سفر در جاده‌های رویایی

تصادفات مرگبار، بسیاری از راه‌های ایران را به جاده‌ مرگ معروف کرده است اما در گذشته پیش از آنکه این راه‌ها به‌دلیل خطا‌ یا اشتباهات رانندگان به جاده مرگ معروف شوند، جاده‌هایی رویایی بودند که ایرانیان خاطرات شیرینی را از آن‌ها در ذهن خود ثبت کرده‌اند.

روزنامه قانون: تصادفات مرگبار، بسیاری از راه‌های ایران را به جاده‌ مرگ معروف کرده است اما در گذشته پیش از آنکه این راه‌ها به‌دلیل خطا‌ یا اشتباهات رانندگان به جاده مرگ معروف شوند، جاده‌هایی رویایی بودند که ایرانیان خاطرات شیرینی را از آن‌ها در ذهن خود ثبت کرده‌اند. جاده‌هایی که جایگاه خاصی در داستان‌ها و اشعار ایرانی دارند.
 
جاده‌هایی که بسیاری از داستان‌های عاشقانه سینما نیز از آنجا آغاز می‌شوند. جاده‌هایی که گاهی اوقات زیبایی‌ها مقصد در سایه آن‌ها گم شده و آنچنان رهگذران را جذب زیبایی‌های خود می‌کنند که هرآنچه قبل از آن مکان را به‌وادی فراموشی می‌سپارند.

گوشه و کنار ایران زمین، جاده‌های رویایی وجود دارند که دل هر گردشگری را می‌ربایند؛ برخی جاده‌ها مانند چالوس، شهرت جهانی داشته و جزو زیباترین جاده‌های دنیا هستند. در این گزارش به معرفی چند جاده‌ رویایی از شمال تا جنوب ایران می‌پردازیم که بایکدیگر می‌خوانیم.

مخمل سبزی به‌نام جاده شهرکرد به ایذه
 
خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

این جاده درفصل بهار فوق‌العاده زیباست و استان خوزستان را به استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری وصل می‌کند. البته این جاده در زمستان بسیار برفگیر و سرد است. در واقع شما باید از مسیر ارتفاعات زاگرس (زردکوه ) عبور کنید تا بتوانید به مرکز ایران برسید.این مسیر مملو از جنگل‌های بلوط است و در بهار و تابستان، سرسبز و زیباست. در اسفند، می‌توانید دو هوای متفاوت بهاری در ایذه را با هوای سرد چهارمحال و بختیاری احساس کرده ودر عرض چند ساعت از زمستان به بهار سفر کنید. همچنین سد زیبای کارون نیزدر این مسیر قرار دارد.
 


جاده‌ فیروزه‌ای جم به فیروزآباد
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

جاده جم به فیروزآباد، مرکز استان فارس را به عسلویه در کرانه خلیج فارس، بسیار نزدیک کرده و از جاده‌های بسیار دیدنی جنوب کشور است. در آغاز، جاده‌ای کوهستانی با شکل‌های خیالی و شگفت‌انگیز دو طرف جاده را گرفته است اما هرچه بیشتر وارد استان فارس می‌شوید، جاده سبزتر و طبیعت شگفت‌انگیزتر می‌شود. تنگه‌های اطراف جاده به‌ویژه شکاف «هایقر» تصاویری همچون «گراند کانیون» را برای‌تان تصویر خواهد کرد؛ با این تفاوت که این جاده‌ها علاوه‌بر سبز بودن، درآن‌هارودخانه‌ای پرآب نیز جاری است.
 


جاده جندق به معلمان، رویای کویر
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

اگر به تصاویر شگفت‌انگیز، وهم‌آلود و زیبای کویری علاقه‌مندید، جاده جندق به معلمان را از دست ندهید. این جاده از قلب کویر مرکزی ایران می‌گذرد و جنوب و شمال آن را به یکدیگر وصل می‌کند. هنگام طی مسافت حدود 200 کیلومتری این جاده، انواع بافت‌های عجیب و غریب کویری را مشاهده خواهید کرد. در برخی نقاط در دوسوی‌تان تا خط افق حتی بوته‌ای خار دیده نمی‌شود و گاهی تپه‌های سرخ رنگ خاکی نیز میدان دیدتان را می‌گیرد. سکوت کویر را اینجا می‌توانید تجربه کنید، این جاده از جندق در نزدیکی شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان تا معلمان در نزدیکی دامغان استان سمنان است .
 


چالوس، چهارمین جاده زیبای جهان
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

جاده چالوس، نه تنها در ایران که در جهان نیز به‌عنوان یکی از زیباترین جاده های دنیا شناخته می شود. این جاده که یکی از پاتوق‌های آخر هفته گردشگران است،جاذبه‌هایی مانند آبشار، جنگل، باغ میوه، رودخانه، کوه های بلند و ... را دارد. این جاده بیش از 80 سال قدمت دارد و پیچ و خم های آن برای بسیاری گردشگران ،خاطره‌های طلایی را ثبت کرده‌است.
 


نگینی به‌نام جاده هراز
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

زیبایی جاده هراز بر هیچ‌کس پوشیده نیست، درکنار زیبایی جاده اصلی هراز، مسیرهای فرعی مانند گنج‌ نهفته‌اندکه در کنار جاده هراز دلبری می‌کنند. از جاذبه‌های این جاده می‌توان به دره گل زرد،‌ آبشار ملک بهمن، آبگرم لاریجان، منظریه،‌ استله سر،‌ آبگرم بایجان و اسک اشاره کرد.
 


گردنه حیران، زمرد سبز ایران
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

گردنه حیران در مسیر راه ارتباطی آستارا - اردبیل قرار گرفته ‌است. این گردنه، از یک طرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه‌ و از طرف دیگر به دره‌ای نه چندان عمیق مشرف است. از میان این دره، رود آقچای عبور می‌کند که مرز میان استان گیلان ایران و کشور آذربایجان است.این گردنه در بیشتر زمان ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها،گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. این گردنه حدود 1500 متر از سطح دریا فاصله دارد. علت اصلی مه دایمی گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد.
 


کرند غرب ـ بابایادگار، جاده زیبای کوهستانی
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

جاده‌های کوهستانی استان کرمانشاه با طبیعت متفاوتی که پیش روی گردشگران قرار می‌دهند، از دیدنی‌ترین جاده‌های ایران به شمار می‌آیند. یکی از بکرترین آن‌ها خروجی بابایادگار از جاده کرند غرب به سرپل ذهاب است. دو طرف جاده جنگل‌های بلوط و تپه‌های سبز و زرد، نگاه‌تان را مجذوب و سرگردان می‌کند و دیواره‌های سنگی عجیبی که گهگاه اطراف‌تان می‌بینید،شکلی اسطوره‌ای به جاده می‌دهند. در کنار جاده بابایادگار، آبشار گمنام اما بی‌مانند ریجاب را نیز می‌توانید ببینید که ارتفاع آن بیش از 150 متر تخمین‌زده می‌شود.
 


جاده افسانه‌ای شهداد به نهبندان
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

زیباترین جاده کویری ایران، جاده شهداد به نهبندان است. سالانه بر شمار گردشگرانی که برای دیدن کویر زیبای شهداد، به این جاده می آیند، افزوده می‌شود.

گذر جاده از میان بزرگ‌ترین عارضه‌های کلوخی جهان معروف به «کلوت‌های شهداد» که گردشگران از آن به‌عنوان قصرهای «جن و پری» نام برده‌اند، از ویژگی های منحصر به فرد این جاده است. از سوی دیگر برآمدن خورشید از شرق و تابیدن آفتاب بر شن‌های طلایی کویر و تماشای غروب و نشستن ستاره‌هایی بر آسمان کویر که همه زمان‌ها برای شمردن آن‌ها کم است، جاذبه‌هایی است که هر فردی را به کویر می‌خواند.
 


جاده چابهار به بریس، مروارید ساحلی
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

جاده ساحلی چابهار-بریس تنها یک جاده کنار دریا نیست بلکه راهی برای پیوند دریا و چند جاذبه طبیعی دیگر است. سواحل صخره‌ای، تالاب لیپار، کوه‌های مینیاتوری، درخت انجیر معابد، جنگل حرا و پوششی از خزه و جلبک، از جاذبه‌های این جاده هستند.درخت انجیر معابد، حدود چند 10 متر قطر و تاجی در بالای خود دارد؛ میوه‌های آن نیز به شکل انجیر هستند.

در میان درختان جنگل حرا، پرندگان بسیاری مانند فلامینگو، عقاب‌و مرغ ماهی خوار را می توانید مشاهده کنید که روی این درختان لانه دارند. ساحل بکر و دریای چابهار در جاده ساحلی نیز، از دیگر زیبایی های آن هستند.
 


جاده رویایی زنجان به منجیل
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

از کیلومتر 15 اتوبان زنجان – قزوین، جاده‌ای به سمت شمال منشعب می شود که پس از ورود به آن می توانید از زیبایی‌ها لذت ببرید. این جاده پیچ های بسیاری دارد و در مرز استان زنجان و گیلان، نمای دریاچه سد منجیل بسیار زیبا و دیدنی است.
 


جاده طلایی طبس ـ خور و بیابانک
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

جاده‌های کویری فقط به دلیل بافت بیابانی اطراف‌شان زیبا نیستند؛ اگر در یک غروب زمستانی یا حتی پاییز در جاده طبس به خور و بیابانک حرکت کنید، احساس می کنید جاده از میان دریا می‌گذرد. بازتاب نور در دوسوی جاده، دریایی را پیش چشمان بیننده ترسیم می‌کند که دریا نیست اما تا آن را لمس نکنید، باور نخواهید کرد که فقط نمک سراسر چشم‌اندازتان را فراگرفته است. اگردیدنی‌هایی همچون تل‌ماسه‌ها، قلعه‌های اسماعیلی، درختان کهنسال و سدهای تاریخی ‌را به این و هم شگفت‌انگیز اضافه کنید، دلایل کافی را برای سفر به این مکان خواهید یافت.
 


جاده هجیج ـ اورامانات، بهشت گمشده
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

اگر جاده پاوه تا هجیج را تا انتها بروید، با مناظر بکر و بدیعی از رودخانه پرآب سیروان، آبشارها و چشمه‌های گوناگون روبه‌رو می‌شوید. عرض کم، ریزش هر از گاه کوه، شیب تند و طرح هندسی عجیب این جاده نیز، هیجانی به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می‌زند. در برخی نقاط جاده، باغ‌های سرسبز و در نقاط مرتفع چند‌متر برف،تنوع آب و هوایی بی‌مانند این جاده هستند.
 


چشم‌اندازی فوق‌العاده در جاده سراوان ـ فومن
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

این بار که از جاده رشت به شمال کشور می‌روید، نرسیده به رشت، جاده سمت‌چپ‌تان را که به فومن می‌رود، انتخاب کنید. جدا از سرسبزی بی‌همتا و بکرش، اگر پاییز یا زمستان و به‌ویژه در ساعات اولیه صبح به این جاده برسید، با دیدن مه صبحگاهی که بر رنگ قهوه‌ای مات درختان در زمینه آبی آسمان نشسته، رویایی در بیداری را تجربه می‌کنید.
 


جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

به احتمال زیاد از میان جنگل بسیار زیبای عباس‌آباد گذشته‌اید. جاده‌ای بسیار سرسبز و زیبا با درختان کهنسال و رستوران‌ها و سفره‌خانه های متعدد که در طول مسیر عباس آباد به کلاردشت گسترده هستند. این جنگل به اندازه ای زیباست که اگر هر روز نیز از آن عبور کنید، دوباره چشم اندازهای آن، نگاه‌تان را جذب می‌کند و از زیبایی هایش لذت می برید.
 


جاده مرزی ارس به جلفا
 
 خاطرات طلایی سفر در جاده‌های رویایی

یکی دیگر از جاده های زیبای ایران در شمال غربی و در امتداد رود ارس قرار دارد. این جاده که به موازات ارس از منطقه ارسباران شروع و در جلفا تمام می شود، زیبایی های بسیاری در خود دارد. در طول مسیر این جاده، از یک طرف جنگل ها و کوه های سرسبز را می‌توانید مشاهده کنید و از طرف دیگر، رود ارس و خانه‌های روستایی و البته خالی از سکنه کشور همسایه. جاده‌های آن‌طرف را که برای کشورهای ارمنستان و منطقه مستقل نخجوان هستند، می توانید بسیار آسان ببینید و تنها فاصله با آن‌ها، یک رود است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر