از میان برندهای ایتالیایی، ورساچه را می‌توان معروف‌ترین آن‌ها دانست. کمپانی ورساچه که به طراحی و تولید لباس، زینت‌آلات، لوازم منزل و اقلام لوکس می‌پردازد، سابقه چندان طولانی ندارد اما طراحان مبتکر آن، توانسته‌اند این برند را در کنار برند‌های باسابقه دنیای مد، به اوج برسانند.

جیانی ورساچه در 2 دسامبر 1946 میلادی در رجیو کالابریا ایتالیا به دنیا آمد. پدرش فروشنده و مادرش به طراحی و دوخت لباس مشغول بود. به همین دلیل او از همان دوران کودکی به طراحی لباس علاقه نشان داد.

جیانی تمام اطلاعات در مورد خیاطی و دوخت لباس را خیلی زود از مادرش آموخت و همراه با علاقه و ذوق ذاتی خود اولین لباس‌هایش را طراحی کرد و در مزون مادرش به فروش رساند.
او در سن 18 سالگی، فعالیت جدی خود در کارگاه کوچک مادرش را آغاز کرد. هنگامی که 22 سال سن داشت، در یک خیاطی محلی، کار طراحی لباس انجام می‌داد.

جیانی ورساچه

در سال 1972 هنگامی که جیانی 26 سال داشت، با انگیزه بسیار به میلان، پایتخت مد جهان رفت؛ تا فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه دهد. پیش از افتتاح برند ورساچه، جیانی برای چند کمپانی، از جمله ماریو والنتینو، کالاهان و کامپلیس کار طراحی لباس انجام می‌داد.
جیانی به همراه برادر بزرگ‌تر خود سانتو در سال 1978 کمپانی ورساچه را در میلان تاسیس کرد و چندی بعد، دوناتلا خواهر کوچکترشان هم، به آن‌ها ملحق شد. اواسط سال 1978 ورساچه اولین بوتیک خود در شهر میلان را افتتاح کرد.

لوگوی ورساچه از مدوسا، یکی از چهره‌های اساطیری یونانی الهام گرفته شده‌است. جیانی این طرح را به این خاطر انتخاب کرد چون مدوسا در اساطیر، مردم را به سمت خود جلب می‌کرد و هیچ راه برگشتی برای آن‌ها نمی‌گذاشت.

مدوسا، نماد برند ورساچه

نخستین مجموعه لباس زنانه ورساچه در مارس 1978 و نخستین مجموعه لباس مردانه این شرکت در سپتامبر همان سال عرضه شد. فعالیت‌های ابتدایی ورساچه در دنیای مد چندان چشم‌گیر نبود و بازتاب جهانی نداشت.
این شرایط پس از دیدار ورساچه با "ریچارد اودون"، عکاس مشهور آمریکایی تغییرکرد و با چاپ طرح‌های این کمپانی روی جلد مجلات مطرح مد، به دنیای مد معرفی شد.

ورساچه در مجلات مد

ویژگی‌ها و سبک خلاقانه و متفاوت ورساچه، نگاه مردم را به خود جلب کرد و خیلی زود طرفداران آن زیاد شدند؛ و شعبه‌های متعدد ورساچه در سرتاسر جهان افتتاح شد.

جیانی ورساچه در سال 1982 جایزه چشم طلایی بهترین طراحی لباس زنانه در پاییز و زمستان را کسب و در سال 1986 رییس‌جمهور ایتالیا، لقب "شوالیه هنر" را به جیانی ورساچه اهدا کرد؛ همچنین جیانی در سال 1993 جایزه اسکار مد را به خود اختصاص داد.
در سال 1995 اولین شعبه ورساچه در ایالات متحده آمریکا در نیویورک افتتاح شد.

فروشگاه ورساچه

با گذشت زمان، علاقه و شجاعت ورساچه در ارائه طرح‌های جدید باعث شد، ورساچه طرفداران بسیاری در دنیای مد پیدا کند و در کنار برند‌های با سابقه، بدرخشد.

جیانی ورساچه در پانزدهم ژوئن1997 در میامی آمریکا، هنگامی که از پیاده‌روی صبحگاهی بر می‌گشت، مورد اصابت گلوله‌ی "اندرو کونانان" قرار گرفت و روی پله‌های خانه‌‌اش کشته شد.

جیانی ورساچه

پس از درگذشت جیانی، خواهر وی دوناتلا ریاست کمپانی ورساچه را بر عهده گرفت و تا امروز نام این شرکت را در میان برترین برندهای دنیای مد، حفظ کرده‌است.

دوناتلا ورساچه