ماهان شبکه ایرانیان

راپیس در خانه!

اگر به شما بگویم می‌توانید در خانه نخل پرورش دهید، باور می‌کنید؟! باور بکنید یا نکنید نخل‌های زیادی هستند که می‌توانند در خانه رشد کنند و راپیس هم یکی از آنها است!

راپیس در خانه!

اگر به شما بگویم می‌توانید در خانه نخل پرورش دهید، باور می‌کنید؟! باور بکنید یا نکنید نخل‌های زیادی هستند که می‌توانند در خانه رشد کنند و راپیس هم یکی از آنها است!

 

جالب است بدانید نام انگلیسی این گیاه “بانوی نخل” است! راپیس نخلی کوچک با برگ‌های باد بزنی است که جز یکی از 10 گیاه تصفیه کننده هوا به گزارش ناساست!

این گیاه می‌تواند درون خانه، در شرایط مناسب، به خوبی رشد کند. راپیس چند تنه تولید می‌کند و هر ساقه آن دارای یک برگ در قسمت بالای خود است. همانطور که گفتیم برگ راپیس دارای چند پنجه جدا از هم است که به آن ظاهری باد بزن مانند می‌دهند. این گیاه، که گاهی به نام “نخل بامبو” یا “نخل مینیاتوری” هم خوانده می‌شود، یکی از بهترین نخل‌ها برای نگهداری داخل خانه است.

شرایط رشد

– نور

در طول تابستان گیاه را در مکانی با نور لکه دار قرار دهید ( نور و سایه). راپیس می تواند در فصل زمستان اندکی سایه را هم تحمل کند.

– آبیاری

در طول تابستان، راپیس را به خوبی آبیاری کنید. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود. در فصل زمستان آبیاری گیاه را به یک بار در ماه یا 1 ماه در میان، کاهش دهید. البته میزان آبیاری بسته به درجه حرارت مکان نگهداری گیاه، متفاوت خواهد بود.

– دما

دمای مناسب گیاه بین 15 تا 26 درجه است. البته دماهای کمتر و بیشتر را هم می‌تواند تحمل کند. در تابستان تا 37 درجه و در زمستان تا منفی 5 درجه را طاقت می‌آورد اما به احتمال زیاد در این سرما، قسمت‌های هوایی گیاه از بین می‌روند و تنها طوقه آن باقی می‌ماند.

– خاک

راپیس به خاکی سست و غنی نیاز دارد. با استفاده از سنگریزه یا شن، زهکشی خاک گیاه را افزایش دهید.

– کود دهی

می‌توانید در ابتدای فصل رشد از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند استفاده کنید، و یا گیاه را هر دوهفته یک بار با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، تغذیه کنید. این گیاه را در زمستان کود دهی نکنید.

تکثیر

راپیس به وسیله کاشت دانه تکثیر می‌شود، اما در شرایطی که گیاه در خانه نگهداری می‌شود، احتمال تولید گل و دانه قابل مشاهده، کم است. البته می‌توانید بذر این گیاه را از گلخانه ها و گلفروشی‌ها تهیه کنید و خودتان آن را بکارید. یکی دیگر از روش‌های تکثیر راپیس، تقسیم بوته در هنگام تعویض گلدان است. برای تکثیر به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. سپس گیاه را از گلدانش خارج کنید و خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر بکارید.

یکی دیگر از روش‌های تکثیر گیاه جدا کردن “زیر شاخه‌ها” است. زیر شاخه‌ها، شاخه‌هایی هستند که از طوقه گیاه می‌رویند. می‌توانید این زیر شاخه‌ها را با احتیاط از گیاه اصلی جدا کنید و هر کدام را در گلدانی کوچک که با خاک تازه پر شده است، بکارید.

عموما، نخل‌هایی که تقسیم بوته می‌شوند، دچار شوک شده و رشدشان کند می‌شود.

تعویض گلدان

مانند تمام نخل‌ها، راپیس هم از کوچک بودن گلدانش خوشش می‌آید. پس گلدان گیاه را 1 سال در میان، در فصل بهار، عوض کنید. در هنگام تعویض گلدان مواظب ریشه ها باشید تا به آنها آسیب نرسد.

برای این کار، زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، دست به کار شوید. به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. از سالم بودن سوراخ‌های زهکش گلدان جدید، اطمینان حاصل کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان