بسیاری از ما بدون اختیار، از روی عادت یا نسنجیده، در روزمره خود رفتار‌هایی‌ نشان می‌‌دهیم که متوجه بازتاب بسیار منفی‌ و ناخوشایند آنها نیستیم. رفتار‌هایی‌ که شاید اگر نسبت به خودمان انجام شوند، واکنش‌های سختی از جانب ما خواهند داشت. سعی‌ کنید قبل از انجام هرکدام این موارد، 2 بار فکر کنید.

 

دروغ‌های سهوی نگویید.

گاهی‌ اوقات غیر عمدی یا تحت عنوان دروغ‌های مصلحتی، اشتباهاتی می‌‌کنیم که اعتماد دیگران را نسبت به ما خدشه دار می‌‌کند. شخصیت قابل اعتمادی بودن، صداقت همه جانبه می‌‌طلبد.

 

از کارها شانه‌ خالی‌ نکنید.

با بهانه‌هایی‌ چون بیماری یا درگیری یا بی‌حوصلگی از زیر بار کارها و وظایفتان جا خالی‌ نکنید. تنبلی را در خود ریشه دار نکنید و اگر می‌‌خواهید فردی قابل اتکا محسوب شوید، فعال باشید.

 

در رفتار با فرزند خود، 10 برابر دقت کنید.

هرگز به کودک خود جملات تهدید آمیزی چون: "ولت می‌‌کنم می‌رما"، "همینجا می‌‌ذارم بمونیا"، "فلفل می‌‌ریزما"... نگویید. اعتماد فرزندتان را نسبت به خود سلب نکنید و ذهنیتی تاریک از والدین در او ایجاد نکنید.

 

هرگز اطرافیان خود را مورد ضرب و شتم و یا تهدید به برخورد فیزیکی‌ قرار ندهید.

در مورد فرزندانتان نیز، تنها روش تنبیهی راه فیزیکی‌ آن نیست و جز آثار سو بر شخصیت او نتیجه‌ای نخواهد داشت. شخصیت خود را به هیولایی بی‌ رحم تبدیل نکنید.

 

دخانیات را کنار بگذارید.

هیچ نیازی به یادآوری مضرات سیگار و آثار مخرب آن روی بدن نیست. اما حتی در صورتیکه سلامت خودتان نیزمهم نباشد به تاثیرات این مواد روی اطرافیان و جسم آنها فکر کنید و خودخواهی‌ را متوقف کنید.

 

در تقدیر گرایی افراط نکنید.

بعضی‌ اوقات افراد بدون ذره ای تلاش برای اهداف خود، دست به دامان پروردگار یا قضا و قدر می‌‌شوند تا هر آنچه که می‌‌خواهند مهیا کند! اعتقاداتتان را تنها به عنوان تشویقی استفاده کنید نه ابزار!

 

بدون حلّ کردن مشکل پیش آمده با همسرتان، به خواب نروید.

تمام روانشناسان بر تاثیر بسیار مخرب دلم چرکین یا با فکری مغشوش به خواب رفتن بر روی بدن، مغز و روابط تاکید می‌‌کنند. حتی اگر نیاز بود بیشتر بیدار بمانید، قدمی‌ به سمت جلو در حلّ مشکلات بردارید و با یکدیگر به خواب شب بروید.