خرگوش‌های اهلی حیواناتی شادی‌بخش برای شما هستند. آنها حیواناتی کنجکاو، باهوش، خوش مشرب، مهربان و مناسب برای نگهداری در خانه هستند. آنها می‌توانند 7 تا 10 سال عمر کنند، بنابراین پذیرفتن آنها به عنوان حیوان خانگی، یک تعهد بلند مدت است. در این مطلب نکات اولیه نگهداری از یک خرگوش را بخوانید.

خرگوش‌ها و کودکان

از آنجایی که خرگوش‌ها حیوانات بامزه و جالبی هستند، به نظر می‌رسد که برای هدیه دادن به کودکان بسیار مناسب باشند. اما بر خلاف آنچه تصور می‌شود، خرگوش از نظر فیزیکی بسیار ظریف و حساس است و به مراقبت‌های تخصصی دامپزشکی احتیاج دارد.

کودکان به طور طبیعی پرانرژی و با محبت هستند. اما محبت کردن برای یک کودک به معنی نگه داشتن، بغل کردن یا همراه کردن حیوان با خود در حرکت است که این‌ کارها خرگوش را می‌ترساند. خرگوش‌ها وقتی که پریشان هستند، نمی‌توانند گریه کنند. به جای آن ممکن است برای حفاظت از خود در مقابل کودک مهربان‌تان شروع به چنگ کشیدن یا گاز گرفتن بکنند. بسیاری از حیوانات رها شده، به همین دلیل از خانه بیرون گذاشته شده‌اند. خیلی از خرگوش‌ها هم به طور اتفاقی از دست کودکان زمین می‌افتند، که باعث شکستگی پاها و پشت‌شان می‌شود. بنابراین بهتر است بزرگ‌سالان به فکر نگهداری از یک خرگوش خانگی بیافتند.

زندگی و حرکت

خیلی از مردم فکر می‌کنند که خرگوش‌ها برای زندگی و حرکت نیاز به فضای زیادی ندارند. اما خرگوش‌ها پاهای عقبی قوی دارند که برای دویدن و پریدن طراحی شده‌اند. آنها به فضای زیادی داخل و بیرون از قفس برای حرکت و ورزش نیاز دارند. حداقل فضای لازم داخل قفس برای یک خرگوش، 5*5*10 است.

با اینکه استفاده از قفس‌هایی که قاعده سیمی دارند، برای خرگوش‌ها معمول است، اما ممکن است باعث زخم شدن پای آنها بشود. بنابراین اگر از قفس سیمی استفاده می‌کنید، انتهای آن را با یک تکه چوب یا مقوا بپوشانید. البته بهتر است که یک قفس با کف مناسب تهیه کنید.

خرگوش

خرگوش شما به یک مکان امن برای دویدن و پریدن، چه داخل و چه خارج از خانه، نیاز دارد. مکان بازی آن در فضای باز باید با نرده محصور شده باشد. هیچ وقت خرگوش را بدون نظارت خودتان بیرون از خانه رها نکنید، حتی برای یک دقیقه! خرگوش‌ها می‌توانند زیر نرده را بکنند و فرار کنند. برای نگهداری از خرگوش در داخل خانه، باید همه سیم‌ها را بپوشانید تا آنها را نجود. باید ساعات زیادی از روز را برای بازی و ورزش به خرگوش‌تان بدهید.

تغذیه

مهم‌ترین ماده تشکیل‌دهنده غذای خرگوش، علف خشک است که دستگاه گوارش را سالم نگه می‌دارد. بنابراین آن را همواره در اختیار خرگوش‌تان قرار دهید.

علاوه بر علف، می‌توان به آنها قرص‌های غذا یا سبزیجات برگ‌دار تازه داد. تا وقتی که آنها کاملاً رشد کنند (حدود 6 ماه)، می‌توانند از قرص‌ها تغذیه کنند. اما بعد از آن به خاطر اینکه سبزیجات هم می‌خورند، قرص‌ها باید به 1/8 تا 1/4 فنجان در روز محدود شوند. قرص‌ها باید تازه، سالم، بدون دانه، غلات و مواد رنگی باشد.

آب تازه باید همیشه در دسترس خرگوش باشد.

خرگوش