ریحان از قدیمی‌ترین گیاهان مورد استفاده ما است که خواص دارویی و مفید بسیاری برای بدن دارد. ریحان در فرهنگ غذایی ما نیز قرن‌ها حضور داشته و سرشار از فیتوکمیکال و آنتی اکسیدان است.

 

فواید ریحان

  • از خواص جالب ریحان این است که در عین حالی که کالری بسیار کمی دارد، دارای مواد مغذی، ویتامین و مواد معدنی  بسیار زیادی است که در سلامت بدن نقش دارند. 

 

  • ریحان حاوی پلی فنول است مانند اورینت و ویسنتین. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این ترکیبات داری خواص قوی ضد التهاب و اکسیداسیون چربی است که می‌تواند در بدن از انباشت کلسترول در خون و چربی در کبد جلوگیری کند.

 

 

  • از دیگر مواد مهم موجود در ریحان می‌توان به اسید چرب ضروری به نام اگونول و کلیترل اشاره کرد. این ترکیبات خواص شناخته شده ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. مصرف ریحان برای هضم و جذب غذا و از بین بردن باکتری‌های مضر در روده بسار مفید است.

 

  • گیاه ریحان حاوه میزان استثنایی بتاکاروتن و ویتامین آ است. این ترکیبات بتاکاروتن دارای خواص شناخته شده ضد سرطانی است و با رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله می‌کنند که عامل پیری سلولی و بسیاری از بیماری‌های دیگر است.

 

  • ترکیبات زئازانتین زرد رنگ موجود در ریحان به طور اختصاصی در سلول‌های زیر پوستی جذب شده و به فیلتر کردن و کاهش اثار مخرب اشعه ماورای بنفش به پوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این برخی از مطالعات نشان داده است که این ترکیبات موجود در ریحان و برخی دیگر از سبزیجات به پیشگیری از بیماریهای ماهیچه و استخوان در سالمندان کمک می‌کند.

 

  • مصرف صد گرم ریحان تازه حدود دوبرابر از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می‌کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان و ضد سرطان بسیار قوی است که برای سلامت چشم و بینایی ضروری است. از دیگر خواص مهم ویتامین A حفظ سلامت پوست و مخاط بدن است.

 

  • ریحان همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین k برای بدن است که برای انعقاد خون و سلامت استخوان بسیار ضروری است.

 

  • گیاه ریحان یک منبع غذایی مهم از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، مس و مگنزیم است. این مواد برای سلامت گردش خون است که در نهایت به سلامت قلب کمک می‌کند. از دیگر مینرال‌های ریحان آهن است که برای سلامت بدن ضروری است و کمبود آن منجر به مشکلاتی مثل کم‌خونی و ایجاد حس خستگی می‌شود.

 

نکاتی برای روش تهیه و طبخ ریحان

ریحان تازه را درون آب سرد برای چند دقیقه قرار داده تا گل و لای و سموم آن از بین برود. برای حفط تازگی و خواص مفید ریحان همیشه آن را در مراحل نهایی طبخ اضافه کنید. شما می‌توانید ریحان را به هر غذایی در زمان پخت و پز و یا در هنگام سرو غذا اضافه کنید.

راه دیگر تهیه مخلوط ریحان است. صد گرم ریحان تازه، چند قطره لیمو و صد گرم کرفس را داخل مخلوط کن ریخته و با اضافه کردن دو تا سه عدد گردو میل کنید.