پوست یکی از بزرگترین محافظ‌های بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا بوده و سد محکمی در مقابل باکتری‌ها و مواد مضر محیط بیرونی است اما در صورت بی توجهی، کارکرد حفاظتی آن کاهش می یابد. پوست، آینه تمام‌ نمای بیماری‌های داخلی است و این بیماری‌ها مشکلات خودشان را روی پوست نمایان می‌کنند. از این رو توجه به تغییرات رنگ پوست عامل اصلی در جلوگیری از بیماری های درونی است و عامل مهم دیگر شناخت نوع پوست شماست. در اکثر موارد پوست افراد را می‌توان به چهار دسته متفاوت تقسیم کرد. هر نوع پوستی مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد. مراقبت‌هایی که کار سختی نیز نیست و انجام آن به شادابی و چروک و پیر نشدن آن کمک می‌کند. که یکی از این مراقبت‌های مهم و حیاتی، استفاده از ضدآفتاب است. در این مطلب به معرفی پوست مختلط می‌پردازیم.

برای تعیین نوع پوست، صبح که از خواب بیدارمی‌شوید دستمال خشکی را روی پوست صورتتان بکشید. اگر دستمال چرب شد، پوستتان چرب است. اگر روغن و چربی فقط در قسمت وسط دستمال جمع شد پوستتان مختلط است و اگر روی دستمال چربی دیده نشد پوستتان یا خشک است یا نرمال، اگر بعد از کشیدن دستمال بر صورت احساس کردید پوستتان کشیده و خشک شد، پوستتان خشک است و اگر پوست صاف است و انعطاف خود را دارد، پوستتان از نوع نرمال است.

پوست مختلط

اغلب افراد، پوست مختلط دارند. بدین مفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است. معمولا نواحی پیشانی، بینی و چانه چرب و نواحی گونه، دور چشم و دور دهان خشک هستند. مراقبت از پوست و استفاده صحیح از محصولات و فراورده ها کمک می‌کند تا نواحی خشک را مرطوب و همچنین نواحی چرب را کنترل کنید تا پوستی متعادل داشته باشید. نگهداری از این گونه پوست‌ها تلاش بیشتری می‌طلبد، زیرا باید حواستان همزمان به دو بخش مجزای پوست باشد. مراجعه به پزشک پوست و به کارگیری راهنمایی پزشک بهترین روش برای نگهداری از پوست‌های مختلط است.

پیشنهاد ضدآفتاب مناسب با پوست مختلط را در این‌جا بخوانید.