شما به عنوان صاحب یک حیوان خانگی، می‌خواهید که یک زندگی سالم و شاد را برای سگ‌تان فراهم کنید. غذایی با کیفیت بالا به او می‌دهید، به سگ‌تان محبت می‌کنید و هر زمان وقت داشته باشید، با حیوان بازی می‌کنید. اما خیلی چیزهای دیگر وجود دارند که برای نگه‌داری از یک توله سگ سالم لازم هستند و زندگی پر مشغله شما باعث می‌شود که این موارد را در نظر نگیرید. اما هنوز دیر نشده است، با خواندن این مطلب مواردی را که باعث کوتاه شدن عمر سگ‌تان می‌شود، بدانید.

به سگ‌تان اجازه دهید که اضافه وزن پیدا کند

طبق تحقیقات انجام شده بیش از 53 درصد سگ‌های خانگی اضافه وزن دارند، در حالی که بیش از 95 درصد از صاحبان این سگ‌ها فکر می‌کنند که آنها وزن مطلوبی دارند. طبق گفته دام پزشکان، اضافه وزن نه تنها عمر سگ را کوتاه می‌کند، بلکه کیفیت زندگی او را هم پایین می‌آورد. سگ‌ها نمی‌توانند مانند انسان‌ها غذا را هضم کنند. بعضی از صاحبان سگ‌ها غذایی بیش از حد را به عنوان جایزه به سگ خود می‌دهند، در حالی که در واقع با این کار دارند در حق حیوان ظلم می‌کنند. بنابراین باید غذای سگی را که اضافه وزن دارد، کم کرده و همچنین برنامه ورزشی برای او در نظر بگیرید. اگر وزن سگ پایین نیامد؛ باید درباره این مشکل با دام پزشک مشورت کنید.

نگهداری از سگ

نادیده گرفتن مراقبت از دندان‌های سگ

بیماری‌های لثه برای خیلی از سگ‌ها پیش می‌آیند. طبق تحقیقات، 85 درصد از سگ‌های پیرتر از 5 سال، از این مشکل رنج می‌برند. این بیماری در اثر جمع شدن غذا و باکتری در اطراف لثه حیوان به وجود می‌آید. جمع شدن باکتری‌‌های دهانی می‌تواند در نهایت باعث بیماری‌های دیگری مثل مشکلات دریچه قلب و عفونت کلیه‌ها هم بشود.

بنابراین دام پزشکان به شما توصیه می‌کنند که هر چند وقت یک بار دندان‌های سگ‌تان را با یک مسواک تمیز کنید. همچنین اسباب بازی‌های جویدنی به کاهش پلاک دندان کمک می‌کنند و مواد دارویی افزودنی به آب هم برای حل این مشکلات وجود دارند. علاوه بر این بهترین کار این است که سالی یک بار برای بهداشت دهان سگ به دام پزشک مراجعه کنید.

نگهداری از سگ

نادیده گرفتن معاینات سالانه

معاینات سالیانه توسط دام پزشک می‌توانند سگ شما را از مرگ نجات دهند و عمر او را طولانی‌تر کنند. حتی اگر سگ شما رفتار معمولی دارد و ممکن است چیزی از درون در حال از بین بردن او باشد. در مورد سگ‌ها زمان بسیار اهمیت دارد. گاهی وقتی که علائم یک بیماری مشاهده می‌شوند، دیگر کاری از دست دامپزشک بر نمی‌آید. اما اگر بیماری زودتر تشخیص داده شود، شاید بتوان به حیوان کمک کرد.

نگهداری از سگ

سگ خود را در معرض دود سیگار قرار دهید

ریه سگ‌ها هم همچون انسان‌ها توانایی تحمل دود زیاد را ندارد. دود سیگار می‌تواند برای حیوانات خانگی بسیار مضر باشد و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان و مشکلات تنفسی را افزایش دهد. مشخصاً بهترین راه این است که شما سیگار نکشید، اما اگر این کار برای‌تان امکان‌پذیر نیست، حداقل آن را دور از سگ‌تان انجام دهید.

نگهداری از سگ