عجیب اما متأسفانه واقعی: ازدواج کودکان در کمپ‌های پناهندگان

این روزها در کمپ‌های پناهندگان روهینگیا در کشور بنگلادش اتفاقات عجیبی می‌افتد! کودکان دختر و پسر به عقد هم درمی‌آیند و زندگی کودکانه خود را آغاز می‌کنند.

عجیب اما متأسفانه واقعی: ازدواج کودکان در کمپ‌های پناهندگان

این روزها در کمپ‌های پناهندگان روهینگیا در کشور بنگلادش اتفاقات عجیبی می‌افتد! کودکان دختر و پسر به عقد هم درمی‌آیند و زندگی کودکانه خود را آغاز می‌کنند.

 

آلیسون جویس، عکاس گتی ایمجز (Getty Images)، ماه نوامبر سفری به کمپ‌های پناهندگان مسلمانان روهینگیا داشت و مدتی را در میان جمع کثیری از فراریان از دولت میانمار سپری کرد.

همان طور که در ادامه تصاویر مشاهده می‌کنید، آنها دختران خود را برای ازدواج آماده می‌کنند و امیدوارند از طریق این ازدواج‌ها بتوانند امنیت غذایی برای خود و خانواده‌شان ایجاد کنند. ازدواج زودهنگام یک سنت رایج در میان جامعه مسلمان روهینگیا در میانمار بوده که در اقلیت‌های دینی این مردم مسلمان از نظر شرعی و عرفی بسیار بر آن تأکید شده است.

از اواخر ماه آگوست امسال (اوایل شهریور ماه) تا کنون، حدود 620 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از خانه و کاشانه خود رانده شده‌اند و در واقع به دلیل ظلم و ستم‌ و فشارهای دولت و ارتش میانمار به کشور دوست و همسایه خود، بنگلادش، پناه آورده‌اند. جیره‌‌بندی غذایی و کمبود منابع غذایی یکی از دلایل اصلی بزرگان هر قوم برای گرفتن این تصمیم مبنی بر ازدواج کودکان در کمپ‌های پناهندگان است.

در حالی که سازمان ملل متحد هشدار داده است که کودکان، خصوصاً آنهایی که بی‌سرپرست هستند، نباید ازدواج کنند زیرا ممکن است از سوی بزرگترها و اطرافیان خود مجبور شوند تن به ازدواج دهند یا از آنها سوءاستفاده جنسی شود.

طی تحقیقاتی که سازمان بین‌المللی مهاجرت در مورد این پناهندگان انجام داد، اسنادی پیدا شد که نشان می‌داد به تازگی دختران روهینیگیایی که فقط حدود 11 سال سن دارند ازدواج کرده‌اند و خانواده‌های آنها دخترانشان را مجبور به ازدواج می‌کنند تا از تعداد نفراتی که مجبورند خرجشان را بدهند، غذا برایشان تهیه کرده و شکمشان را سیر کنند بکاهند و در اصل برای خود امنیت غذایی داشته باشند.

از طرف دیگر، خانواده پسرانی که تصمیم می‌گیرند پسرانشان را داماد کنند، عمدتاً افراد پیر و سالخورده‌ای هستند که درصدد ازیاد جمعیت خانواد خود نیستند بلکه از طریق ازدواج زودهنگام، می‌خواهند عروسی را به خانه بیاورند که هم برای آقا داماد و هم پدرشوهر و مادرشوهرش و سایر اعضای خانواده غذا درست کند و بتواند از آنهایی که به علت کهولت سن در ناتوانی جسمی به سر می‌برند مراقبت کند و کارهای شخصی‌شان را انجام دهد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر