لاک‌پشت‌ها بیش از 200 میلیون سال است که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند، یعنی آنها همراه با دایناسورها به وجود آمده‌اند. لاک‌پشت‎ها حیوانات خانگی بسیار جذابی هستند و نگه‌داری و مراقبت از آنها بسیار جالب خواهد بود. باید قبل از خرید به نوع لا‌ک‌پشت و اینکه باید آن را داخل یا بیرون از خانه نگه دارید، توجه کنید. اگر نوعی از لاک‌پشت را انتخاب کردید که به زندگی در بیرون هم نیاز دارد، باید در فصول سرد آن را داخل خانه نگه داشته و در فصول گرم به آن اجازه دهید تا در هوای آزاد گردش کند تا سالم و شاد بماند. برای نگه‌داری از لاک‌پشت در داخل یا خارج خانه شرایطی لازم است که می‌توانید در این مطلب بخوانید.

نگه‌داری از لاک‌پشت در داخل خانه

اگر می‌خواهید لاک‌پشت‌تان را در داخل خانه نگه دارید، باید فضای مناسب را برای آن ایجاد کنید. برای یک لاک‌پشت کوچک، چه آن را در آکواریوم نگه دارید، چه تراریوم، باید حداقل نیم متر مربع فضا در نظر بگیرید. یک ظرف 35 تا 75 لیتری برای یک بچه لاک‌پشت کوچک مناسب است، اما آن بعد از مدتی بزرگ خواهد شد.

لاک‌پشت

آکواریوم‌های شیشه‌ای باعث گمراهی لاک‌پشت‌ شده و می‌خواهد از آن عبور کند. می‌توانید با چسباندن کاغذ در پشت شیشه، این مسأله را حل کنید. با استفاده از ظرف‌های پلاستیکی مات هم این مشکل را نخواهید داشت. محصوریت ظرف باید به قدری باشد که حیوان فرار نکند.

لاک‌پشت‌ها با دریافت نور خورشید، ویتامین ‌D لازم را جذب می‌کنند، اما برای لاک‌پشتی که در داخل خانه نگه داشته می‌شود باید این کمبود را با نور مصنوعی جبران کرد. شما می‌توانید از یک چراغ رومیزی با لامپ حدقل 100 وات به اضافه یک لامپ UV استفاده کنید. همچنین استفاده از یک لامپ بخار جیوه به تنهایی هم کافی است.

لاک‌پشت

دمای لامپ باید حدود 30 تا 35 درجه سانتی‌گراد باشد. لامپ را طوری قرار دهید که نقاطی از ظرف نورگیر بوده و بعضی از قسمت‌ها هم برای خنک شدن آن مناسب باشند.

لایه کف ظرف بر اساس هر نوع لاک‌پشت متفاوت است اما به طور کلی توجه کنید که این سطح رطوبت بیش از حد نداشته باشد و چیزی که باعث زخمی شدن حیوان شود، در آن نباشد. اگر لاک‌پشت شما به رطوبت زیاد نیاز دارد، باید از موادی مثل الیاف پوست نارگیل یا خزه استفاده کنید، اما اگر آن به خشکی عادت دارد، باید از الیاف نارگیل خشک و قطعه‌های چمن استفاده کنید. از شن در این لایه استفاده نکنید، زیرا لاک‌پشت آنها را می‌خورد و به خود صدمه می‌زند.

لاک‌پشت

برای لاک‌پشت‌هایی که بیرون از خانه زندگی می‌کنند، این موارد اهمیت زیادی ندارد، فقط توجه کنید که داخل خاک مواد شیمیایی و آفت‌کش وجود نداشته باشد.

نگه‌داری از لاک‌پشت در بیرون از خانه

یک محوطه محصور برای آن ایجاد کنید. اگر آب و هوای منطقه شما سرد است، در زمان‌هایی که دما کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد می‌شود، حیوان را به داخل خانه بیاورید، اما اگر در مناطق گرم زندگی می‌کنید، فقط با ایجاد یک سایه‌بان می‌توانید آن را در بیرون از خانه نگه دارید.

لاک‌پشت

باید برای لاک‌پشت‌تان یک آشیانه درست کنید. این کار را با کندن یک گودال کوچک شروع کنید. سپس یک حفاظ چوبی روی آن درست کرده و بعد روی آن را با گل بپوشانید.

لاک‌پشت

گیاهان متناسب با رژیم غذایی حیوانتان در اطرافش بکارید تا بتواند از گیاهان تازه تغذیه کند.

لاک‌پشت

با قرار دادن چند تکه چوب یا ایجاد تپه‌های کم شیب و کاشتن چند درختچه کوچک، جذابیت و تنوع لانه را زیاد کنید تا حس بهتری داشته باشد.

لاک‌پشت

در مطالب دیگر می‌توانید درباره نگه‌داری این حیوان خانگی بیشتر بدانید.