دکتر جان گاتمن، روانشناس برجسته آمریکا، اخیرا کتابی در خصوص مطالعاتش بر روی روابط منتشر کرد که یکی‌ از پر فروش‌های لیست نیویورک تایمز شد. در این مقاله به قوانین یا قواعد اصلی‌ و پایه در یک ازدواج می‌پردازیم که برای موفق بودن آن الزامی هستند.

 

1. مقیاس نقشه‌های عشقی‌ خود را ارتقا بدهید

اولین نکته‌ای که در این کتاب به آن اشاره شده، اهمیت شناخت در یک رابطه است. تا می توانید برای شناختن یکدیگر زمان و انرژی بگذارید یا کوچکترین جزئیات شخصیتی یکدیگر را بکاوید. از دنیای درون او با خبر باشید و هیچ وقت در طول زندگی‌ دست از این تلاش برندارید. چطور است که بهترین دوست، ما را از هرکسی بهتر می‌شناسد، همسرتان را تبدیل به دوستی‌ بی نظیر کنید.

 

2. انس، احترام و علاقه خود را تربیت کنید و پرورش دهید

بسیاری از زوج‌ها، پس از گذشت مدتی‌ از  ازدواج و باهم بودن، شروع به فراموش عللی که عشق آنها را ساخته بود می‌کنند و کم کم تنها نقاط ضعف یکدیگر را پر رنگ دیده و مشکل تراشی می‌کنند. همیشه به خودتان یادآوری کنید که چه چیز‌های علاقه و احترام شما را به خود جلب کرده بود، احترام را همیشگی‌ کنید و  قدردان باشید. به یکدیگر ارزش بدهید.

 

3. به هنگام اختلافات و مشاجرات، احساس را فراموش نکنید.

دکتر گاتمن توصیه می‌کند، حتی در هنگام جر و بحث، برای یادآوری به یکدگر که اولویت‌ها تغییری نکرده و عشق و علاقه پایدار است، دست یکدیگر را بگیرید. به شکلی‌ همدیگر را لمس کنید. لحن و میزان بالا رفتن صدای خود را کنترل کنید. دقیقا در چنین زمان هایی‌، به جای دور شدن از یکدیگر، بیشتر به هم نزدیک شوید.

 

4. در تصمیم گیری و برنامه ریزی، هر دو سهیم باشید

طبق نتایج تحقیق دکتر گاتمن، پایدار‌ترین و خوشبخت‌ترین پیوندها بین زوج‌هایی بوده است که طرفین در تمام تصمیمات و برنامه ها، همسر خود را شریک می‌کند. زمانی‌ که فرمول دیکتاتوری از هریک از طرفین به خصوص مرد، حاکم باشد، مساوات از بین رفته و اولویت‌ها به مرور تغییر می‌کند.

 

5. از روی مسائل قابل حل نگذرید

دکتر گاتمن اختلافات و مشکلات زناشویی را به دو دسته "همیشگی‌" و "موقت" دسته بندی می‌کند، و معتقد است که حدود 69 درصد آنها در صورت حل شدن، موقتی هستند. برای کمک به حل چنین مشکلاتی قدم‌های زیر را ضروری می‌داند:

مشاجره آرام و در چهارچوب احترام

قابلیت عذرخواهی و عذر پذیری

کنترل اعصاب، واکنش‌ها و پاسخ ها

سازش

انتقاد پذیری و کنار آمدن با اشتباهات یکدیگر

 

6. غلبه بر بن بست ها

وی تاکید می‌کند که زوج موفق کسانی‌ هستند که ارزش و اهمیت اهداف و رویاهای یکدیگر را می‌دانند. هیچگاه به دلیل منافع یا علایق شخصی‌، یکدیگر را عقب نمی‌کشند و از پیشرفت بازنمی‌دارند، چراکه عدم پیشروی روابط به سمت اهداف مشترک نهایتاً به جایی‌ جز بن‌بست رابطه ختم نمی‌شود. قابلیت‌های یکدیگر را تحسین کنید و آنها را تقویت کنید.

 

7. ارزش‌ها و اهداف مشترک بسازید

وقتی مفاهیمی  به صورت مشترک بین زوجها تقسیم شود، سبب تلاش مداوم هر دو طرف برای پایداری رابطه و دستیابی به خوشبختی‌ می‌‌شود. ارزش‌ها و عقاید سهیم شده، عمر رابطه را طولانی‌تر می‌کنند.