روانشناسان معتقدند که مثبت نگری یا خوش بینی، خود نوعی سبک زندگی‌ سالم است که سبب لذت بردن هرچه بیشتر از زندگی‌ و سلامت گذراندن آن می‌شود و تعریف خوش بینی محدود به نگرش و برداشت شما از اتفاقات است. به همین دلیل از همین امروز برای خوش بینی تمرین کنید و رفتارهای افراد مثبت اندیش را یاد بگیرید. 

ویژگی‌‌های افراد مثبت اندیش: سلامت جسمانی‌، روابط موفق تر، خلاقیت بیشتر، اعصاب قوی تر و مدیریت استرس بهتر و ...

دیدگاه اصلی‌ و پایه افراد مثبت اندیش:

اتفاقات خوب نتیجه اعمال خوب من هستند. 

مقصر پیشامد‌های ناگوار حتما خود من نیستم.

حال احوال خوب من، اتفاقات خوب بسیاری به دنبال خواهد داشت.

چون در یک بخش از زندگی‌ موفق نبودم، دلیل نمی‌شود که در دیگر بخش‌ها بسیار خوب و موفق نباشم.

 خوشبختانه این سبک زندگی‌ می‌‌تواند اکتسابی باشد و با بکارگیری موارد ذکر شده در این مطلب می‌توان شروع به تقویت آن کرد.

 

1. آنالیز رفتاری و امتیاز دهی‌ به خودتان

وقتی‌ پیشامدی مثبت و خوب رخ می‌دهد، مدت کوتاهی‌ را برای آنالیز کردن آن سپری کنید. تنها لذت بردن و شاکر بودن کافی‌ نیست. شما باید تشخیص دهید که چه ویژگی‌‌هایی‌ از شما راه ساز چنین تغییر یا اتفاقی بوده است. به عنوان مثال وقتی‌ ارتباط خیلی‌ خوبی‌ برقرار می‌شود که در آن احساس رضایت کمال و تمام دارید، به جای ارزیابی میزان خوش شانسیتان، داشته‌ها و نقاط قوت خود را آنالیز کنید تا متوجه شوید که سهم بزرگی‌ در جذب چنین رخداد مثبت و میمونی داشته اید.

همچنین می‌توانید در آزمون‌ها و تست‌های تایید شده از طرف روانشناسان برای ارزیابی میزان مثبت نگری یا منفی‌ بافی‌ شرکت کنید و امتیاز خود را بدانید.

 

2. ادراک بهتر از حال

با مقایسه تمام اعمال و رفتار خوب خود در روز و زمان حاضر، تاثیرات و پیامد‌های آنها در فردا‌ها را پیش بینی‌ کنید. ادراک درستی‌ از تاثیرات هر حرکت خود در زمان بر روی پیشامد‌ها داشته باشید.

 

3. برنامه ریزی آینده

کلید موفقیت را به گردن بیاویزید و تک تک احتمالات پیش روی را بررسی کنید. مسیری که انتخاب می‌کنید را به دقت آنالیز کنید و اگر مثبت اندیشی‌ تغییری را بر شما دیکته می‌کند، حتما طرز فکر یا عمل خود را با آن تطبیق بدهید. با واقع بینی‌ هرچه تمام تر شکست‌هایتان را یادآوری کنید و ببینید که نبود مثبت اندیشی‌ در گذشته چه تاثیر مهمی در آن شکست‌ها داشته اند. آینده را با ادراکی وسیع و مثبت برنامه ریزی کنید.

 

4. به چالش کشیدن

تا جایی‌ که می‌توانید با خودتان روراست باشید، عینک خوش بینی را به چشم زده نقاط ضعف و قدرتتان را جلوی رویتان بگذارید و بررسی کنید. در راه رسیدن به اهدافتان، تا گام آخر افکار و احساساتتان را به چالش بکشید و آنها را وادار کنید که بهترین را رقم بزنند.

 

5. بازسازی نیت و هدف

از تمام شکست‌های خود با سنسور‌های حساس به واقع بینی‌، درس لازم را بگیرید. نیت و هدف خود را یک بار خاموش روشن کنید و از نو کار بندازید. این بار مقصد را موفقیت تعیین کنید و تمام قدم‌های مسیرتان را با خوشبینی نشانه گذاری کنید و جلو بروید.