پوست یکی از بزرگترین محافظ‌های بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا بوده و سد محکمی در مقابل باکتری‌ها و مواد مضر محیط بیرونی است اما در صورت بی توجهی، کارکرد حفاظتی آن کاهش می یابد. پوست، آینه تمام‌ نمای بیماری‌های داخلی است و این بیماری‌ها مشکلات خودشان را روی پوست نمایان می‌کنند. از این رو توجه به تغییرات رنگ پوست عامل اصلی در جلوگیری از بیماری های درونی است و عامل مهم دیگر شناخت نوع پوست شماست. در اکثر موارد پوست افراد را می‌توان به چهار دسته متفاوت تقسیم کرد. هر نوع پوستی مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد. مراقبت‌هایی که کار سختی نیز نیست و انجام آن به شادابی و چروک و پیر نشدن آن کمک می‌کند. که یکی از این مراقبت‌های مهم و حیاتی، استفاده از ضدآفتاب است. در این مطلب به معرفی پوست نرمال (معمولی) می‌پردازیم.

برای تعیین نوع پوست، صبح که از خواب بیدارمی‌شوید دستمال خشکی را روی پوست صورتتان بکشید. اگر دستمال چرب شد، پوستتان چرب است. اگر روغن و چربی فقط در قسمت وسط دستمال جمع شد پوستتان مختلط است و اگر روی دستمال چربی دیده نشد پوستتان یا خشک است یا نرمال، اگر بعد از کشیدن دستمال احساس کردید پوستتان کشیده و خشک شد، پوستتان خشک است و اگر پوست صاف است و انعطاف خود را دارد، پوستتان از نوع نرمال است.

پوست نرمال

پوست نرمال بهترین نوع پوست است و همه آرزوی داشتن آن را دارند. نرم و لطیف، با کشیدگی طبیعی و منافذ ریز که به سختی قابل رویت هستند، بدون لکه و قسمت‌های ناجور مانند جای جوش، فرورفتی و.... پوست نرمال، ظاهری صاف، نرم، ارتجاعی و هموار دارد که نه چرب است و نه خشک. پوست نرمال گرچه به نوبه خود سالم است ولی احتیاج به مراقبت دارد. هرگونه غفلت از اصول مراقبت پوست، با پا به سن گذاشتن منجر به چروکیدگی می‌شود. بهترین راه مراقبت از آن هم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و گاهی استفاده از لوسیون‌های تقویت کننده و البته دقت در رژیم غذایی است.

پیشنهاد ضدآفتاب مناسب با پوست نرمال را در این‌جا بخوانید.