با تهیه یک تراریوم می‎‌توانید نمونه‌ای کوچک از دنیای گیاهی را در خانه داشته باشید. در واقع ایده تراریوم این است که یک محیط مناسب برای گیاهان ایجاد کند تا به صورت خودکار تغذیه و آبیاری شوند، به رسیدگی کمی احتیاج داشته باشند و به سادگی بتوان آن را در خانه نگهداری کرد. بنابراین اگر شما هم وقت و فضای کافی برای نگه‌داری از گیاهان مختلف را ندارید، این مطلب را بخوانید و یک تراریوم زیبا برای خانه خود تهیه کنید.

دو نوع تراریوم وجود دارد: بسته و باز. گیاهان تراریوم بسته در یک ظرف سرپوشیده زندگی و یک اکوسیستم کامل را ایجاد می‌کنند. فضای بسته باعث می‌شود عمل چگالش بر روی دیواره ظرف اتفاق افتاده و گیاهان به صورت خودکار آبیاری شوند.

تراریوم

اما تراریوم باز نیاز به سیستم آبیاری مستقل دارد.

تراریوم

تراریوم‌ها هم برای دکوراسیون فضای داخلی و هم فضای باز مناسبند و اگر از گیاهان درست در آنها استفاده شود می‌توانند به بهبود کیفیت هوای خانه کمک کنند.

تراریوم

برای ساخت تراریوم خود به روش زیر عمل کنید.

مواد و وسایل لازم:

  • یک ظرف شیشه‌ای با گشودگی به اندازه 18 سانتی‌متر به طوری که حرکت دست در آن برای قرار دادن گیاهان مقدور باشد.
  • وسایل باغبانی کوچک که مناسب تراریوم باشند.

    تراریوم

خاک تراریوم

  • لایه اول: 2 تا 3 فنجان کوچک سنگ‌ریزه یا ریگ برای لایه پایه. این لایه به عنوان زهکش عمل می‌کند.
  • لایه دوم: لایه نازکی از خزه اسفگنوم (که به زهکشی و فیلتر کردن کمک می‌کند) را بر روی لایه اول قرار دهید.
  • لایه سوم: اندازه یک مشت زغال چوب که بر روی لایه خزه پخش شود.
  • لایه چهارم: 3 فنجان کوچک خاک گلدان (با عمق حدود 8 سانتی‌متر در داخل ظرف).

گیاهان

مجموعه‌ای از گیاهان شامل گل فیتونیا (که خود شامل انواع و رنگ‌های متفاوت است)، سرخس، وریزیا، گندمی، آناناس، هیپوئستس، مارچوبه، مارانتا، پیتوس، عشقه مینیاتوری، انواع ارکیده و ... قابلیت کاشت در تراریوم را دارند. با انواع خزه می‌توانید محیط کاشت را به صورت تپه‌ای یا هموار ایجاد کنید.

تراریوم

استفاده از عناصر دیگر مثل شن، سنگ‌ریزه و مجسمه‌های سفالی کوچک برای تزیینات بیشتر، به عهده خود شما است.

روش ساخت:

  1. لایه‌های مورد نیاز را به ترتیبی که گفته شد، داخل ظرف بریزید.
  2. تراریوم خود را طرح‌ریزی کنید. دوست دارید به صورت تپه‌ای باشد یا هموار؟ دوست دارید نقطه تمرکز اصلی آن چه چیزی باشد؟ دوست دارید از چه گیاهانی استفاده کنید؟

بهتر است که بیش از دو نوع گیاه انتخاب نکنید، تا پراکندگی بیش از حد ایجاد نشود، حتی یک نوع گیاه هم می‌تواند در تراریوم زیبا به نظر برسد. البته هیچ قانونی وجود ندارد، پس می‌توانید بر اساس سلیقه‌تان عمل کنید.

تراریوم

آیا می‌خواهید که از عناصر تزیینی دیگری هم استفاده کنید؟ مثلاً می‌توانید با سنگ‌ریزه‌های آبی رنگ یک نهر درست کنید و یا یک خانه دکوراتیو کوچک در آن قرار دهید.

  1. کاشت را شروع کنید. گیاهان کوچک را از گلدان خود درآورده و به آرامی خاک اضافی روی ریشه آنها را بتکانید. با دست یا بیلچه یک حفره کوچک درون خاک تراریوم ایجاد کنید و گیاه را در داخل آن قرار دهید.
  2. منظره‌ای را که می‌خواهید، ایجاد کنید. به آرامی با جابه‌جا کردن خزه‌ها، فرمی را که می‌خواهید ایجاد کنید.
  3. عناصر تزیینی را اضافه کنید. برای ایجاد راه یا رودخانه سنگی، با انگشتتان شیارهایی را بر روی خاک ایجاد کرده و سپس سنگ‌ریزه یا شن را داخل آن بریزید. از سنگ‌های متفاوت هم می‌توانید برای تزیینات استفاده کنید. حتی بیشتر از این هم می‌توانید خلاق باشید و از مجسمه‌ها برای شبیه کردن آن به منظره واقعی استفاده کنید.

    تراریوم

نکات نگه‌داری:

بعد از اینکه کار تزیین تراریوم باز شما به پایان رسید، نیاز به آبیاری مرتب دارد تا گیاهان و خزه مرطوب باقی بمانند. تراریوم‌های دارای خزه به یک بار آبیاری در هفته نیاز دارند. به تراریوم‌هایی که گیاهان زیادی درون آنها وجود دارد، دو بار در هفته آب بدهید.

برای آبیاری از تفنگ آب‌پاش یا بطری‌های آب‌پاش مخصوص تراریوم استفاده کنید، تا بتوانید به سادگی آب را هدایت کنید.

تراریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید تا از گرم شدن بیش از حد و خشک شدن آن جلوگیری کنید.

تراریوم