ماهان شبکه ایرانیان

گیاه قرن!

چیز جالبی که درباره آگاو، این گیاه گیاه باشکوه و سر سخت وجود دارد این است که گونه‌ای از این گیاه هر ۱۰۰ سال یک بار گل‌ می‌دهد! به همین خاطر به گیاه قرن معروف شده!

گیاه قرن!

چیز جالبی که درباره آگاو، این گیاه گیاه باشکوه و سر سخت وجود دارد این است که گونه‌ای از این گیاه هر 100 سال یک بار گل‌ می‌دهد! به همین خاطر به گیاه قرن معروف شده!

 

البته انواع دیگر این گیاه بعد از 10 تا 40 سال گل می‌دهند. 450 گونه از این گیاه موجود است. این گیاه، گیاه مناطق بیابانی است پس اگر آفتاب مستقیم و زیاد و آب کم به آن بدهید از شما متشکر خواهد شد! آگاو گیاهی آرام رشد است و خیلی هم آدم دوست نیست! چرا که در صورت تماس، شیره آن با پوست، حالت سوزش ایجاد می‌کند. همچنین اکثر آنها ظاهر ترسناکی دارند و دارای تیغ‌هایی روی برگ‌شان هستند که در صورت تماس، لمس دردناکی دارند!

شرایط رشد

– نور

آگاو در تمام طول سال به نور زیاد نیاز دارد. پس اگر خانه تاریکی دارید از پرورش آن صرف نظر کنید! می‌توانید گیاه را در فصل تابستان به بیرون از خانه منتقل کنید تا آفتاب بیشتری دریافت کند. در فصل زمستان هم حسابی مواظب آگاو باشید تا مقدار زیادی نور خورشید دریافت کند.

– آبیاری

در فصل بهار به محض اینکه خاک شروع به خشک شدن کرد، گیاه را آبیاری کنید. نیاز آبی این گیاه بالاست پس هیچ وقت اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود. در فصل پاییز و زمستان که رشد گیاه کم است آبیاری را کمتر کنید.

– دما

این گیاه گرمای بهار و تابستان و هوای اندکی سردتر در زمستان را ترجیح می‌دهد.

– خاک

از خاک مخصوص ساکولنت یا کاکتوس برای کاشت این گیاه استفاده کنید.

– کود دهی

در طول بهار و تابستان گیاه را با محلول‌های کودی حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه تغذیه کنید. برای کود دهی محلولی با نصف غلطت گفته شده روی بسته کود درست کنید. در فصل پاییز و زمستان کود دهی انجام ندهید.

تکثیر

تکثیر آگاو به وسیله دانه‌اش سخت است. هر چند که گیاه هم به ندرت گل می‌دهد و دانه تولید می‌کند. درکل تکثیر آگاو درون خانه می‌تواند مشکل باشد چرا که ممکن است گیاه هرگز گیاهچه‌ای تولید نکند و همان گیاهچه‌ای هم که تولید می‌کند به زمان زیادی برای رشد کردن نیاز دارد. پس بهتر است به جای تکثیر به فکر خرید گیاهی جدید باشید یا گیاه‌تان را برای تولید مثل به گلخانه‌داران بسپارید. اگر گیاه‌تان گیاهچه داده است و گیاهچه‌ها هم به خوبی بزرگ شده اند و قصد دارید در گلدانی جداگانه بکاریدشان، گلدانی کوچک حاوی خاک کاکتوس فراهم کنید، گیاهچه‌ها را با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید و سپس در گلدان جدید بکارید. حالا گیاهچه‌ها را در مکانی با آفتاب زیاد قرار دهید و به آرامی آبیاری‌شان کنید. به گیاهان جدید زمان بدهید و به انتظار رشدشان بنشینید!

تعویض گلدان

در کل آگاو به تعویض گلدان هر ساله نیاز ندارد. آگاوهایی که در گلخانه‌ها هم قرار دارند رشد آرامی دارند و چند سال طول می‌کشد تا گلدان، دیگر برای رشد بیشترشان جایی نداشته باشد. همچنین بهتر است که تا جایی که می‌توانید آگاوتان را کوچک نگه دارید چرا که خود گیاه هم خیلی از تعویض گلدان خوشش نمی‌آید! به هر حال در هنگام تعویض گلدان خاک گیاه را هم تازه کنید و مطمئن شوید که گیاه به خوبی در جای جدیدش ثابت شده و لق نیست. مواظب باشید که آگاو را خیلی عمیق نکارید، چرا که این کار باعث بالا بردن احتمال پوسیدگی ساقه به وسیله قارچ‌ها می‌شود. برای گلدان جدید از خاک کاکتوسی با زهکشی خوب که آب را زیاد در خود نگه نمی‌دارد استفاده کنید. از خاک‌هایی که آب را در خود نگه می‌دارند و حالت غرقابی پیدا می‌کنند استفاده نکنید.

چند نکته …

– آگاو گیاه آسانی است. این گیاه حتی مقداری بی‌توجهی را هم تاب می‌آورد. به علاوه که ظاهری دراماتیک هم به خانه‌تان می‌بخشد!

– اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید به یک گیاه کم آب بدهید و غرقابش نکنید، آگاو برای شما نیست!

– به خاطر داشت باشید که بعضی از واریته‌های این گیاه بسیار بزرگ می‌شوند و برای فضای خانه مناسب نیستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان