خرگوش‌های اهلی حیواناتی شادی‌بخش برای شما هستند. آنها حیواناتی کنجکاو، باهوش، خوش مشرب، مهربان و مناسب برای نگهداری در خانه هستند. آنها می‌توانند 7 تا 10 سال عمر کنند، بنابراین پذیرفتن آنها به عنوان حیوان خانگی، یک تعهد بلند مدت است. در این مطلب نکات اولیه نگهداری از یک خرگوش را بخوانید.

داخل یا خارج از خانه؟

خیلی از مردم فکر می‌کنند کلبه بیرون از خانه بهترین مکان برای نگهداری از خرگوش اهلی است. در حالی که خرگوش‌ها، حیوانات اجتماعی هستند و یک کلبه در حیاط پشتی آنها را منزوی می‌کند. علاوه بر این خرگوش‌ها ممکن است به خاطر ترس از شکار شدن یا آزار دیدن، بر اثر حمله قلبی بمیرند. خرگوش‌های اهلی، در داخل خانه به دلیل ایجاد ارتباط با اعضای خانواده، احساس بهتری دارند.

خرگوش

جعبه ادرار

خرگوش‌ها به صورت طبیعی بسیار تمیز هستند و تمام تلاش‌شان را برای تمیز نگه داشتن محیط زندگی خود می‌کنند. بیشتر خرگوش‎ها یک گوشه از قفس را برای محل دستشویی خود انتخاب می‌کنند. وقتی که آن نقطه را انتخاب کردند، شما باید یک ظرف پوشیده شده از روزنامه در آن نقطه قرار دهید و آن را با علف پرکنید. اگر هر روز روزنامه را عوض کنید، خانه خرگوش‌تان همیشه تمیز و بدون بو باقی می‌ماند. از تراشه‌های کاج و سرو استفاده نکنید. زیرا بوی آنها ممکن است تأثیر بدی بر آنزیم‌های کبدی خرگوش بگذارد. از ظرف‌های سفالی به عنوان جعبه ادرار خرگوش استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا گوارشی شود.

مراقبت

برای جابه جا کردن خرگوش، نیم‌تنه جلویی را با یک دست حمایت کنید و با دست دیگر پشت آن را نگه دارید. اگر این کار را اشتباه انجام دهید، ممکن است ستون فقرات آن صدمه ببیند. هیچ وقت خرگوش را با گوش‌هایش بلند نکنید؛ این کار ممکن است باعث صدمه به آن شود.

به طور مرتب موهای آن را با یک برس نرم، برس بکشید تا موهای اضافه آن برداشته شوند و ظاهر خرگوش مرتب بماند. برای کوتاه کردن ناخن‌های خرگوش از دامپزشک کمک بگیرید.

خرگوش‌ها باید توسط دامپزشکی که تجربه جراحی خرگوش را دارد، عقیم شوند. خرگوش‌هایی که عقیم نشده‌اند نباید همراه با خرگوش‌های دیگر هم خانه شوند.

اگر خرگوش شما برای 12 ساعت به غذایش لب نزد یا اسهال داشت، آن را سریعاً نزد دامپزشک ببرید.

خرگوش