ماهان شبکه ایرانیان

گلدانی پر از ساکولنت

فکر کنید گلدانی پر از ساکولنت دارید که مانند یک باغچه ساکولنت طراحی شده! اگر به نظرتان هیجان انگیز است پس شروع کنیم!

گلدانی پر از ساکولنت

فکر کنید گلدانی پر از ساکولنت دارید که مانند یک باغچه ساکولنت طراحی شده! اگر به نظرتان هیجان انگیز است پس شروع کنیم!

 

1- با گلدان شروع کنیم

ترکیب کردن تعداد زیادی ساکولنت با رنگ‌ها و شکل برگ‌های گوناگون کار سرگرم کننده‌ای است! مانند هر باغبانی گلدانی دیگری، گلدان کلید اصلی است! چون ریشه‌های ساکولنت کوچک و کم عمق هستند، می‌توان آنها را به راحتی در ظرف یا گلدان‌های کم عمق کاشت. فقط مطمئن شوید گلدانی که انتخاب می‌کنید زهکش‌های خوبی داشته باشد.

2- گیاه را انتخاب کنید

لازم نیست بگویم ساکولنت‌هایی که می‌توانید برای کاشت انتخاب کنید تا چه اندازه متنوع و زیاد هستند! در هنگام انتخاب ساکولنت‌های مناسب حتما به یک نکته توجه داشته باشید، گیاهانی با نیازهای نوری، آبیاری و … یکسان انتخاب کنید. این نکته خیلی مهم است. خوشبختانه اکثر ساکولنت‌ها نیازهای مشابهی دارند اما برای اطمینان بیشتر از مسئول گلفروشی نیازهای دقیق ساکولنت‌های انتخابی‌تان را بپرسید.

3- چه چیزهایی برای گلدان ساکولنت‌تان نیاز دارید

– توری فلزی، فیلتر قهوه، دستمال توالت و یا تکه‌ای روزنامه

– خاک کاکتوس یا ساکولنت (و یا می‌توانید با مخلوط کردن مقداری خاک گلدان، ورمی کولیت و پرلیتژ، خاک مخصوص خودتان را بسازید)

– سنگ، سنگریزه یا تیله برای تزئینات روی گلدان

4- سوراخ زهکش، نکته اصلی گلدان

اگر گلدانی که انتخاب کرده اید سوراخ زهکش بزرگی دارد، مقداری از توری سیمی دستمال توالت یا فیلتر قهوه را ببرید و روی زهکش قرار دهید تا در هنگام خروج آب، خاک گلدان از آن خارج نشود. اگر گلدان‌تان بزرگ است، می توانید از سنگریزه هم برای این کار استفاده کنید.

5- خاک برای گلدان ساکولنت

حالا که زهکش را درست کردید، مقداری از خاکی که تهیه کرده اید را درون گلدان بریزید و این کار را تا ارتفاعی از گلدان ادامه هید که هنگام کاشت طوقه ساکولنت‌تان پایین تر از لبه گلدان قرار بگیرد. اگر در گلدان‌تان فضای کافی دارید، 2 سانتی متر از لبه گلدان را خالی از خاک بگذارید. این کار باعث می‌شود در هنگام آبیاری، آب از لبه گلدان سرازیر نشود.

6- ساکولنت‌ها را از گلدان‌شان خارج کنید

ساکولنت‌ها را با احتیاط از گلدان‌شان خارج کنید. برای این کار اجازه دهید خاک گلدان ساکولنت‌تان اندکی خشک باشد سپس آن را خارج کنید تا کمترین صدمه به ریشه‌ها برسد. چند ضربه آرام به کف و دیواره‌های گلدان وارد کنید و گیاه را به راحتی خارج کنید. در هنگام کار با کاکتوس‌های تیغ دار حتما از دستکش باغبانی استفاده کنید.

7-  گلدان ساکولنتی را دیزاین کنید!

ابتدا ساکولنت‌هاتان را با گلدان‌شان داخل گلدان اصلی قرار دهید تا دیزاینی که می‌خواهید را مشخص کنید. گلدان‌ها را آنقدر جابه جا کنید تا دیزاینی که می‌خواهید به دست آید. حالا ساکولنت‌ها را به روشی که گفتیم از گلدان‌شان خارج کنید و در گلدان اصلی قرار دهید. مقداری دیگر خاک ساکولنت بردارید و به آرامی دور ساکولنت‌ها، روی ریشه‌ها و بین آنها بریزید. در این هنگام مواظب باشید که گیاهان را پایین تر از سطحی که قبلا کاشته شده بودند نکارید و تاج گیاه را در خاک نبرید.

8- ساکولنت‌ها را تمیز کنید و سطح خاکشان را تزئین کنید

حتما مقداری خاک روی برگ‌های ساکولنت‌ها ریخته شده و آنها را کثیف کرده، مگر اینکه شما بی‌نهایت تمیز کار کرده باشید! با استفاده از یک برس نرم تمام خاک اضافه ریخته شده روی گیاهان را پاک کنید تا ظاهر گلدان‌تان زیبا بماند. همچنین می‌توانید با چند فوت قوی(!) جاهایی که برس به آنها نمی‌رسد را پاک کنید!

بعد از تمام شدن کار، حتما در جاهایی از گلدان خاک بستر دیده می‌شود. برای اینکه کار را تمام کنید، سطح خاک گلدان‌تان را تزئین کنید! این همان قدمی است که می‌تواند گلدان ساکولنتی‌تان را از یک گلدان معمولی به گلدانی خیره کننده بدل کند!

برای تزئین تقریبا از هر چیزی که با آب شسته نشود و برای گیاهان سمی نباشد، می‌توانید استفاده کنید! سنگ و سنگریزه های رنگی، صدف و چوب معمول ترین این‌ها هستند. گاهی استفاده از چند رنگ متضاد با هم برای تزئین گلدان ظاهر زیبایی به کار می دهد. حتی می‌توانید از رنگ‌هایی متضاد با رنگ ساکولنت‌هاتان استفاده کنید.

9- از گلدان‌تان مراقبت کنید

در طول فصل رشد اجازه دهید خاک گلدان اندکی خشک شود و سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. در زمستان آبیاری را کاهش دهید اما اجازه ندهید خاک در بین دو آبیاری کاملا خشک شود.

کود دهی را در فصل رشد انجام دهید و بر اساس نیاز نوری گیاهان‌تان جای گلدان را تعیین کنید. مهم ترین نکته در نگهداری این گلدان‌ها آبیاری است، حواستان به آن باشد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان