ماهان شبکه ایرانیان

مانند یال اسب

ما گیاهان بسیاری را به عنوان گیاه خانگی پرورش می‌دهیم، اما کمتر به سراغ چمن‌ها می‌رویم! در حالی که چمن‌ها گیاهانی بسیار زیبا هستند! شما جز اولین افرادی باشید که این چمن را در خانه پرورش می‌دهید!

مانند یال اسب

ما گیاهان بسیاری را به عنوان گیاه خانگی پرورش می‌دهیم، اما کمتر به سراغ چمن‌ها می‌رویم! در حالی که چمن‌ها گیاهانی بسیار زیبا هستند! شما جز اولین افرادی باشید که این چمن را در خانه پرورش می‌دهید!

 

علف موندو یا چمن یال اسبی نام این گیاه باشکوه است که در بسیاری از طراحی‌ فضای سبزهای مدرن استفاده می‌شود و حالا ما می‌خواهیم آن را در خانه بکاریم.

ممکن است بگویید چمن خیلی شلوغ کاری دارد و فضا را هم کثیف می‌کند، دانه می‌اندازد و غلاف‌های دانه‌اش به این سو و آن سو رها می‌شوند. اگر در همان ابتدا ساقه‌های گل دهنده گیاه را بچینید، علاوه بر اینکه انرژی گیاه‌تان را نگه داشته اید، مانع از دانه دهی گیاه می‌شوید و این مشکل به راحتی حل می‌گردد.

در میان همه چمن‌ها، چمن موندو بهترین گیاهی است که می‌توانید با آن، پرورش چمن در خانه را شروع کنید! موندو گیاهی آرام رشد است که از 12 سانتی متر بیشتر هم قد نمی‌کشد و بسیار سرسخت است و شرایط کم آبی را هم به خوبی تاب می‌آورد!

شرایط رشد

– نور

موندو در مکانی با نور غیر مستقیم بهترین عملکرد را دارد. گرچه گیاه مقداری سایه و حتی اندکی نور مستقیم را هم تحمل می‌کند! پس در کل، می‌بینید که گیاه سختگیری نیست.

– آبیاری

چمن موندو آبیاری منظم را دوست دارد اما همانطور که قبلا گفتیم به خشکی هم مقاوم است و می‌تواند دوره‌های خشکی را تحمل کند.

– دما

دمای معمول اتاق برای رشد این گیاه مناسب است. علف موندو در مقوله دما خیلی سخت گیر نیست، اما سرمای زیاد و یخبندان را هم نمی‌تواند تحمل کند. پس گیاه را در برابر بادهای سرد و یخبندان قرار ندهید.

– خاک

خاک‌های معمول گلدانی که زهکشی خوبی هم داشته باشند، برای کاشت علف موندو مناسب هستند.

– کود دهی

در ابتدا یا اواسط فصل رشد، از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند برای تغذیه موندو استفاده کنید، تا بهترین نتیجه را بگیرید.

تکثیر

علف موندو گیاهی است که به سرعت پخش می‌شود و گسترش می‌یابد. پس می‌توانید برای تکثیر آن از تقسیم بوته استفاده کنید.

برای تکثیر به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که گیاه به اندازه کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید. به همین اسانی علف موندو شما تکثیر شد.

تعویض گلدان

چون این گیاه، گیاهی آرام رشد است و سیستم ریشه‌ای کوچک و کم عمقی دارد، خیلی به تعویض گلدان نیاز پیدا نمی‌کند. زمانی که گیاه رشد زیادی کرد، به جای تعویض گلدان، می‌توانید گیاه را تقسیم کنید و هر بوته جدید را در گلدانی با خاک تازه و فضای بیشتر بکارید.

در هر صورت، اگر می خواهید گلدان گیاه را تعویض کنید و گیاه بزرگی داشته باشید، زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از گلدان قدیمی‌اش خارج کنید. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می‌کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد. چرا که گیاه با قرار گیری در گلدان بزرگ جدیدش، تمام انرژی خود را صرف تولید ریشه برای پر کردن فضای خاک می‌کند و انرژی اضافه‌ای برای رشد برایش باقی نمی‌ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان