ماهان شبکه ایرانیان

میگوی طلایی بکارید!

این گیاه زیبا با ظاهر نامعمول، ناوک یا میگو طلایی نام دارد. شاخسار گیاه مانند رنگین کمانی هر فضای دلمرده‌ای را رنگارنگ و شاداب می‌کنند. دوست دارید پرورشش دهید؟

میگوی طلایی بکارید!

این گیاه زیبا با ظاهر نامعمول، ناوک یا میگو طلایی نام دارد. شاخسار گیاه مانند رنگین کمانی هر فضای دلمرده‌ای را رنگارنگ و شاداب می‌کنند. دوست دارید پرورشش دهید؟

نام گیاه میگو طلایی را به 5 گلفروشی بگویید تا حدودا پنج توصیف متفاوت از این گیاه را بشنوید! بعضی از آنها اعتقاد دارند میگو طلایی همان گیاه  مشعلی است و بقیه گونه‌های دیگر گیاهی را به عنوان میگو طلایی می‌شناسند. برای جلوگیری از این مشکل، این گیاه را با نام ناوک یا بلپرون جستجو کنید.

این گیاه گل‌هایی با برگچه‌های رنگارنگ و مانند میگو در انتهای ساقه تولید می‌کند. در زادگاهش، ناوک، به ارتفاعی حدود 180 سانتی متر هم درمی‌آید و شاخسار شکننده‌ای دارد. اما پرورش دهندگان خانگی، این گیاه را طوری تربیت و هرس می‌کنند که اندازه‌اش در ارتفاعی قابل کنترل بماند تا از آشفته شدن ظاهر گیاه و رشد خیلی سریع آن جلوگیری کنند. مهیا کردن شرایط رشدی مناسب گیاه نسبتا آسان است. ناوک تنها به آب و گرمای کافی نیاز دارد!

شرایط رشد

– نور

ناوک به مکانی روشن نیاز دارد. گیاه را در معرض آفتاب ظهر قرار ندهید. این گیاه مناسب اتاق پذیرایی، یا محلی دیگر از خانه که پر از نور طبیعی است، می‌باشد.

– آبیاری

در طول ماه‌های تابستان گیاه به مقدار زیادی آب نیاز دارد. در این زمان نباید اجازه دهید که خاک ناوک کاملا خشک شود. گیاهانی که به مدت طولانی خشک می‌مانند، مستعد ریزش برگ هستند. در زمستان آبیاری را کاهش دهید.

– دما

اگر ناوک را در بیرون از خانه کاشته اید، باید آن را از سرمای زمستان محافظت کنید. گیاه در کل دماهای معتدل را دوست دارد و دمای خیلی بالا و خیلی پایین را تحمل نمی‌کند.

– رطوبت

غبار پاشی باعث پوسیده شدن براکته‌های گل می‌شود( قسمت رنگی گل). برای تامین رطوبت می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود.

– خاک

ناوک به خاک گلدانی سبک و با زهکشی خوب نیاز دارد. برای کاشت آن از خاک‌های حاوی کود هم می‌توانید استفاده کنید.

– کود دهی

در فصل گلدهی ناوک (ابتدای فصل رشد)، گیاه را با کودهای محلول و ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است، هر هفته تغذیه کنید. سعی کنید از کودهایی که گیاه را تشویق به گلدهی می‌کنند، استفاده کنید. این گیاه به نسبت، به کود دهی زیادی نیاز دارد.

تکثیر

گیاه به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود. در ابتدای فصل رشد به کمک چاقوی باغبانی یا چاقویی تیز قلمه‌ای از ساقه را جدا کنید و درون هورمون ریشه زنی قرار دهید تا شانس گرفتن قلمه بیشتر شود. چند گلدان کوچک را با خاک مخصوص جوانه زنی یا مخلوط غیر خاکی استریل پر کنید و قلمه‌ها را درون آن قرار دهید. رمز موفقیت قلمه‌ها، فراهم کردن مقدار زیادی گرما برای آنها است. پس قلمه‌ها را در محیطی گرم قرار دهید و مرطوب، و نه خیس، نگه‌شان دارید.

تعویض گلدان

گلدان ناوک را هر سال یا یک سال در میان، بسته به میزان رشدش، تعویض کنید. اگر گیاه‌تان را درون گلدان بزرگی کاشته اید می‌توانید آن را به بالکن منتقل کنید تا مقدار زیادی نور داشته باشد و زودتر بزرگ شود و گلدانش را پر کند.

می‌توانید در انتهای فصل ( زمستان)، گیاه را تا نزدیکی خاک، یا کمتر از این مقدار، ببرید. نگران نباشید در بهار سال بعد گیاه دوباره رشد می‌کند و تولید شاخه و برگ می‌کند. در بهار با مشاهده رشد دوباره شاخسار، گلدان گیاه را تعویض کنید. اگر گیاه را در طول تابستان در بیرون از خانه نگهداری نکرده باشید، تنها یک سال در میان نیاز به تعویض گلدان خواهید داشت.

با این گیاه زیبا خون تازه‌ای در رگ‌های خانه‌تان می‌دود!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان