حیوانات سال‌خورده به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند. برای گربه‌ها و نژادهای کوچک‌تر سگ‌ها معمولاً 9 تا 10 سالگی دوره سالخوردگی به حساب می‌آید. اما سگ‌های نژاد بزرگ‌تر در 7 تا 8 سالگی به این آستانه می‌رسند. در این مطلب می‌توانید نکاتی را برای نگهداری از حیوان سال‌خورده خود بخوانید، تا بتوانید مدت بیشتری آن را سالم نگه دارید.

  1. تعداد دفعات مراجعه به دامپزشک را دو برابر کنید

به جای معاینات سالیانه، هر شش ماه یک بار حیوان را نزد دامپزشک ببرید. از او بخواهید که تست‌های سالخوردگی، یعنی تست کبد و کلیه را حداقل سالی یک بار انجام دهد. خودتان در خانه هر چند وقت یک بار تمام بدن حیوان‌ را لمس کنید تا در صورت مشاهده چیزی غیرعادی مثل یک برآمدگی جدید، آن را به دامپزشک نشان دهید.

حیوانات خانگی

  1. درد استخوان‌ها را تسکین دهید

اگر بدن سگ بعد از خواب سفت می‌شود، ممکن است مشکل مفصلی داشته باشد. از هر پنج سگ و از هر سه گربه یکی، مشکل آرتروز دارند، اما معمولاً تا هنگام پیری آنها مشخص نمی‌شود. در این مورد سعی کنید بالشتک نرمی برای جای خواب آن فراهم کنید و چیزی برای گرم نگه داشتن آن رویش بیاندازید.

  1. تغذیه مناسب برای حیوان فراهم کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که سگ‌های چاق دو سال کمتر از سگ‌هایی که وزن طبیعی دارند، زنده می‌مانند. بنابراین اگر سگ یا گربه شما چاق است، از غذای مخصوص حیوانات پیرتر به آنها بدهید. این غذاها ترکیباتی با کالری کمتر و مواد مغذی بیشتر دارند. برای حیوانات با وزن طبیعی از غذاهایی تهیه کنید که روی برچسب‌شان کلمه «کامل» و یا «متعادل» آورده شده است. حیوانات سال‌خورده به غذاهای با کیفیت‌تری نیاز دارند، زیرا معده آنها مثل گذشته عملکرد خوبی ندارد.

حیوانات خانگی

  1. حیوان را تقویت کنید

دامپزشکان توصیه می‌کنند که در این زمان مکمل‌ها را به غذای حیوان‌تان اضافه کنید. مکمل‌هایی مثل گلوکزامین با تأثیرات ضدالتهابی برای آرتروز و اسید چرب امگا 3 برای پوست، مغز و سیستم ایمنی بدن حیوان مفید هستند.