جایگاه روانشناسی به عنوان یک علم بر همه ثبات شده است ولی اغلب ما به جز موارد حاد و بیماری هایی که در روال جاری زندگی اختلال ایجاد می کنند، نحوه استفاده از این دانش را بلد نیستیم. روش های زیر به شما کمک می کند تا از این دانش بیشتر و بهتر بهره ببرید. 

ایجاد انگیزه بیشتر

هدف شما چه ترک سیگار باشد، چه کاهش وزن و چه یادگیری یک زبان جدید، درس‌هایی از روان‌شناسی می‌تواند راهنمای شما در پیدا کردن انگیزه قوی‌تر و بیشتر باشد. برای افزایش سطح انگیزشی خود برای انجام دادن یک کار، می‌توانید برخی از راهنمائی‌ها و توصیه‌های را که برگرفته از تحقیقاتی در روان‌شناسی شناختی و آموزشی هستند، به کار گیرید.

افزایش مهارت‌های رهبری و مدیریتی

 فرقی نمی‌کند که شما مدیر یک اداره باشید یا خانه دار، دارا بودن مهارت‌های رهبری، به احتمال زیاد در مقطعی از زندگی به دردتان خواهد خورد. همه افراد به طور فطری چنین مهارتی را ندارند اما چند راهنمایی ساده که از پژوهش‌های روان‌شناسی به دست آمده می‌تواند مهارت‌های رهبری را در شما بهبود بخشد.

 

ارتقای روابط فردی و اجتماعی

 ارتباطات چیزی بسیار فراتر از چگونگی صحبت‌کردن یا نوشتن است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که علائم غیرشفاهی، بخش اعظمی از ارتباطات میان فردی ما را تشکیل می‌دهند. شما به منظور بهتر و موثرتر رساندن پیام خود، باید یاد بگیرید که چگونه از ارتباطات غیرشفاهی برای بیان مقصود خود استفاده کنید و نیز این گونه پیام‌های غیرشفاهی را از کسانی که در پیرامونتان قرار دارند بگیرید.

قدرت تصمیم‌گیری دقیق‌تر

تحقیقات در روان‌شناسی شناختی، اطلاعات با ارزشی درباره تصمیم‌گیری فراهم آورده است. شما با به کاربستن این راهبردها در زندگی خود می‌توانید یاد بگیرید که تصمیم‌های عاقلانه‌تری اتخاذ کنید. هربار با تصمیم‌گیری مهمی روبه رو شدید سعی کنید از روش‌های زیر استفاده کنید:

به وضعیت از شش نقطه نظر مختلف نگاه کنید: منطقی، هیجانی، شهودی، خلاقانه، مثبت و منفی.

معایب و مزایای یک تصمیم را در نظر بگیرید.

به میزانِ برآورده شده نیازتان بر اثر یک تصمیم خاص امتیاز بدهید.

 

تقویت حافظه

تمرکز بر روی اطلاعات، مرور آموخته‌ها و کنار گذاشتن آنچه موجب حواس‌پرتی می‌شود.

بهبود برنامه ریزی های مالی

دانیل کانه‌من، روان‌شناس و برنده جایزه نوبل، مطالعاتی در مورد این که مردم به هنگام تصمیم‌گیری، چگونه عدم قطعیت‌ها و ریسک‌ها را مدیریت می‌کنند انجام داده‌ است. پژوهش‌های بعدی در این زمینه که «اقتصادِ رفتاری» نام گرفته به یافته‌های مهمی منجر شده که قابل استفاده در تصمیم‌گیری‌های مالی عاقلانه‌تر است. 

از همین امروز پس‌انداز کردن را شروع کنیدمتعهد شوید که بخشی از درآمدهایی که از این به بعد به دست می‌آورید را برای دوران بازنشستگی خود پس‌انداز کنیداز تعصبات شخصی که می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های نامناسب مالی منجر شود آگاه باشید.

 

پیشرفت عملکرد و راندمان

پرهیز از انجام چند کار به طور همزمان، به ویژه به هنگام انجام کارهای پیچیده یا خطرناک و تمرکز بر روی کاری که در دست دارید.

کنار گذاشتن عواملی که موجب حواس پرتی می‌شود.

 

بهبود وضعیت سلامتی

 روان‌شناسی می‌تواند به عنوان ابزار مفیدی برای بهبود سلامت نیز در نظر گرفته شود. روان‌شناسی از طریق تشویق به ورزش کردن و تغذیه بهتر و نیز درمان افسردگی واضطراب، راهبردهای موثری را برای سلامتی و شادی بیشتر در اختیار می‌گذارد.