این نوع از محبوب‌ترین انواع سرخس است و ساقه‌های بلند و پربرگش به هر فضایی طراوت می‌بخشد. شما می‌توانید این گیاه را به سادگی داخل یا بیرون از خانه پرورش دهید، زیرا آنها فقط به کمی مراقبت و محبت نیاز دارند.

ایجاد محیط رشد مناسب برای سرخس بوستون

  1. گلدان و خاک مناسب را فراهم کنید.

این گیاه در ترکیبی از خزه تورب (Peat moss)، شن و خاک باغچه رشد خوبی خواهد داشت. شما می‌توانید همه این ترکیبات را از مراکز فروش وسایل باغبانی تهیه کنید. لایه پایانی شما باید مخلوطی از این مواد به صورت مساوی باشد.

سرخس بوستون

گلدانی انتخاب کنید که در کف آن حفره‌های عبور آب وجود داشته باشد. گلدان باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا جای کافی برای گیاه وجود داشته باشد و ریشه‌های آن نزدیک به حفره‌های زهکش نباشد. البته جای خالی اضافی هم باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.  

  1. گیاه خود را بکارید.

 گلدان را تا نیمه از ترکیبی که گفته شد پر کنید و سپس گیاه را داخل آن قرار دهید تا فضای کافی برای ریشه‌های گیاه وجود داشته باشد. بقیه گلدان را با مخلوط پر کنید و حدود 2 سانتی‌متر از لبه گلدان را خالی بگذارید.

سرخس بوستون

  1. دما و رطوبت کافی را فراهم کنید.

اگر در منطقه زندگی‌ شما تابستان‌ها گرم و مرطوب است، گیاه سرخس را بیرون از خانه در هوای آزاد نگه دارید. این گیاه در رطوبت 50 درصد بیشترین رشد را دارد. اگر دمای هوا در منطقه شما روزانه بین 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد و شبانه بین 13 تا 18 درجه سانتی‌گراد است، گیاه سرخس شما در بیرون از خانه زنده خواهند ماند. دمای کمتر هوا در شب از رشد قارچ جلوگیری می‌کند.

سرخس بوستون

اگر می‌خواهید گیاه‌تان را داخل خانه نگه‌داری کنید، باید دما و رطوبت مناسب را برای آن فراهم کنید. بهترین کار این است که آن را در اتاقی که دستگاه بخور دارد، نگه دارید. دمای اتاق را بین 18 تا 24 درجه حفظ کنید و هنگام شب آن را در اتاق خنک‌تری بگذارید. اگر دستگاه بخور ندارید، راه‌حل دیگری نیز وجود دارد. گیاه را در یک زیرگلدانی پر از آب و سنگ‌های کوچک قرار دهید. این آب تبخیر شده و رطوبت لازم را تأمین می‌کند.

سرخس بوستون

  1. نور مناسب را فراهم کنید.

این گیاه به نور غیرمستقیم و فیلترشده نیاز دارد. بیرون از خانه باید گلدان را طوری قرار دهید که نور عبوری از شاخه‌های درختان یا شبکه‌های سقف ایوان را دریافت کند. اما در داخل خانه آن را کنار پنجره بگذارید، طوری که نه کاملاً در سایه و نه در معرض نور مستقیم خورشید باشد. می‌توانید این تعادل را با پرده یا شیشه‌های مشجر ایجاد کنید.

سرخس بوستون

می‌توانید در اینجا نحوه نگه‌داری و مراقبت از گیاه سرخس بوستون را هم بخوانید.