ملو کاکتوس پرورش دهید!

این کاکتوس‌های زیبا انگار کلاهی بر سر دارند و همین کلاه آنها را خاص و قابل تشخیص از میان بقیه کاکتوس‌ها کرده است. کلاه بعد از رشد، دسته‌ای از گل‌های ریز و زیبا را بر خود ظاهر می‌کند!

ملو کاکتوس پرورش دهید!

این کاکتوس‌های زیبا انگار کلاهی بر سر دارند و همین کلاه آنها را خاص و قابل تشخیص از میان بقیه کاکتوس‌ها کرده است. کلاه بعد از رشد، دسته‌ای از گل‌های ریز و زیبا را بر خود ظاهر می‌کند!

 

حالا که صحبت بر سر کلاه ملو کاکتوس است، باید بگوییم که این کلاه در بعضی انواع می‌تواند تا 1 متر هم رشد کند! گل‌ها بعد از مدتی به میوه‌های زیبایی تبدیل می‌شوند. در زبان انگلیسی به این کلاه “سفالیوم” گفته می‌شود. سفالیوم در ملو کاکتوس‌های مختلف به رنگ‌های سفید و قرمز است و گل‌های کوچک صورتی رنگی در داخل آن تشکیل می‌شوند. میوه‌ها که براق و واکسی هستند، به شکل لوله‌ای روی سفالیوم ظاهر می‌شوند.

 

این کاکتوس‌ها به خاطر ظاهر خاصی که دارند، به وفور در گلفروشی‌ها قابل یافت هستند. ملوکاکتوس بومی مناطقی با درجه حرارت بالا است و تحمل سرمای محیط را ندارد، پس اگر خانه‌ای همیشه سرد دارید بهتر است گیاه را اذیت نکنید و از فکر تهیه و نگهداری آن بیرون بیایید!

 

یک نکته قابل ذکر! این کاکتوس‌ها تنها هنگامی که به بلوغ رسیدند شکل خاص خود را پیدا می‌کنند و قبل از آن ظاهری مانند بقیه کاکتوس‌ها دارند.

شرایط رشد

– نور

نور زیاد و باز هم بیشتر! ملو کاکتوس برای رشد خوب و سالم ماندن به مقدار زیادی آفتاب مستقیم نیاز دارد.

– آبیاری

این کاکتوس‌ها آبیاری منظم را دوست دارند و از اندکی مرطوب بودن موقت خاک بدشان نمی‌آید. پس ملو کاکتوس را، به خصوص در فصول رشد به طور منظم آبیاری کنید. قبل از آبیاری سوراخ‌های زهکش گلدان را چک کنید تا مطمئن شوید گرفته نیستند و تعداشان هم به اندازه کافی است. بعد از آبیاری گیاه، آب جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید تا گیاه در آب قرار نگیرد و ریشه‌ها پوسیده نشوند.

– دما

همانطور که گفتیم این گیاه دمای بالای هوا را دوست دارد و تحمل هوای سرد را ندارد.

– خاک

مانند بقیه کاکتوس‌ها، خاک مخصوص کاکتوس برای ملو کاکتوس هم مناسب است. مقداری خاک مخصوص کاکتوس تهیه کنید، اگر زهکشی خاک خوب نبود، مقداری شن و سنگریزه به خاک اضافه کنید. برای رشد بهتر کاکتوس، مقداری عناصر ارگانیک هم به خاک‌تان بیافزایید.

– کود دهی

در طول فصل رشد گیاه را با کودی ضعیف تغذیه کنید. کودهای مخصوص کاکتوس هم انتخاب‌های خوبی هستند. اگر کودی که تهیه کرده اید، کودی قوی است، محلولی که برای کود دهی به گیاه تهیه می‌کنید را رقیق تر از حالت عادی درست کنید.

تکثیر

ملو کاکتوس به راحتی از طریق کاشت بذر تکثیر می‌شود. مقداری بذر کاکتوس تهیه کنید (البته می‌توانید از بذرهای کاکتوس خودتان هم استفاده کنید)، قبل از کاشت بذرها را مدتی در آب گرم بخیسانید تا باکتری‌ها و هاگ قارچ‌هایی که روی بذور هستند، کشته شوند. بعد از آن بذور را در خاکی سبک، با زهکشی خوب و پر از اکسیژن بکارید. سپس بذرهای کاشته شده را در محلی مرطوب و گرم قرار دهید تا به ریشه دهی آنها کمک کنید. مدتی طول می‌کشد تا سیستم ریشه‌ای بذرها توسعه یابد، پس به آنها آب و مواد غذایی بیش از حد ندهید. توجه داشته باشید که همیشه از بذر تازه و خشک استفاده کنید.

تعویض گلدان

قبل از تعویض گلدان گیاه به این نکته توجه کنید که ملو کاکتوس گلدان‌های کوچک را دوست دارد و تمایل دارد ریشه‌هایش در فضایی کوچکتر پخش باشند، پس گلدان این کاکتوس را زیاد عوض نکنید. البته اگر مشاهده کردید که گیاه فضای خالی برای رشد بیشتر ندارد و تصمیم به تعویض گرفته اید، بهتر است این کار را در ابتدای فصل رشد انجام دهید. قبل از اینکه ملو کاکتوس سفالیوم تشکیل دهد، باید مانند بقیه کاکتوس‌ها تعویض گلدان شود. برای تعویض گلدان ملوکاکتوس مانند همه کاکتوس‌ها، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان خشک شود، سپس گیاه را از گلدان خارج کنید. خاک قدیمی اطرف ریشه را به کمک انگشت‌تان از ریشه جدا کنید. در این هنگام ریشه‌های خشک شده، مرده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید. حالا به کاکتوس‌تان قارچ کش بزنید و گیاه را در گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی‌اش قرار دهید و گلدان را با خاک کاکتوس تازه پر کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر