گل‌هایی بدون نیاز به آبیاری!

ممکن است با دیدن تیتر به نظرتان برسد که باید وجود کاکتوس‌ها و گیاهان علفی بی‌رنگ را در باغچه تحمل کنید، اما این طور نیست! اینها گیاهانی گلدار و رنگارنگ هستند که با شرایط بی‌آبی به خوبی کنار می‌آیند.

گل‌هایی بدون نیاز به آبیاری!

ممکن است با دیدن تیتر به نظرتان برسد که باید وجود کاکتوس‌ها و گیاهان علفی بی‌رنگ را در باغچه تحمل کنید، اما این طور نیست! اینها گیاهانی گلدار و رنگارنگ هستند که با شرایط بی‌آبی به خوبی کنار می‌آیند.

 

باغبانی بدون آب در بسیاری مناطق، نه فقط مناطق خشک و کویری، انجام می‌شود. اساس این نوع باغبانی تکیه بر بارش‌ها است.

این هم گل‌هایی که نیاز به آبی به غیر از آب باران ندارند:

1- زنبق آفریقایی

این گیاه زیبا، جاذبه‌ای مانند ارکیده دارد و گل‌هایی دلفریب و بزرگ به رنگ سفید با لکه‌های بنفش و زرد تولید می کند. گیاه را چند سال یک بار تقسیم بوته کنید تا توان رشدی خود را از دست ندهد. زنبق آفریقایی انتخاب خوبی برای اضافه کردن به باغچه‌های خشک و ترکیب با سنگ‌های زینتی است. اما مواظب باشید که استفاده بیش از حد از مالچ‌های چوبی در باغچه، باعث بیمار شدن ریشه گیاه می‌شود.

2- آلیسوم

این گیاه سرسخت را با نوع یک ساله آن اشتباه نگیرید. نام انگلیسی گیاه، “سبدی از طلا” است. این گیاه مقاوم در بهار فرشی از گل‌های زرد و طلایی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. این گیاه عادت دارد مانند آبشاری روان باشد و سرازیر شود و این عادت زیبایش باعث شده برای کاشت در بالای دیواری سنگی عالی باشد!

3- گیاه دم موشی (بوته پروانه)

این بوته زیبا می‌تواند به شما کمک کند با گونه‌های مختلفی از پروانه‌هایی که در باغچه‌تان زندگی می‌کنند (و شما حتی از وجود آنها خبر نداشتید)، آشنا شوید. دم موشی با شهد خوش مزه‌ای که دارد، بسیاری از حشرات شهد نوش را به باغچه‌تان دعوت می‌کند. گونه‌های آزاد این گیاه، در مناطقی با آب و هوای گرم در فصول گرم سال تا نزدیکی سطح خاک، می میرند. بوته این گیاه می‌تواند تا ارتفاع 4٫5 متر هم رشد کند. دم موشی هیچ وقت گل‌هایش را به صورت شل و ول رها نمی‌کند و همین آن را به انتخاب خوبی برای کاشت در کنار پیاده روها تبدیل کرده است. دم موشی همچنین برای کاشت در باغچه‌ها و باغ‌های نواحی روستایی مناسب است، چرا که باعث دور شدن آهوها از گیاهان می‌شود.

4- شقایق کالیفرنیا (اشولزیا)

زمانی که بقیه گیاهان بهاری گل‌های خود را از دست می‌دهند، شقایق کالیفرنیا کار خود را آغاز می‌کند. پرورش آنها اصلا کار سختی نیست. این گیاه خود گرده افشان به راحتی پراکنده می‌شود و ممکن است بعد از مدتی حتی مسیر رفت و آمد را هم بگیرد و مجبور شوید مقداری آن را هرس کنید!

رنگ نارنجی و براق گلبرگ‌ها برای استفاده در کاردستی و ساخت وسایل مختلف عالی است. می‌توانید تعدادی از گل‌های شقایق کالیفرنیا را خشک کنید و بعدا از آنها استفاده کنید.

5- گل مغربی

این گیاه جز دسته گیاهان 2 ساله است و بسیاری از باغبانان تمایلی به کاشت آن ندارند چرا که نمی‌خواهند یک سال را بدون گل سر کنند و صبر کنند تا گیاه بالغ شود و در سال بعد گل دهد. اگر چه، این گیاه خود بذر افشان است و به همین خاطر نسل‌های مختلف آن همیشه در باغچه وجود خواهند داشت و در نتیجه باغچه‌تان همیشه پر گل است. جالب آن است که گل‌های گل مغربی با تاریک شدن هوا باز می‌شوند.

6- شاه پسند

بیشتر باغبانان شاه پسند را به صورت گیاهی یک ساله پرورش می‌دهند. چرا که گیاه با اولین موج سرما خشک و سیاه می‌شود. گیاه گل‌هایی به رنگ بنفش، نارنجی، زرد و … تولید می‌کند و در طول فصل رشد خود پروانه‌ها را به باغچه‌تان می‌کشاند! اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های خیلی سرد زندگی نمی‌کنید، می‌توانید گیاه را به صورت چند ساله بکارید.

7- سانتولینا

این گیاه سرسخت و مقاوم برای کاشت در کنار پیاده رو‌ها بسیار عالی است. ترکیب رنگ زرد گل‌های بهاری گیاه با شاخسار خاکستری آن خیره کننده است. سانتولینا خاک غنی و آبیاری بیش از حد را تحمل نمی‌کند! درست برعکس اکثر گیاهانی که ما می‌شناسیم! یک چیز جالب تر! اگر خیلی ناز سانتولینا را بکشید، گیاه رشد ضعیفی خواهد کرد و شل و وارفته خواهد شد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان