آیا از نقش خود در زندگی مطمئن نیستید؟ آیا حس می‌کنید که خود واقعی‌تان را نمی‌شناسید؟ اگر پاسخ شما به این دو پرسش مثبت است، احتمالا دچار بحران هویت هستید. 

 

به گفته روان شناسان، بحران هویت، زمانی روی می‌دهد که فرد کشف کند به شیوه‌های مختلف و متفاوتی به خود می‌نگرد. مفهوم درونی و ذهنی از خود به عنوان یک شخص بحران هویت را به دنبال خواهد داشت. 

 

تحقیقات در زمینه هویت

بحران هویت در خلال سال‌های نوجوانی روی می‌دهد که در آن، افراد بین احساس هویت از یک سو و نامشخص بودن و آشفتگی نقش از سوی دیگر تقلا می‌کنند. طبق نظر روان شناسان، تعادل بین هویت و گم‌گشتگی، بر اثر تعهد نسبت به یک هویت به دست می‌آید. نقش شغلی، اعتقادات و ارزش‌ها و روابط جنسی مواردی هستند که در شکل گیری هویت بیشترین تاثیر را دارند. پژوهشگران دریافته‌اند که آن‌هایی که به یک هویت، تعهد قوی می‌سپارند، در مقایسه با بقیه، شادتر و سالمترند. کسانی که فاقد احساس هویت مستمر باشند، خود را در این جهان در مکان ثابتی حس نمی‌کنند و به جستجوی به دست آوردن حس هویت برنمی‌آیند.

مراحل هویتی

  • دستاورد هویتی هنگامی روی می‌دهد که یک فرد هویت‌های متفاوتی را درون خود کشف کرده و به یکی از آنها خود را متعهد ساخته است.
  • تعلیق وضعیت شخصی است که به طور فعال درگیر کشف هویت‌های مختلف درون خود است ولی هنوز به هیچکدام متعهد نشده است.
  • وقف وضعیت شخصی است که خود را به یک هویت متعهد ساخته بدون آن که برای کشف هویت‌های مختلف درونی خود تلاشی کرده باشد.
  • فقدان احساس هویت مستمر وضعیتی است که هیچکدام از بحران هویت یا تعهد سپاری به یک هویت مشخص وجود نداشته باشد.