سوسنی از قاره آفریقا

حتما فکرش را هم نمی‌کنید که این گیاه زیبا، گیاهی برای درون خانه باشد! گل‌های خوشرنگ گیاه، چه چیزی غیر از شادی و شادابی می‌توانند به ارمغان آورند؟!

سوسنی از قاره آفریقا

حتما فکرش را هم نمی‌کنید که این گیاه زیبا، گیاهی برای درون خانه باشد! گل‌های خوشرنگ گیاه، چه چیزی غیر از شادی و شادابی می‌توانند به ارمغان آورند؟!

 

این گیاه، که گاهی به نام نرگس آفریقایی هم خوانده می‌شود، اگر در شرایط مناسبش قرار گیرد، دیدنی خواهد شد! گیاهان بالغ برگ‌هایی نواری شکل دارند که در دسته‌هایی متراکم کنار هم قرار گرفته اند و بعد هم گل‌های زیبای گیاه هستند که در اواخر بهار تا تابستان ظاهر می‌شوند. گل‌ها، که معمولا به رنگ آبی هستند، بر روی ساقه‌های گل دهنده در بالای بدنه کلی گیاه تولید می‌شوند.

رمز موفقیت پرورش سوسن آفریقایی درون خانه، فراهم کردن مقدار زیادی نور، در فصل رشد گیاه است. و این به معنی قرار دادن گیاه در آفتاب مستقیم و یا مکانی روشن است.

با رعایت نیازهای آسان گیاه، از گل‌های زیبای آن در فصل تابستان بهره‌مند شوید.

شرایط رشد

– نور

در اوایل بهار گیاه را به مکانی بسیار روشن منتقل کنید. بسیاری افراد در طول فصل تابستان گیاه را به بیرون از خانه یا بالکن منتقل می‌کنند، تا گیاه به مقدار دلخواه نور دریافت کند و بهترین گل دهی را داشته باشد. در طول فصل زمستان، مکانی سرد با اندکی سایه، مکانی مناسب برای نگهداری سوسن آفریقایی‌تان است.

– آبیاری

در ابتدای بهار گیاه را به طور منظم آبیاری کنید و تا زمان گل دهی گیاه به این کار ادامه دهید. در زمستان، زمانی که گل‌ها شروع به خشک شدن کردند و هوا سرد شد، گیاه را به درون خانه بیاورید (البته اگر در تابستان بیرون گذاشته بودید) و در زمان استراحت گیاه، آبیاری را تقریبا متوقف کنید.

– خاک

خاک گلدانی غنی با پایه پیت، خاکی مناسب برای سوسن آفریقایی است. خاکی که انتخاب می‌کنید باید زهکشی خوبی هم داشته باشد. همچنین چند وقت یک بار سوراخ‌های زهکش گلدان را بررسی کنید تا گرفته نشده باشند. اگر فکر می‌کنید که سوراخ‌ها به اندازه کافی نیستند، با استفاده از دریل یا میخ چند سوراخ دیگر هم برای گلدان ایجاد کنید.

– کود دهی

گیاه را از ابتدای بهار تا هنگام گل دهی با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه کود دهی کنید. وقتی گیاه گل داد کود دهی را متوقف کنید و در زمستان هم گیاه را تغذیه نکنید.

سوسن آفریقایی در شرایطی که تحت استرس باشد، گل دهی بهتر و بیشتری دارد.

تکثیر

سوسن آفریقایی به راحتی از طریق تقسیم بوته تکثیر می‌شود. برای تکثیر به روش تقسیم بوته در فصل بهار، به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید. گلدان‌ها را به مکان گرمی منتقل کنید و به خوبی آبیاری‌شان کنید. با این روش نیاز زیادی به تعویض گلدان مکرر هم نیست.

تعویض گلدان

در صورتی که گلدان سوسن آفریقایی اندکی برایش کوچک باشد، گیاه گل دهی بهتری دارد. پس برای این گیاه، به تعویض گلدان هر ساله نیازی نیست. در کل بسته به سایز گلدان و میزان رشد گیاه، ممکن است هر 4 سال یک بار یا کمتر به تعویض گلدان نیاز داشته باشید. اگر فکر می‌کنید گیاه‌تان بیش از اندازه پرپشت شده، آن را در بهار تقسیم بوته کنید.

در هر صورت برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. گیاه را از گلدان قدیمی‌اش خارج کنید، گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می‌کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان