گل کریسمس را بشناسید

این گیاه گل‌های فراوانی می‌دهد. گل‌ دهی آن در فصل بهار و تابستان است. اگر آنها را در داخل خانه پرورش دهید، به صورت آویز در می‌آیند و می‌توانند آذین بخش یک استند و یا یک سبد آویز باشند!

گل کریسمس را بشناسید

در زبان انگلیسی به این گیاه “ماهی قرمز” گفته می‌شود چرا که گل‌های قرمز – نارنجی به شکل ماهی قرمز سفره هفت سین خودمان دارد!

 

این گیاه گل‌های فراوانی می‌دهد. گل‌ دهی آن در فصل بهار و تابستان است. اگر آنها را در داخل خانه پرورش دهید، به صورت آویز در می‌آیند و می‌توانند آذین بخش یک استند و یا یک سبد آویز باشند!

 

گیاه کریسمس دارای عمر نسبتا طولانی است و می‌تواند تا 10 سال هم زنده بماند. البته به شرطی که از آن مراقبت شود و گلدانش به موقع عوض شود و در معرض هوای خشک یا سرد قرار نگیرد.

 

از گیاه اصلی نژادهای بسیاری گرفته شده پس در هنگام خرید این گیاه طیف وسیعی از انتخاب‌ا را دارید و می‌توانید بر اساس قدرت گیاه و رنگ گل، گیاهی انتخاب کنید.

شرایط رشدی گیاه کریسمس

– نور

این گیاه نور زیاد اما غیر مستقیم را می‌پسندد. اگر بتوانید آن را در جلوی پنجره شرقی جای دهید، بهترین نور را دریافت می‌کند. پرورش آنها در زیر نورهای مصنوعی، به خصوص در زمستان، هم بسیار موفقیت آمیز است.

– آبیاری

در تابستان گیاه را سخاوتمندانه آبیاری کنید و خاک را همواره اندکی مرطوب نگه دارید. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید و اجازه دهید خاک اندکی خشک شود سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. با این کار گیاه را به گل‌ دهی بیشتر در فصل بهار تشویق می کنید. حواستان باشد که هیچ وقت خاک گلدان نباید کاملا خشک شود.

– کود دهی

در فصول رشد هر هفته یا هر دو هفته یک بار به گیاه کود بدهید. از کودهایی استفاده کنید که دارای مواد مغذی باشند و علاوه بر تقویت عمومی گیاه باعث افزایش گل دهی هم بشوند. از محلول‌های کودی ضعیف تر استفاده کنید. کود هایی که به صورت قرص هستند و مواد مغذی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند، انتخاب هایی عالی هستند.

– خاک

خاکی سبک با زهکشی مناسب بهترین خاک برای گیاه کریسمس است.

تکثیر

ساقه‌های بریده شده گیاه کریسمس به راحتی ریشه می‌دهند. ساقه ای را انتخاب کنید که گل نداشته باشد و طولش در حدود 5 تا 7 سانتی متر باشد. اگر از محلول ریشه زنی استفاده کنید احتمال ریشه دادن قلمه‌ها بسیار بیشتر از حالت عادی می‌شود. ساقه‌های تازه قلمه زده شده را در مکانی گرم و روشن قرار دهید و همواره مرطوب نگهشان دارید تا زمانی که نشانه‌های رشد را در آنها ببینید. گیاهان جدید تا تابستان بعد از کاشته شدن‌شان گل نمی‌دهند اما گیاه همچنان با وجود برگ‌های چرمین و سبز تیره خود زیبایی‌اش را حفظ می‌کند.

تعویض گلدان

مانند بسیاری از گیاهان مناطق استوایی، گیاه کریسمس هم دوست دارد تمام گلدانش را با ریشه‌هایش پر کند و به نظر می‌آید در این حالت قوی تر و سرحال تر است و گل دهی بهتری هم دارد. بنابراین هر 2 تا 3 سال یک بار گلدان کریسمس را تعویض کنید. در هنگام تعویض گلدان می‌توانید ریشه را اندکی هرس کنید تا گیاه تشویق به تولید ریشه‌های جدید شود. حواستان باشد که این کار دقت و مهارت زیادی می‌طلبد پس اگر اطلاعاتی در مورد هرس ریشه ندارید از آن اجتناب کنید چرا که منجر به از بین رفتن گیاه‌تان می‌شود.

گلدان جدید گیاه باید تنها یک سایز از گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد. پس گیاه را درون گلدان‌های بزرگ تر از یک سایز نکارید چون گیاه تلاش می‌کند فضای گلدان را با ریشه‌هایش پر کند و هر چه گلدان بزرگ‌تر باشد انرژی بیشتری از گیاه می‌گیرد.

و در آخر چند نکته …

در صورتی که گیاه کریسمس‌تان بیرون از خانه کاشته شود می‌تواند تا 1 متر هم رشد کند! اما بهتر این است که با هرس به موقع اندازه آن را در حدود 50 تا 60 سانتی متر نگه دارید تا گل دهی بهتری داشته باشد و پرپشت تر شود.

گل کریسمس تا حدودی به دمای زیاد و خیس بودن شاخ و برگش حساس است. پس اگر گیاهی با برگ‌های قهوه ای شده دیدید احتما به خاطر دما یا مرطوب ماندن شاخ و برگ است.

هر چند وقت یک بار گیاه را برای وجود شته‌ها یا شپشک‌های آرد آلود بررسی کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان