مجموعه گرند تور که از هفته پیش وارد فصل دوم شده، جمعه این هفته به ایستگاه بعدی رسیده و دومین اپیزود آن از طریق شبکه آمازون ویدیو پخش شد. این اپیزود "The Falls Guys" (مردان آبشارها) نام داشته و بخش اعظمی از آن به مسابقه جرمی کلارکسون با جیمز می و ریچارد هموند اختصاص یافته بود.
در این مسابقه نقطه شروع پارک مرکزی نیویورک و نقطه پایان آبشار نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا تعیین شده و دو طرف باید با استفاده از خودروی شخصی یا سرویس حمل و نقل عمومی مسیر تقریبا 420 مایلی بین این دو نقطه را می پیمودند.
در چالشی که مشابه آن را پیش از این در برخی از قسمت های تاپ گیر دیده بودیم، جرمی گران ترین و سریع ترین ساخته فورد تا به این تاریخ یعنی مدل اسپرت GT را انتخاب کرده بود و در حین رانندگی به حقایق جالبی درباره آن پرداخت، از جمله اینکه فقط 20 مهندس زبده درگیر پروژه فورد GT بوده و 60 درصد قطعات موتور V6 آن با قطعات به کار رفته در موتور پیکاپ های فورد مشترک هستند.
در سوی مقابل جیمز و ریچارد نیز باید از سرویس های حمل و نقل عمومی برای رسیدن به خط پایان استفاده می کردند. این سرویس ها شامل خطوط هوایی، مترو و اتوبوس می شدند.
نکته جالب در این رابطه اینکه هموند به دلیل تصادف با سوپر اتومبیل برقی ریماک کانسپت وان، با پای صدمه دیده در چالش حاضر شده بود که همین مساله سوژه هایی را به دنبال داشت!
پس از بخش اول مسابقه کلارکسون با می و هموند، نوبت به آیتم Conversation Street رسید که در آن برخی از اخبار و وقایع مرتبط با فرمول یک و اتومبیل های خودران مورد بحث قرار گرفت. در این بخش کلارکسون دوباره مطالبی را که چندی پیش در ستون خود در نشریه تایمز نوشته بود، بر زبان آورد.
بررسی مرسدس AMG GT R توسط کلارکسون آیتمی بود که بعد از Conversation Street پخش شد. در این بخش که جذابیت بسیار زیادی داشت، جرمی به نکات بسیار جالبی اشاره نموده و البته انتقاداتی را نیز نثار هیولای جهنم (لقب AMG GT R) سبز کرد!
بعد از بررسی کلارکسون نوبت به عملکرد این خودرو در پیست اختصاصی گرند تور که ابولا نام دارد، رسید. پیش از آغاز این بخش کلارکسون شروع به معرفی جایگزین مایک اسکینر یا همان "آمریکایی" کرد.
با توجه به تیزری که چند هفته قبل منتشر شده بود، بسیاری فکر می کردند که راننده جدید گرند تور، مارک وبر بوده و وی پشت فرمان AMG GT R خواهد نشست، اما در نهایت معلوم شد که عوامل برنامه به سراغ یک راننده دیگر رفته اند. اگر چه کلارکسون اسمی از این فرد نبرد، اما استفاده از ضمیر “She” برای او بسیار جالب توجه بود.
با کمی جستجو در این باره، به این نتیجه رسیدیم که راننده مذکور یک خانم 25 ساله انگلیسی به نام Abbie Eaton است که سال گذشته در رقابت های British GT حاضر بوده و توانسته با 106 امتیاز به مقام دوم دست پیدا کند.
بعد از ثبت رکورد با AMG GT R نوبت به رویارویی دو مهمان در بخش Celebrity Face Off رسید. در این قسمت کوین پیترسن (Kevin Pietersen) و برایان ویلسون (Brian Wilson) که به ترتیب ورزشکارانی از رشته های کریکت و بیس بال هستند، به مصاف هم رفتند.
در قسمت انتهایی برنامه، بخش دوم از مسابقه کلارکسون با می و هموند پخش شد. در این بخش جرمی طبق عادت خود این بار برخی از فرهنگ های رانندگی در آمریکایی را به باد انتقاد گرفت!
اپیزود دوم گرند تور تا حد زیادی مشابه برخی از قسمت های قبلی تاپ گیر از آب در آمده و همانند قسمت نخست فصل دوم تعادل خوبی در آن ایجاد شده است. نکته مهم اینکه ظاهرا تهیه کنندگان گرند تور به خوبی به این نکته پی برده اند که محوریت اصلی برنامه، باید موضوعات و مباحث خودرویی باشد تا علاقه مندان و مخاطبین اصلی خود را از دست ندهد.
در مجموع این قسمت از گرند تور جذابیت های لازم برای سرگرم کردن بینندگان به مدت 70 دقیقه را دارد، به خصوص با بخش بررسی مرسدس AMG GT R که در آن کلارکسون با ادبیات خاص خود نکات جالبی را مطرح می کند.