کاکتوسی مانند کلاه اسقف!

کاکتوس استررفیتوم یا کلاه اسقف نام این کاکتوس شکل هندسی است! کلاه اسقف دارای چند جنس است که همگی بومی نقاط شمالی آمریکا هستند.

کاکتوسی مانند کلاه اسقف!

کاکتوس استررفیتوم یا کلاه اسقف نام این کاکتوس شکل هندسی است! کلاه اسقف دارای چند جنس است که همگی بومی نقاط شمالی آمریکا هستند.

کاکتوس کلاه اسقف به خاطر عادت گل دهی که دارد، محبوبیتی بیشتر از بقیه کاکتوس‌های خانگی یافته است. گل‌های گیاه معمولا زرد یا سفید هستند. این کاکتوس به صورت تک بدنه‌ای رشد می‌کند اما گونه‌هایی از آن در طول زندگی‌شان دسته‌ای از کاکتوس‌های کوچک را تشکیل می‌دهند. همچنین خال‌های سفید زیبایی که بر بدن این کاکتوس‌ها نقش بسته، آنها را دیدنی تر می‌کند.

بدنه کاکتوس کلاه اسقف دندانه دندانه است و برآمدگی‌هایی دارند که با هاله‌ای از تیغ‌های تیز طلایی یا سیاه پوشانده شده اند. این گیاه معمولا رشد آرامی دارد و نمونه‌های بزرگ و بالغ آن واقعا دیدنی هستند.

شرایط رشد

– نور

این کاکتوس عاشق آفتاب است و به مکانی با نور مستقیم نیاز دارد. استررفیتوم به حداقل چند ساعت آفتاب مستقیم در روز نیاز دارد.

– آبیاری

کلاه اسقف به خاک و شرایطی خشک نیاز دارد. کاکتوس را در تابستان تک و توک آبیاری کنید و در زمستان آبیاری را قطع کنید. گیاه در طول فصل رشدش به آبیاری کمی نیاز دارد.

– دما

استررفیتوم در طول تابستان به آب و هوایی گرم نیاز دارد و در زمستان دماهای کمتر را تحمل می‌کند.

– خاک

خاک کاکتوس معمولی که در فروشگاه‌ها و گلفروشی‌ها موجود است، برای کلاه اسقف هم مناسب است. بهتر است که خاکی که تهیه می‌کنید حاوی مقداری پیت و اندکی لومی باشد. می‌توانید بعد از تهیه خاک مقداری پیت هم بخرید و به خاک‌تان اضافه کنید. اگر خاکی که تهیه کردید زهکشی خوبی ندارد و سنگین استف مقداری سنگریزه یا شن به آن اضافه کنید.

– کود دهی

 گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. کود را درون آب آبیاری کاکتوس بریزید.

تکثیر

کاکتوس کلاه اسقف به وسیله کاشت دانه تکثیر می‌شود و دانه‌های آن بسیار ظریف و شکننده هستند، پس با آنها با احتیاط رفتار کنید تا خراب و شکسته نشوند. عمر جوانه زنی دانه‌ها هم بسیار کوتاه است و باید بلافاصله بعد از برداشت کاشته شوند تا شانس جوانه زنی پایین نیاید. می‌توانید بذرها را از کاکتوس خودتان بگیرید، بعد از اینکه کاکتوس‌تان به گل رفت و گل پژمرده شد، گیاه شروع به تولید میوه و بذر می‌کند. بذرها را از گیاه برداشت کنید. گلدانی کوچک و کم عمق تهیه کنید و آن را با خاکی با خلل و فرج مناسب و اکسیژن رسانی خوب پر کنید. دانه‌ها را در آن بکارید و روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا گرما و رطوبت آنها حفظ شود. می‌توانید قبل از کاشت، بذرها را در آب بخیسانید تا شانس جوانه زنی آنها بیشتر شود.

تعویض گلدان

گلدان گیاه را به طور منظم تعویض کنید تا همیشه فضای کافی برای رشدش داشته باشد و گسترش گیاه با مشکل مواجه نشود. بهتر است گلدان کاکتوس کلاه اسقف را در ابتدای فصل رشد عوض کنید. ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می‌کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد. چرا که گیاه با قرار گیری در گلدان بزرگ جدیدش، تمام انرژی خود را صرف تولید ریشه برای پر کردن فضای خاک می‌کند و انرژی اضافه‌ای برای رشد برایش باقی نمی‌ماند. در هنگام تعویض گلدان هر کاکتوسی از دستکش باغبانی استفاده کنید. به کاکتوس قارچ کش بزنید و منتظر رشد جدیدش باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر