اینکه گیاهان با شما صحبت نمی‌کنند، به این معنا نیست که چیزی برای گفتن ندارند. گیاهان با برگ‌های‌شان با شما صحبت می‌کنند. همیشه ارتباطی بین ظاهر برگ‌ها و وضعیت سلامت گیاه وجود دارد. ممکن است برگ‌ها کمی در نشان دادن مشکلات گیاه تأخیر داشته باشند، اما برای حل مسأله دیر نشده است. در این مطلب می‌توانید درباره‌ی اینکه هر تغییری که در برگ‌ها رخ می‌دهند نشانه چه مشکلی هستند، و راه حل آنها بخوانید.

وقتی برگ‌ها قهوه‌ای و شکننده می‌شوند

گیاه تشنه است.

با آب دادن به گیاه‌تان امید زندگی دوباره بدهید. به قدری به آن آب بدهید که خاکش مرطوب شود، نه اینکه آن را غرقاب کنید.

برگ گیاهان

وقتی برگ‌ها کم می‌شوند

گیاه تشنه است.

گیاهانی که آب کمی دریافت می‌کنند، برگ‌های جدید تولید نمی‌کنند. اگر گیاه شما ضعیف به نظر می‌رسد و یا از وقتی که آن را خریده‌اید، تغییری در آن ایجاد نشده است، بهتر است میزان آبیاری را افزایش دهید.

برگ گیاهان

وقتی لبه‌ی برگ‌ها زرد می‌شود

گیاه بیش از حد آبیاری شده است.

تعداد دفعات آبیاری را کم کنید ولی آن را کاملاً قطع نکنید. گیاه هنوز هم به آب نیاز دارد، اما لازم نیست که آن را در آب غرق کنید.

برگ گیاهان

وقتی برگ‌ها بدشکل می‌شوند یا تغییر رنگ می‌دهند

گیاه بیش از حد آبیاری شده است.

آب بیش از حد اولین عامل مرگ گیاهان است. تنها میزان آبیاری شما در این مورد تأثیر ندارد، بلکه شما باید زهکشی گلدان را هم چک کنید. اگر در انتهای گلدان سوراخ وجود نداشته باشد، آب اضافی داخل گلدان باقی می‌ماند و آن را می‌پوساند.

برگ گیاهان

وقتی برگ‌ها به صورت غیرعادی بی رنگ و رو شده‌اند

گیاه گشنه است.

شاید گیاه شما به کوددهی بیشتری نیاز دارد. مثلاً اگر برگ‌های یاسمن شما مثل عکس کمی بی‌رنگ شده‌اند، ممکن است به آهن بیشتری نیاز داشته باشد.

همچنین در این حالت توصیه می‌شود که گیاه را به یک گلدان بزرگ‌تر انتقال دهید.  البته این کار باید تدریجی صورت گیرد، یعنی هر گلدان باید حدود 5 سانتی‌متر از قبلی بزرگ‌تر بشد.

برگ گیاهان

وقتی برگ‌ها و ساقه‌ها به یک طرف مایل می‌شوند

گیاه دارد برای کمی نور آفتاب تقلا می‌کند.

درست همان‌طور که کارمندان یک شرکت به دلیل ندیدن نور آفتاب بعد از مدتی حال بدی پیدا می‌کنند، گیاهان هم بدشکل می‌شوند. در صورت بروز این مشکل باید بلافاصله گیاه را به جایی پرنور انتقال دهید. اما اگر به طور کلی در خانه پنجره نورگیری ندارید، بهتر است این لطف را در حق گیاه‌تان بکنید و آن را به یک دوست هدیه دهید.

برگ گیاهان